Page 86 - TYSR_2013

Basic HTML Version

84
Aydınlatma
ABD, 8,1 Milyar USD ile en fazla ithalat yapan ülkedir. 2011 yılına göre
ithalatı % 18 artmıştır. Aydınlatma ürünlerindeki bu ithalat artışı ABD
konut piyasasının ve tüketiminin de 2008 yılı küresel krizinden sonraki
durgunluğu aştığının bir göstergesi olarak kabul edilebilir. 2012 yılında
Almanya 2,8 Milyar USD, Fransa 1,7 Milyar USD, İngiltere 1,5 Milyar
USD ve Kanada 1,45 Milyar USD’lik ithalat gerçekleştirmişlerdir.
2011 2014 2016 2018 2020
Toplam
73
85
91
96
102
LED Aydınlatma
9
26
34
45
61
Genel Aydınlatma
55
67
72
77
83
LED Aydınlatma
5
22
30
40
54
Otomotiv
14
16
18
18
18
LED Aydınlatma
2
2
3
4
6
Backlight
4
2
1
1
1
LED Aydınlatma
2
2
1
1
1
Kaynak: Mc Kinsey, Update on the Global Lighting Market, 2012
DÜNYA AYDINLATMA PAZAR BÜYÜKLÜĞÜ ÖNGÖRÜLERİ
(2011-2020) (Milyar EUR)
Dünya aydınlatma sektörü üç ana ürün grubuna sahiptir. Bunlar
ev, ofis, mağaza, diğer dahili mekanlar, endüstriyel binalar, hari-
ci alanlar, medikal, sinyal, projektör ve makine aydınlatmalarını
içeren “genel aydınlatma”; far, stop, sinyal, plaka, dahili aydınlat-
maları içeren “taşıt araçları aydınlatması” ve televizyon, monitör,
cep telefonu, taşınabilir bilgisayarlar gibi ürünlerdeki “geri plan
(backlight) aydınlatmaları”dır.
Dünya aydınlatma sektörü önemli bir gelişme ve dönüşüm süre-
ci yaşanmaktadır. Bu gelişme ve dönüşümün kaynakları sektörün
beslenme alanlarından lamba/ampul teknolojisinde yaşanan iler-
lemeler, aydınlatmanın ayrılmaz bir parçası haline gelen mima-
ride gelişen aydınlatma çözümleri, aydınlatma bilincinin artması
ve son ve belki de en önemli unsur olarak da enerji tasarrufu ve
verimliliği alanında yaşanan gelişmelerdir.
Bu çerçevede aydınlatma sektöründe belirleyici unsur LED tekno-
lojisi olarak öne çıkmaktadır. Uzun ömrü ve sağladığı enerji tasar-
rufu ile LED (ışık yayan diyot) teknolojisi küresel ölçekte sektörü
şekillendirmektedir. Tüm dünyada zorunlu ve ihtiyari olarak enerji
tasarruflu ampullerin kullanımı ile LED ürünlerin payı genişle-
mektedir. 2020 yılında payının % 60’lara kadar ulaşması beklen-
mektedir. LED ampul kullanımı ile diğer aksam ve ekipmanların
teknolojileri de yine enerji tasarrufu odaklı ve LED uyumlu olarak
dönüşüm göstermektedir.
Dünya aydınlatma pazarı büyüklüğü 2011 yılında 73 Milyar EUR’ye
ulaşmıştır. Pazarın 2016 yılında 91 Milyar EUR’ye, 2020 yılında
ise 102 Milyar EUR’ye ulaşması beklenmektedir. Bu büyümenin
temelini genel aydınlatma alanındaki genişleme oluşturacaktır.
Otomotiv aydınlatmasında gelişme sınırlı olurken, backlight aydın-
latma pazarında küçülme beklenmektedir.
2011 yılı itibariyle 9 Milyar EUR ile toplam aydınlatma pazarından
% 12,7 pay alan LED aydınlatma sektörünün 2020 yılında 61 Milyar
EUR’ye ve payının da % 60’a ulaşması öngörülmektedir.
Genel aydınlatma pazar büyüklükleri ve beklentilerine ilişkin de-
ğerlendirmelerde ise Asya’nın en büyük pazar haline geldiği görül-
mektedir. Çin bu gelişmede belirleyici ülkedir. Önümüzdeki süreçte
Asya, Latin Amerika ve Ortadoğu ile Kuzey Afrika gibi gelişen ülkele-
rin ağırlıklı olduğu pazarlarda büyümenin daha hızlı olması beklen-
mektedir. 2020 yılında 82,5 Milyar EUR’ye ulaşacak genel aydınlat-
ma pazarında Asya 37,8 Milyar EUR ile yine en büyük pazar olacaktır.
TÜRKİYE AYDINLATMA CİHAZLARI İHRACATI VE İTHALATI
(2007-2012)
Kaynak: International Trade Center
9405 GTİP numaralı malzemeleri kapsamaktadır.
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
MilyonUSD
2007
2008
2009
2010
2011
2012
İhracat
İthalat
208,0
237,9
304,6
402,7
247,1
192,3
360,6
252,9
225,2
193,9
302,6
199,0
Türkiye aydınlatma cihazları ihracatı 2012 yılında 247,1 Milyon USD
olmuştur. Dünya aydınlatma cihazları ihracatının büyümesinin geri-
sinde kalmasına rağmen 2009 yılına göre ihracatımız % 29 artmış-
tır. Yakın ve komşu ülkeler ağırlıklı ihracat pazarlarımız son üç yılda
olduğu gibi değişmemiştir. İlk üç büyük ihracat pazarımız Azerbay-
can, Irak ve Türkmenistan’dır. İlk üç sıradaki Azerbaycan’a 25, Irak’a
24, Türkmenistan’a 19,4 Milyon USD’lik ihracat gerçekleştirilmiştir.
Almanya ve Rusya 15,4’er Milyon USD ile bu üç ülkeyi izleyen diğer
ihracat pazarlarımızdır. 2010 yılında 17,3 Milyon USD ile en çok ihra-
cat yaptığımız ülke olan Libya’ya ihracatımız 2011 yılında 2,4 Milyon
USD’ye gerilemiş, 2012 yılında ise Libya’daki istikrarın nispeten sağ-
lanması ile bu ülkeye 8,2 Milyon USD’lik ihracat yapılmıştır.
Aydınlatma cihazları ithalatımız 2012 yılında 2011 yılına göre
% 10 düşmüş ve 360,6 Milyon USD’ye gerilemiştir. İthalat yaptı-
ğımız ülkelerin başında son on yılda olduğu gibi Çin gelmektedir.
256,7 Milyon USD’lik ithalat yaptığımız Çin’i, 21,4 Milyon USD ile
daha çok lüks ve dekoratif ürünler ithalatı yaptığımız İtalya izle-
mektedir. Üçüncü sırada 18,8 Milyon USD’lik ithalat yaptığımız
Almanya bulunmaktadır.