Türk Yapı Sektörü Raporu 2014 - page 104

104
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2014
Birbirinden farklı coğrafyalarda yer alan Fransa, Azerbaycan
ve Suudi Arabistan ise ihracatımızın gerilediği diğer üç pazardır.
Avrupa Birliği, Türkiye inşaat malzemeleri sanayi için en
önemli pazarlardan bir diğeridir. İngiltere ve Almanya büyük pa-
zarlardır.
Her iki ülkede ekonomik büyümenin hızlanması ve inşaat sek-
törlerindeki yeniden büyüme ile bu iki ülkeye ihracatımız önem-
li ölçüde artmaktadır.
Türkmenistan ve BAE pazarlarına ihracat özellikle müteah-
hitlik işlerimiz kanalıyla 2014 yılında önemli artışlar göstermiştir.
Uzak pazarlar ABD ve Kanada’ya da ihracatımız artmaktadır.
ABD’de inşaat ve konut sektöründeki toparlanma ihracatımızı
desteklemektedir.
Romanya ve Gürcistan, ihracatımızı arttırdığımız ülkelerdir.
İran, İsrail ve Mısır gibi siyasi ilişkilerimizde dalgalanma yaşanan
üç ülkeye de ihracatımız artmıştır.
İhracat Pazarlarımızdan Yakın ve Komşu Ülkelerde
Kayıplar Oluştu
Türkiye inşaat malzemeleri sektörü, 21,2 Milyar USD ihracatı
ile Türkiye’nin en yüksek ihracat yapan sektörlerinden biri olmayı
sürdürmektedir. İnşaat malzemeleri sanayinin ihracatı, çok sayıda
alt sektörden ve çok çeşitli ürünlerden oluşmaktadır. Bu neden-
le ihracat pazarları da çok çeşitlilik göstermektedir.
İnşaat pazarlarındaki gelişmeler doğal olarak inşaat malze-
mesi ihracatında belirleyici olmaktadır. 2014 yılında birçok önem-
li ihracat pazarımızda yine önemli gelişmeler yaşanmaktadır ve
bu gelişmeler, ihracatımızı artış veya azalış yönünde etkilemek-
tedir.
Irak tek başına % 15 payı ile en büyük pazarı oluşturmaktadır.
Irak’ta yaşanan gelişmeler nedeniyle inşaat işlerinde ve ihracatta
kayıplar yaşanmış ve 2014 yılında da ihracat % 28,2 düşmüştür.
Libya ve Cezayir ile olan siyasi ilişkilerdeki bozulma da ihracatı
olumsuz etkilemektedir.
Rusya-Ukrayna gerginliği zaten zayıflamakta olan Rusya paza-
rına ihracatı sınırlamaktadır. Rusya’ya ihracat % 17,4 gerilemiştir.
2013 SIRA 2014 SIRA ÜLKELER
2013
2014
DEĞIŞIM (%)
1
1
IRAK
3.391.372.278
2.434.760.476
-28,2
2
2
ABD
1.029.500.756
1.331.152.765
29,3
3
3
İNGİLTERE
1.019.871.696
1.187.182.408
16,4
4
4
ALMANYA
870.126.883
971.774.701
11,7
6
5
BAE
797.232.783
955.182.694
19,8
10
6
TÜRKMENİSTAN
694.017.998
834.318.867
20,2
9
7
İSRAİL
747.787.736
823.876.080
10,2
5
8
AZERBAYCAN
856.588.959
750.408.986
-12,4
12
9
İRAN
480.467.558
664.276.383
38,3
7
10
RUSYA
795.704.950
657.516.861
-17,4
8
11
LİBYA
769.404.777
531.346.760
-30,9
11
12
SUUDİ ARABİSTAN
673.640.161
519.005.856
-23,0
18
13
MISIR
329.926.914
498.981.530
51,2
16
14
GÜRCİSTAN
367.878.810
422.296.774
14,8
13
15
FRANSA
451.986.113
417.758.104
-7,6
17
16
ROMANYA
341.370.183
411.577.608
20,6
14
17
YEMEN
388.877.898
388.967.108
0,0
15
18
CEZAYİR
383.180.804
347.126.595
-9,4
23
19
KANADA
249.951.078
289.332.310
15,8
22
20
İTALYA
259.280.507
279.791.438
7,9
TOPLAM
21.252.651.275
21.214.283.917
-0,2
TÜRKİYE İNŞAAT MALZEMELERİ İHRACATI İLK 20 PAZAR
Kaynak: Ekonomi ve Strateji Danışmanlık Hizmetleri
1...,94,95,96,97,98,99,100,101,102,103 105,106,107,108,109,110,111,112,113,114,...196
Powered by FlippingBook