126
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2015
Aydınlatma sektörü küresel ölçekte genel aydınlatma, oto-
motiv aydınlatması ve backlight (arka plan) aydınlatması olarak
faaliyet göstermekte Türkiye’de ise faaliyetler ağırlıklı olarak ge-
nel aydınlatma alanında yoğunlaşmaktadır.
Aydınlatma ekipmanları sektöründe çok sayıda küçük girişim
bulunmakla birlikte sektörün çok büyük bir bölümünü 50 büyük
ve 300 kadar orta ölçekli kurumsallaşmış yapıdaki işletmeler
oluşturmaktadır. Küçük işletmelerin sayısı da 3.000 civarındadır.
Türkiye’de son yıllarda hızlanan kentsel dönüşüm, konut ihti-
yacı, konut dışı bina yatırımları dış mekân aydınlatması gereksini-
miyle endüstriyel ve lojistik alanlardaki gelişme potansiyeli, sek-
törün büyüme dinamiklerini güçlendirmektedir.
Sektörde üretim yoğun olarak dışa bağımlı girdilerin tedari-
ki ve bunların montajı şeklinde gerçekleşmeye devam etmekte
olduğundan üretimde yaratılan katma değer sınırlı kalmaktadır.
Ancak sektör aktörleri AR-GE ve inovasyon alanında devlet des-
teklerinden de yararlanarak katma değeri yüksek ürünler geliş-
tirme çalışmalarını arttırmışlardır.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, trafiğin yoğun
olduğu tünel ve köprülerin armatürlerini enerjideki dalgalanma-
lar nedeniyle yaşanan aydınlatma kayıplarından dolayı yenileme
kararı aldı. Bu yenileme ile armatürler yerli üretim olacak ve tra-
fik yoğunluğuna göre ışık verecek. Boğaz köprüleri başta olmak
üzere köprü, tünel, yol, kavşak, ücret toplama merkezi ve park
alanları için özel LED armatürler ürettirilecektir. Bu armatürler
için AR-GE çağrısına çıkılmış olup özel sektör firmaları tarafından
üretilip bakanlık tarafından desteklenecek.
Türkiye’de 6,5 Milyon sokak lambası LED armatürlerle deği-
şimi beklemekte bu dönüşüm için 6,5 Milyar USD yatırım yapıl-
ması tahmin edilmektedir. Bu yenilenme ile yıllık aydınlatma ma-
liyetlerinin % 40 oranında düşürülmesi beklenmektedir.
Türkiye aydınlatma pazar büyüklüğü 2015 yılındaki iç ve
dış pazarlardaki durgunluğa rağmen 2014 yılındaki 2,4 Milyar
USD'lik seviyesini korumuştur.
2015 YILI SEKTÖR PROFILI
AYDINLATMA
Firma Sayısı
50-300
İstihdam
12.000
İhracat
248 Milyon USD
İthalat
507,1 Milyon USD
DÜNYA AYDINLATMA ÜRÜNLERİ İHRACATI VE İTHALATI
(2009-2014) (BIN USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 9405 Kodlu Ürün
YILLAR İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2009
22.107.239
-18,86
23.727.211
-17,38
2010 25.913.554
17,22
28.340.991
19,45
2011
31.782.667
22,65
31.885.865
12,51
2012
39.269.591
23,56 34.463.206
8,08
2013
46.047.063
17,26
38.315.211
11,18
2014 54.630.680
18,64 43.433.698
13,36
Dünya aydınlatma ürünleri ihracatı 2010 yılından bu yana her
yıl ortalama % 20 büyümektedir. Bu artışta aydınlatma teknoloji-
sinde son yıllarda meydana gelen teknolojik gelişmelerin rolü bü-
yüktür. Enerji tasarruflu ampullerin hızla gelişmesine LED aydın-
latma teknolojisinin de eklenmesiyle bütün ülkelerde aydınlatma
ürünlerinde hızlı bir değişim yaşanmıştır. Bu artışa tüm ülkelerde
yaşanan kentleşme oranındaki yükselişler de dahil edilebilir.
2014 yılında dünya aydınlatma ürünleri ihracatı 54,6 Milyar
USD'dir. 2013 yılına göre artış oranı % 18,6 olmuştur.
SIRA ÜLKELER
İHRACAT SIRA ÜLKELER
İTHALAT
1
Çin
31.096
1 ABD
9.413
2
Almanya
3.518
2 Almanya
3.691
3
İtalya
2.035
3 İngiltere
2.194
4
ABD
1.979
4 Fransa
1.834
5
Meksika
1.889
5 Kanada
1.565
6
Güney Kore
1.138
6 Hollanda
1.273
7
Avusturya
1.092
7 BAE
1.189
8 Hollanda
989
8 Japonya
1.125
9
Fransa
929
9 İtalya
986
10 İspanya
818 10 Avustralya
927
22 Türkiye
315
21 Türkiye
573
DÜNYA AYDINLATMA ÜRÜNLERİ DIŞ TİCARETİNDE İLK 10 ÜLKE
(2014) (MILYON USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 9405 Kodlu Ürün
Çin 2014 yılında dünya aydınlatma ürün ihracatının % 57’si-
ni gerçekleştirmiştir. 31,1 Milyar USD aydınlatma ürünü ihracatı
yapan Çin’i, 3,5 Milyar USD'lik ihracatıyla Almanya izlemektedir.
Modern ve dekoratif ürün ağırlıklı ihracatıyla 3. sırada yer alan
İtalya 2 Milyar USD ihracat gerçekleştirmiştir. Türkiye 315 Milyon
USD ihracatıyla 2014 yılında 22. sırada yer almıştır. En çok itha-
lat yapan ülke ise 9,4 Milyar USD ile ABD’dir. Türkiye’de ithalatı
yükselen bir ülkedir ve 2014 yılında 573 Milyon USD'lik aydınlat-
ma ürünü ithalatı gerçekleştirmiştir.