HİZMETLER › Mimarlık Hizmetleri
|
101
46+
44
+
9
+1
+
A
Devlet
3.480
% 46
Vakıf
3.263
% 44
2016-2017 ÖĞRETIM YILI MIMARLIK BÖLÜMÜ KONTENJANLARI
Yurtdışı
109
% 1
KKTC
670
% 9
MIMARLIK MESLEK UYGULAMALARINDA VE
MIMARLIK EĞITIMINDE KALITE ARAYIŞLARI
Ülkemizdeki üniversite eğitimi alanında çok ciddi sorunlar yaşadı-
ğımız bir dönemden geçiyoruz. Yeterli öğretim üyesi sağlanamadan,
yeterli mekânsal gereklilikler oluşturulmadan açılan mimarlık okulları
ve sürekli arttırılan kontenjanlar, geleceğimiz açısından önemli sıkıntı-
ların habercileri. Mimarlık okulları veMimarlar Odası’nın ortaklaşa dü-
zenlediği 'Mimarlık ve Eğitim Kurultayları'nda mimarlık mesleğinin ve
mimarlık eğitiminin sorunları birlikte ele alınmakta ve irdelenmektedir.
Dünyadaki mimarlık meslek hukukundaki gelişmeler takip edilmekte-
dir. Meslek ortamında ve mimarlık eğitiminde kalitenin yükseltilmesi
arayışı içerisinde çaba gösterilmektedir.
2016 yılında Mimarlar Odası’na kaydını yaptıran 3.290 mima-
rın 1.541’i devlet üniversitelerinden, 1.325’i vakıf üniversitelerinden,
327’si KKTC’deki üniversitelerden, 99’u da yurtdışındaki diğer üni-
versitelerden mezun olmuşlardır. Mimarlık okulları arasında önemli
farklar gözlenmektedir.
2016-2017 öğrenim yılında mimarlık bölümlerine öğrenci ka-
bul eden üniversitelerin sayısı 42’si devlet, 40’ı vakıf, 7’si KKTC’de
ve 4’ü de yurtdışında olmak üzere 93, Türkçe ve İngilizce eğitim
veren bölümlerin toplam sayısı da 108’dir. YÖK tarafından belirle-
nen kontenjanlar çok fazladır. Devlet üniversitelerinde 3.480, va-
kıf üniversitelerinde 3.263 KKTC’deki üniversitelerde 670 ve yurt
dışındaki YÖK tarafından listeye alınan üniversitelerde 109 olmak
üzere toplam 7.522 mimarlık öğrencisi kontenjanı belirlenmiştir.
Uluslararası Mimarlar Birliği (UIA) ve UNESCO’nun hazırladığı
Eğitim Şartı metni mimarlık eğitiminde kalite kapsamında önem-
li bir belgedir. Burada amaçlanan; mimarlık eğitiminin yeterlili-
ği kapsamında, mimarın eğitim sonucunda kazanması gereken
becerileri göstermektir. Ülkemizde de mimarlık ve eğitim kurul-
tayları kapsamında "Bir Mimarın Formasyonu Nedir, Ne Olmalı-
dır?" çerçevesinde çalışmalar yürütülmüştür. Avrupa Birliği çer-
çevesinde çalışmaların yürütüldüğü dönemde konuyla ilgili çok
önemli bir AB direktifi uyum yasaları çerçevesinde gündeme gel-
miş ve çevrilerek irdelenmiştir. 'Mesleki Yeterliliklerin Belirlen-
mesi ve Karşılıklı Tanınması' başlıklı bu çalışma ne yazık ki AB ile
görüşmelerin durgunlaşması nedeniyle tamamlanamamıştır . An-
cak bu çalışmada olgunlaştırılan bazı bölümler YÖK tarafından
'Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekiml iği, Veterinerlik, Eczacı-
lık ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının
Belirlenmesine Dair Yönetmelik' başlıklı bir yönetmelik ile yürür-
lüğe konmuştur. (Resmî Gazete / 02.02.2008 / 26.775)
Mimarlık ve eğitim kurultayları çerçevesinde mimarlık okul-
ları ve meslek örgütünün ortak çabaları sonucunda 2006 yılın-
da Mimarlık Akreditasyon Kurulu oluşturulmuştur. 10 yıldır bu
alandaki faaliyetlerini sürdürmektedir. Dünya ülkelerindeki uygu-
lamalara paralel olarak meslektaşlarımızın yaşam boyu eğitim-
lerini geliştirmek amacıyla 2004 yılında Sürekli Mesleki Gelişim
Merkezi oluşturulmuştur.
Mimarlık yarışmaları mesleğimizin önemli bir ayrıcalığıdır. Ka-
liteli mimarlık hizmetinin elde edilmesinin sağlanması, yaratıcı dü-
şüncelerin öne çıkması bu yöntemle sağlanabilmektedir. 2016
yılında çoğunluğu yerel yönetimler tarafından düzenlenmiş 18 ya-
rışma gerçekleştirilmiştir.
75+
21+
4
+
A
Devlet
38.242
% 75
Yurtdışı
2.359
% 4
Vakıf
10.553
% 21
MIMARLAR ODASI'NA KAYITLI ÜYELERIN MEZUN OLDUĞU
OKULLAR