 
          38
        
        
          |
        
        
          TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2016
        
        
          inşaat sektörü diğer sektörlere göre daha fazla risk altındadır ve
        
        
          işçi sağlığını ve iş güvenliğini sağlamak daha güç ve karmaşık ola-
        
        
          bilmektedir.
        
        
          İnşaat sektöründe iş sağlığı ve güvenliği konusundaki eksiklik, ya-
        
        
          şanan ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmelerden, iş kazalarını
        
        
          önlemek amacıyla yararlanılmamasından kaynaklanmaktadır. İş ka-
        
        
          zalarını önleyici tedbirler almak için yapılacak harcamaların gereksiz
        
        
          olduğunu düşünen işverenler, işçilerin gerektiği kadar dikkatli olma-
        
        
          dığını, kazaların işçilerin dikkatsizliğinden kaynaklandığını düşünmek-
        
        
          tedir. İş kazalarının oluşmasındaki asıl neden, iş sağlığı ve güvenliği
        
        
          konusunda yapılacak düzenlemeler için gerekli harcamaların yapıl-
        
        
          mamasıdır. Ancak iş kazalarını önlemek için yapılacak her türlü gü-
        
        
          venlik harcaması ve yatırım, iş kazası meydana geldikten sonra orta-
        
        
          ya çıkan dolaylı ve dolaysız maliyetlerden daha azdır.
        
        
          Yıllar itibarıyla inşaat sektöründe ve Türkiye genelinde mey-
        
        
          dana gelen iş kazaları sonucu ortaya çıkan ölüm sayıları aşağıda
        
        
          sunulmaktadır. İnşaat sektörü, en çok ölümlü iş kazalarının ger-
        
        
          çekleştiği sektör olmayı sürdürmektedir. Tabloda 2013-2015 yılı
        
        
          verileri Sosyal Güvenlik Kurumu'na aittir ve kayıtlı çalışanlar için
        
        
          istatistik tutulmaktadır. 2016 yılı verisi ise İşçi Sağlığı ve İş Güven-
        
        
          liği Meclisi'ne aittir.
        
        
          PROJELER
        
        
          PROJE TUTARI
        
        
          (MİLYON TL)
        
        
          2016 YILI ÖDENEK
        
        
          TUTARI (MİLYON TL)
        
        
          Ankara-İstanbul Hızlı Tren
        
        
          12.769
        
        
          608
        
        
          Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattı İyileştirme ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı
        
        
          12.146
        
        
          1.427
        
        
          Yüksek Hızlı Tren Seti (106 Adet)
        
        
          10.348
        
        
          106
        
        
          Ilısu Barajı ve HES (GAP)
        
        
          6.476
        
        
          916
        
        
          Silvan I. Merhale (GAP)
        
        
          6.186
        
        
          350
        
        
          İzmir-Aydın Otoyolu (İzmir Çevreyolu Devamı)
        
        
          5.953
        
        
          24
        
        
          Yeni Demiryolu ve İkinci Hat Yapımları
        
        
          5.567
        
        
          335
        
        
          Kanal İstanbul Bağlantı Yolları Etüt Proje ve Yapımı
        
        
          5.380
        
        
          3
        
        
          Sivas-Erzincan Demiryolu (DAP)
        
        
          5.126
        
        
          10
        
        
          Aşağı Fırat II. Merhale (GAP)
        
        
          4.968
        
        
          240
        
        
          Fırsatları Arttırma, Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi
        
        
          4.600
        
        
          1.020
        
        
          Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-İzmir Demiryolu
        
        
          4.529
        
        
          633
        
        
          Kemerhisar-Pozantı Otoyolu (Kemerhisar ve Niğde Bağlantı Yolu Dahil).
        
        
          4.265
        
        
          28
        
        
          Kralkızı-Dicle I. Merhale (GAP)
        
        
          3.375
        
        
          220
        
        
          Kuzey Marmara Doğalgaz Depolama Tevsii Projesi
        
        
          3.259
        
        
          7
        
        
          Ankara-Sivas Demiryolu
        
        
          3.256
        
        
          350
        
        
          Ankara Metroları Tamamlama Projesi
        
        
          3.202
        
        
          878
        
        
          Samsun-Bafra-Sinop (YHGP) (DOKAP)
        
        
          3.197
        
        
          11
        
        
          Kiğı Barajı ve HES (DAP)
        
        
          3.058
        
        
          169
        
        
          Tuz Gölü Doğalgaz Yeraltı Depolama (KOP)
        
        
          2.722
        
        
          147
        
        
          
            İlk 20 Toplam
          
        
        
          
            107.661
          
        
        
          
            7.335
          
        
        
          2016 YILI YATIRIM PROGRAMI İLK 20 BÜYÜK KAMU YATIRIM PROJESİ
        
        
          Kaynak: Yatırım Programı 2016
        
        
          İNŞAAT SEKTÖRÜNDE İŞ KAZALARI
        
        
          Son yıllarda Türkiye’de inşaat sektöründe işçi sağlığı ve güvenliği
        
        
          konusu ön plana çıkmaktadır. Her yıl pek çok çalışan, çalışma alan-
        
        
          larında meydana gelen kazalar sonucunda ölmekte, yaralanmakta
        
        
          veya hastalanmaktadır. Ayrıca ekonomi de dolaylı olarak zarar gör-
        
        
          mektedir. Bu nedenle iş kazası ve meslek hastalıklarının azaltılması
        
        
          konusunda toplumsal bilinçlenme, büyük önem taşımaktadır.
        
        
          İş kazaları ve meslek hastalıkları özellikle inşaat sektöründe
        
        
          daha fazla yaşanmaktadır. Bunun en önemli sebebi, inşaat sektö-
        
        
          rünün kendine özgü çalışma koşulları olmasındandır. İnşaat sek-
        
        
          törünün diğer sektörlerden farklı olmasının başlıca nedeni, her
        
        
          projenin birbirinden farklı olması ve bu yüzden her projede deği-
        
        
          şik çalışma koşulları ve farklı risklerle karşı karşıya kalınmasıdır.
        
        
          İşçiler, endüstriyel sektördeki gibi tek bir fabrikada çalışma imkâ-
        
        
          nı bulamadıkları gibi sürekli olarak bir projeden başka bir proje-
        
        
          ye hareket halindedir.
        
        
          Bunların yanı sıra inşaat, tehlikeli ve bir sürü risk içeren faa-
        
        
          liyetlerden oluşmaktadır ve bu ortamda çalışmak için tecrübeli
        
        
          ve fiziksel zorluklara alışık olmak gerekir. Ayrıca bir inşaat proje-
        
        
          sinde aynı anda birden fazla işçi grubu da çalışabilir ki bu da teh-
        
        
          like ve riskleri daha da arttırmaktadır. Bu nedenlerden dolayı,