Parası Olan Ev ve Otomobil Aldı

MasterCard’ın geleneksel Masterindex Aralık 2005 sonuçlarına göre, fazla paranın değerlendirilmesinde ev / daire alımı ile otomobil ilk sıralarda yer aldı. MasterCard Türkiye’den yapılan açıklamaya göre, 11 ilde 1000 kişilik örneklem grubu üzerinde yapılan araştırmada, kişilere “elinize fazladan 20 bin dolar geçmesi durumunda bu parayı nasıl değerlendirmeyi düşünürsünüz” sorusu yöneltildi. Soruya verilen cevaplarda, yüzde 23 ile “ev / daire alırım” yanıtı ilk sırada, yüzde 21 ile otomobil ikinci sırada yer aldı. Bunu yüzde 15 ile tasarruf, yüzde 8 ile eğitim ve sağlık harcamaları, bulunuyor. Bu cevabı yüzde 21 ile otomobil, yüzde 15 ile tasarruf, yüzde 9 ile eğitim, yüzde 7 ile sağlık harcamaları takip etti.

Söz konusu sonuçlar, 6 ay önceki araştırmayla karşılaştırıldığında konuta ilgide az da olsa bir düşüş olduğu, Haziran 2005’te bu parayla konut alacağını belirtenlerin oranının yüzde 28 iken, Aralık’ta bu oranın yüzde 23’e düştüğü dikkat çekti.

Kadınların ilk tercihi ev
Cinsiyete göre bakıldığında ise, kadınlar yüzde 27 ile ev/daire almayı birinci tercih olarak belirlerken, erkeklerin ilk tercihi yüzde 26 ile otomobil oldu. Sosyo-ekonomik düzey açısından ise gelir arttıkça tercihin evden otomobile doğru kaydığı, alt gelir gruplarında yüzde 28’lerle ev/daire alımı birinci sırayı alırken, üst gelir grubunda yüzde 30 ile otomobilin ilk tercih olduğu ortaya çıktı.

Bölgesel tercihler
Masterindex araştırması bölgelere göre de farklılıklar gösterirken, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde yüzde 37 ile konut alımı ilk sırada bulunuyor. Söz konusu bölgelerde bunu yüzde 18 ile ev kurmak ve yüzde 14 ile otomobil izledi.

Akdeniz’de yüzde 23 ile yeni iş kurma ilk tercih olurken, Ege ve Marmara Bölgesi’nde yüzde 19 ile ev ve otomobil eşit oranlarda tercih edildi. Karadeniz’de ise yüzde 21’lik kesim otomobil, yüzde 20’si ev/daire almayı tercih etti.

Gençlerin eğilimi
Verilere göre, 20 bin doları eğitime, gezi, tatil, eğlence veya otomobile ayırmayı tercih edenlerin oranının genç yaş gruplarında daha fazla olduğu görüldü. Araştırma sonuçlarına göre, ev alım yöntemleri kadın ve erkekler arasında farklılıklar gösteriyor. Kadınlar yüzde 36 ile kendi birikimleriyle ev almayı tercih ederken, erkeklerin yüzde 37’si ev alımında banka kredisi kullanmayı uygun buluyor.

Yürürlüğe girmesi beklenen mortgage sistemiyle ev almayı düşünen kadınlar yüzde 2’de kalırken, bu oran erkeklerde yüzde 8 düzeyinde gerçekleşti.