AKP iktidarlarında, “Sermayeye kaynak aktarma aracı” olarak kullanıldığı gerekçesiyle eleştirilen Yap-İşlet-Devret Modeli’nin bütçede yarattığı tahribata yönelik yeni bir veri daha açığa çıktı. Osmangazi Köprüsü için verilen garanti tutarının, yapım maliyetini 10’a katladığı belirlendi.
BirGün’den Mustafa Bildircin’in haberine göre; Gebze-Osmangazi-İzmir Otoyolu'nun ihalesi, dolar kurunun 1,57 olduğu 9 Nisan 2009 tarihinde yapıldı. İhale, Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay Grubu'nun oluşturduğu Otoyol Yatırım ve İşletme AŞ’ye verildi.
Toplam altı şirketten oluşan konsorsiyuma, yapım ve işletim için 22 yıl 7 ay süre verildi. Toplam sürenin 7 yılının yapım, 15 yıl 7 ayının ise işletmeden oluştuğu kaydedildi. Sözleşme kapsamında, projeye yönelik Hazine garantisi, 15 Mart 2013 tarihinde başladı. Sözleşmeye göre, Osmangazi Köprüsü için şirkete verilen garanti tutarı, araç başına 35 dolar, günlük 40 bin araç geçişi olarak sıralandı. ABD’de gerçekleşecek enflasyon oranına endeksli olan garanti tutarı, Haziran 2025 itibarıyla ise 55 dolara yükseldi.
Köprü, 1 Temmuz 2016 tarihinde, 7 yıl olarak belirlenen yapım süresinin yarısı dahi dolmadan trafiğe açıldı. Yapım süresi olan 7 yıldan arta kalan 3 yıl 3 aylık süre de işletme süresine eklendi. Böylelikle şirketin köprüyü işletme süresi, 18 yıl 10 aya kadar uzadı. Şirkete verilen süre uzatımı bununla da sınırlı kalmadı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na yönelik Sayıştay raporlarında, köprünün işletme süresinin 21 yıla uzadığı kaydedildi.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, Nisan 2009'da dolar kuru ile köprünün yapım maliyetinin 1,5 milyar dolar olduğunu belirtti. Köprü için araç başına ödenen garantinin 55 dolara ulaştığının ifade eden Karasu, işletmeci şirketin kasasına günlük 2 milyon 200 bin dolar garanti parası girdiğini savundu. Verilen garanti tutarı nedeniyle bütçede büyük delik açıldığını ifade eden Karasu, şirketin, 1,5 milyar dolara mal ettiği köprü için 15,5 milyar dolar garanti ödemesi alacağını söyledi.
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.