2016 Bütçesi Komisyonda Kabul Edildi



2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edildi.

Plan ve Bütçe Komisyonu'nun 2016 Yılı Bütçesine ilişkin çalışma maratonu, bakanlıkların ve kurumların bütçelerinin kabulüyle sona erdi.

TBMM'ye 15 Ocak'ta sevk edilen, Maliye Bakanı Naci Ağbal'ın 20 Ocak'ta sunumuyla başlayan bütçenin, komisyon görüşmelerine 25 Ocak'ta geçildi. Görüşmeler, gece yarılarına, bazen sabaha kadar sürdü.

Tasarının, önümüzdeki haftalarda TBMM Genel Kurulu'nda görüşülmesi bekleniyor.

Tasarıda, genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerine 560 milyar 782 milyon 309 bin lira, özel bütçeli idarelere 68 milyar 938 milyon 657 bin lira, düzenleyici ve denetleyici kurumlara 3 milyar 790 milyon 619 bin lira olmak üzere toplam 633 milyar 511 milyon 585 bin lira ödenek verilecek.

Bütçe açığı 29 milyar lira

Genel bütçe gelirleri 530 milyar 402 milyon 940 bin lira, özel bütçeli idarelerin gelirleri ise 69 milyar 629 milyon 898 bin lira, düzenleyici ve denetleyici kurumların gelirleri ise 3 milyar 790 milyon 619 bin lira olarak tahmin ediliyor.

Bütçe açığı 29 milyar 688 milyon 128 bin lira olarak hesaplanıyor.

Tasarıda, özel bütçeli idarelerin net finansmanı ise 14 milyon lira olarak öngörülüyor.

Tasarıya göre, 2016 yılı yatırım programına ek yatırım cetvellerinde yer alan projeler dışında herhangi bir projeye harcama yapılamayacak.

2016 yılı programında yer verilecek yatırımlara hız kazandırmak ve 2016'da işe başlanılabilmesini sağlamak amacıyla proje veya işin öngörülen ilk yıl yatırım ödeneği toplam proje bedelinin yüzde 10'undan az olamayacak. Kurumlara gerektiğinde projeleri için yatırım ödenekleri içinde kalmak kaydıyla revize imkanı tanınacak.

Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün kaldırılmasıyla il özel idarelerine devredilen personelin özlük haklarının ödenmesi, KÖYDES kapsamında yolu veya suyu olmayan köylerin altyapılarının desteklenmesi, Su Kanalizasyon ve Altyapı Projesi (SUKAP) kapsamında belediyelerin içme suyu ve atık su projelerinin İller Bankası aracılığıyla desteklenmesi amacıyla bütçede ödeneğe yer verildi.

SUKAP kapsamında ihtiyaç olması halinde genel bütçe kapsamındaki ilgili kamu idaresi bütçesine veya özel bütçeli idare bütçesine ödenek aktarılabilecek.

Borç üstlenim taahhüdü de 3 milyar doları geçemeyecek

Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna göre sağlanacak garantili imkan ve dış borcun ikraz limiti, bu yıl 4 milyar dolar olacak. Hazine Müsteşarlığınca sağlanacak borç üstlenim taahhüdü de 3 milyar doları geçemeyecek.

İl özel idareleri, belediyeler, bunların bağlı kuruluşları ile sermayesinin yüzde 50'sinden fazlasına sahip oldukları şirketlerin AB ile katılım öncesi mali işbirliği çerçevesinde desteklenen projelerinin finansmanı için yapılan borçlanmalar, çok taraflı yatırım ve kalkınma bankalarından doğrudan veya İller Bankası aracılığıyla yapılan borçlanmalar ve SUKAP kapsamında yapacakları borçlanmalarda borç stoğuna uyma şartı aranmayacak.

Türkiye Elektrik Kurumu Dışındaki Kuruluşların Elektrik Üretimi, İletimi, Dağıtımı ve Ticareti ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanun kapsamındaki tabii kaynakların ve tesislerin işletme haklarının devrinden elde edilen gelirlerin tamamı genel bütçeye gelir kaydedilecek.

Komisyonda kabul edilen önergeyle, gümrük idarelerince tahsil edilerek TRT'ye intikal ettirilen bandrol ücretlerinden Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla nakden aktarılan yüzde 2'lik kısımı da bütçeyle ilişkilendiriyor.

Bir başka önergeyle Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın, sadece opera ve tiyatroyu değil, görsel ve işitsel sanatlar, sahne sanatları, geleneksel sanatlar, güzel sanatlar ile ilim ve edebiyat alanlarında yapılacak etkinlik, projeleri de desteklemesi sağlanıyor.

Komisyonda ayrıca Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı'nın yanı sıra Merkezi Yönetim Kesinhesap Kanunu Tasarısı da kabul edildi.