3. Köprü İhalesinde En İyi Teklif İçtaş - Astaldi'den



İstanbul Boğazı'na inşa edilecek 3. köprünün yapımını da içeren 'Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin Odayeri-Paşaköy (3. Boğaz Köprüsü dahil) Kesimi'nin ihalesine teklif veren iş ortaklıklarının teklifleri açıklandı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, tekliflerin açıklanmasının ardından düzenlediği basın toplantısında, yapım süresi dahil en kısa işletme süresini 10 yıl 2 ay 20 gün ile İçtaş İnşaat Sanayi Ticaret AŞ-Astaldi Ortak Girişim Grubu'nun verdiğini bildirdi.
    
Firma temsilcilerinin 24 Mayıs'ta davet edildiğini ve tekliflerin huzurlarında açıldığını anımsatan Yıldırım, tüm detayların incelendiğini ve Salini-Gülermak Ortak Girişimi'nin üçüncü köprü tasarımının şartnameye uygun olmadığının tespit edildiğini ifade etti. Söz konusu tasarımın, köprünün ayaklarının denizin içinde olmasını öngördüğünü, bunun da şartnameye uygun olmadığını belirten Yıldırım, bu nedenle söz konusu girişim grubunun elendiğini söyledi.
    
Projenin maliyetinin yaklaşık 4,5 milyar lirayı bulacağını ve 36 ayda tamamlanmasının öngörüldüğünü belirten Yıldırım, köprünün 2015 yılı sonunda İstanbullulara hizmet vermeye başlamasını hedeflediklerini kaydetti.
Yıldırım, Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Limak İnşaat-Makyol İnşaat-Kalyon İnşaat Ortak Girişim Grubu'nun da 14 yıl 9 ay 19 gün işletim süresi verdiğini ifade etti.

Bakan Yıldırım, ''Hayırlı uğurlu olsun diyor, bu projeye ilgi gösteren, en başından beri çok titiz bir şekilde hazırlanan tüm yüklenici ve isteklilere teşekkür ediyorum. 3 Köprünün ve otoyolun kısa süre içerisinde yapılarak İstanbul'un, İstanbulluların hizmetine girmesi için de Karayolları Genel Müdürlüğü olarak gereken titizlik ve gayret gösterilecektir'' diye konuştu. Yıldırım, köprünün sadece karayolu geçişi değil, aynı zamanda demiryolu geçişine de imkan veren bir köprü olacağını hatırlattı.

Yapım süresi 3 yıl olarak öngörülüyor
   
Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Bakan Yıldırım, köprünün yapım süresinin 3 yıl olarak öngörüldüğünü, ancak bunun daha çok yüklenici firmayı ilgilendirdiğini söyledi. Yüklenici ne kadar kısa sürede bitirir ve trafiğe açarsa yatırımın geri dönüşünün o kadar hızlı olacağını vurgulayan Yıldırım, ''O bakımdan yüklenicilerin zaman kaybetmeden, krediyi de beklemeden yapım için harekete geçeceğini tahmin ediyoruz, bekliyoruz'' dedi.
    
Yatırım tutarının sorulması üzerine de Bakan Yıldırım, yatırımın yaklaşık 4,5 milyar lirayı bulacağını bildirdi. Bu rakamın değişebileceğine dikkati çeken Yıldırım, ''Bu firmanını namı ve hesabınadır. Artabilir de azalabilir de. İdare bakımından bizim herhangi bir dahlimiz yok, ancak biz bazı işler verirsek bu fiyata yansımaz. İlave iş verirsek, o ilave işler de süreye ilave edilecektir'' dedi.

İhalede bundan sonraki süreç
    
İhalenin bundan sonraki süreci hakkında da bilgi veren Yıldırım şunları söyledi:

''Şimdi uygun teklifi ilan ettik. İçtaş-Astali ortaklığı 10 yıl 2 ay 20 gün olarak teklif verdiler. İkinci adım bakanlık onayıdır. İhale komisyonu çalışmalarını tamamlayıp, genel müdür onay için bakanlığa gönderecek. Bakanlık onayı yaptıktan sonra görevli şirkete bu durum bildirilecek ve gerekli hazırlıklarını yapıp sözleşme imzalanması için idareyle bir araya gelecek. Bu işlem tamamlandıktan sonra iş yeri teslimi süreci var. İş yeri teslim edildikten sonra da kredi çalışmalarını beklemeden firma isterse öz kaynakla çalışmaya başlayabilir. Buna mani bir hal yoktur. Doğrusu biran önce projenin tamamlanması için Biz de böyle olmasını arzu ediyoruz. Hedefimiz 36 ay içerisinde köprüyü, otoyolu yapıp en geç 2015'in sonunda İstanbulluların hizmetine sunmaktır. Projenin bugünlere gelmesinde bize sınırsız destek veren Sayın Başbakanımıza, İstanbullular adına, milletimiz adına şükranlarımı sunuyorum. Projenin ülkemize, milletimize hayırlı, uğurlu olmasını diliyorum.

Dünyada krizlerin konuşulduğu, yaprak kıpırdamadığı bir dönemde Türkiye'nin ardı ardına marka projeleri kamu kaynağı kullanmadan çok da cazip şartlarda gerçekleştiriyor olması, Türkiye'nin bir başarısıdır. Türkiye'deki güvenin ve istikrarın bir sonucudur. Kuvvetli siyasi iradenin bir sonucudur. Bu sonuç sosyal fayda, ekonomik fayda olarak, İstanbulluların trafik sorununun çözümü olarak, milletimize, İstanbullulara geri dönmüş olacaktır''.

Firmanın, kredi bulamasa da 6 ay içerisinde öz kaynakla işe başlaması gerekiyor

Bakan Binali Yıldırım, mümkün olan en kısa zamanda inşaatın başlamasını beklediklerini belirterek, bunun için idare olarak her türlü kolaylığı sağlayacaklarını bildirdi. Kredi bulma sürecinin uzaması ihtimaline karşı şartnamede iş başlama için süre konulduğunu belirten Yıldırım, firmanın 6 ay içerisinde kredi bulamasa da öz kaynakla işe başlaması gerektiğine dikkati çekti. Yıldırım, ''Kredi bulunursa ne ala bulunmaza firma daha önce de çalışmalara başlayacaktır. Bu ihale şartlarından bir tanesidir. Süre kaybı beklenenin dışında olmayacaktır'' diye konuştu.
 Kamulaştırma, müşavirlik hizmetleri gibi benzeri maliyetlerin idareye ait olduğunu, yüklenici sadece köprüyü ve yolu yapacağını hatırlatan Yıldırım, ''Yüzde 85 civarında kamuya ait güzergahta araziler olduğu için çok büyük kamulaştırma beldeli çıkacağını öngörmüyoruz'' dedi.

İbrahim Çeçen: En önemli konu finansman

IC Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen de Karayolları Genel Müdürlüğü'nde tekliflerin açıklanmasının ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı. Projenin ülkeye hayırlı olmasını dileyen Çeçen, ihale sürecinin ilk ayağının bittiğini, açılan tekliflerde ortaklıklarının teklifinin en uygun teklif olarak değerlendirildiğini ifade etti. Buna karşılık ihale sürecinin devam ettiğinin altını çizen Çeçen, ''İhale onayı bitmeden 'biz bu projeyi tam olarak aldık' diyemiyoruz. Bu yasal bir süreçtir. Bu sürecin sonunu beklemek zorundayız'' diye konuştu.
    
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın da ifade ettiği gibi en önemli konunun projenin finansmanı olduğunu belirten Çeçen, şunları kaydetti:

''Finansmanın temini konusunda ülkemizin kredibilitesinden ve ekonomide sağlanan ivmeden büyük yarar göreceğimize ve bunun sonucunda finansmanı temin etmede büyük zorluk çekmeyeceğimize inanıyoruz. Kısa zamanda finansmanı çözeceğimizi düşünüyoruz. Finansman çözülmeden biz kendi özkaynaklarımızla işe başlayacağız. Şartnameye göre özkaynak miktarı yüzde 25'tir. Projenin öngörülen bedeli de 2,5 milyar dolardır. Projenin maliyetinin ne olacağına göre özkaynak da değişebilir. Maliyet artmasıyla beraber özkaynak da değişebilir. Şu anda görünen rakam bunlardır. Onay süreci bittikten sonra, projeler bittikten sonra biz kendi özkaynağımızla, zamandan tasarruf etmek, daha erken bitirmek için elimizden gelen gayreti göstereceğiz.''

Bir soru üzerine, inşaata muhtemelen yıl sonununda başlayacaklarını belirten Çeçen, yapım süresini ne kadar aşağı çekerlerse kendi lehlerine olduğunu, bunun için çaba sarf edeceklerini söyledi.
    
Çeçen, ''İlk Boğaziçi Köprüsü 1970'li yıllarda yapılmıştır ve o yıllarda mühendislik ve estetik açısından dünyanın en iyi köprülerinden birisidir. Diğer köprü de aynı şekilde. Bizim projemiz de bu çağın, bu yılların teknolojik ve mühendislik açısından ve estetik anlamında dünyanın en iyi köprülerinden biri olacaktır'' dedi.