Trafik Çilesinin Çözümü, Çok Başlılığın Kaldırılmasına Bağlı

Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, pek çok dünya şehrinde trafik sorununu çözen Uluslararası Yol Güvenliği Akademisi’nin çözümlerinin İstanbul’da uygulanması gerektiğini söyledi. Ilıcalı bunun için öncelikle çok başlılığın ortadan kaldırılması gerektiğini vurguladı.

İstanbul ulaşımına yönelik çözüm projeleri, yasalaşması beklenen kanun tasarılarını bekliyor. Milyonların sıkıntısı haline gelen trafik yoğunluğunu ortadan kaldırma adına sürekli yeni fikirler ortaya atıldığını ifade eden yetkililer de bunu teyit edercesine kanunî zemin oluşmadan harekete geçememekten yakınıyor. Önceki yıllarda İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı görevini de yürüten Adalet ve Kalkınma Partisi (AK Parti) Erzurum Milletvekili Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, söz konusu durumu, “Çözüm önündeki engel, çok başlılık.” sözleriyle özetliyor. Tarihi kentin söz konusu sıkıntısını ortadan kaldırabilecek projelerden birinin Birleşmiş Milletler'e bağlı Uluslararası Yol Güvenliği Akademisi (International Road Safety Academy- IRSA) tarafından sunulduğunu kaydeden Ilıcalı, “Kuruluşun öncelikle şube açması gerek. Ancak karşılarında 17 farklı kurum ve kuruluşun söz sahibi olduğu bir yapı yerine tek muhatabı bulunan bir sistem arıyorlar. İşte tüm sıkıntı bundan kaynaklanıyor.” şeklinde konuşuyor.

İstanbul trafiğine IRSA çözümleri

İspanya, Romanya ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) gibi ulaşım aksaklıklarından şikâyetçi ülkelerde şubesi bulunan IRSA genel itibarıyla trafik akışının güvenliğiyle ilgileniyor. Merkezi Hollanda'nın başkenti Amsterdam'da bulunan kuruluş ağır taşıtların denetiminden sinyalizasyon düzenlemesine, aşırı hız takibinden polis başta olmak üzere trafikle ilgili herkesin eğitilmesine kadar geniş bir çalışma alanına sahip. Gelirlerini çoğunlukla denetimler neticesinde elde edilen cezalardan karşılıyor. Aynı sistem İstanbul için de uygulamaya konulmak isteniyor. Fakat hâlihazırdaki yasalar ceza kesim yetkisini Emniyet Genel Müdürlüğü'ne, gelirleri toplamayı da Maliye Bakanlığı'na verdiğinden belirtilen niyetin hayata geçmesi zor gözüküyor. Kanunlaşması beklenen tasarıların bu ikilemi ortadan kaldıracağını ifade eden Prof. Dr. Ilıcalı, “Bu, çözüme bir adım daha yaklaşmak anlamına geliyor.” yorumunu yapıyor.

Ulaşım Daire Başkanı Prof. Dr. Rafet Bozdoğan da projenin yasal eksikler nedeniyle beklemede olduğunu tekrarlıyor. Aksaklıkların giderilmesi halinde harekete geçeceklerini ifade ediyor. IRSA'nın çalışmalarına yardımcı olma adına Beyoğlu, Taksim, Eminönü, Beşiktaş ulaşım aksaklıklarının yoğunlaştığı bölgelerde pilot uygulamalar başlatabileceklerini söylüyor. Bozdoğan, meselenin, ulaşımın aksadığı pilot bölge bulmaktan ziyade kanun çıkarmakta ortaya çıktığını kaydederek, “Trafik ve ulaşım noktasında dertli çok noktamız var. Hele bir yasalar çıksın, o zaman IRSA'nın sistemini kurmamız kolay.” diyor.