İstanbul Boğazı'na yapımı planlanan ve
trafiği büyük ölçüde ferahlatması beklenen 3. köprü bu kez farklı bir projeyle
gündeme geldi. Tüm Mühendisler ve Mimarlar Birliği Platformu
Genel Başkanı (TMMBP) Remzi Kozal'ın hazırladığı '3+1 Köprü Projesi'nde köprüden
dört ayrı geçiş imkânı sunuluyor. Proje; 'metro', karşılıklı dörder şeritli 'oto
geçişi', havadan direklerle taşınan ray üzerinde giden 'havaray' ve yine havada
gerdirilen halatlara asılan kabinlerle insanların taşınmasını sağlayan
'asmaray'dan oluşuyor.
Bu geçişlerin köprü maliyetini en fazla yüzde 50 oranında
arttıracağını söyleyen Kozal, "Üçüncü köprü ile maksimum fayda sağlanırken, yeni
bir köprü ihtiyacı da minimuma indirilmiş olunacak" diyor.
Asya ve Avrupa yakalarında dörder ayaklı 200 metre yüksekliğinde
iki kuleden oluşan söz konusu projede; katlı otopark, insanların kulelerin
muhtelif bölümlerine rahatça ulaşabilmeleri için şeffaf asansörler, her bir
kulede helikopter pisti, restoranlar, kongre ve toplantı salonları,
kafeteryalar, kültür merkezleri ve 7 yıldızlı otel hizmeti verilen özel bölümler
yer alacak.
'Asmaray'ın iki farklı amacı var
Projede yer alan 'asmaray' sisteminin iki farklı amaç için
kullanılması düşünülüyor.
Birincisi; 38 kişiye kadar yolcu taşıyabilen kabinlerle
restoran, kafeterya, özel toplantı salonlarına rahatlıkla ulaşabilmeleri...
İkincisi ise; şehiriçi ulaşımın rahatlıkla sağlanması... Sistem; yükseklik yeterli olduğunda, beş bin metre mesafede ara direksiz
ve fırtınada güvenli bir şekilde çalışabilecek.
'Havaray' ve 'metro' ile trafik derdine
son
Üsküdar-Sultantepe ile Kabataş-Taksim arasında inşa edilecek
havaray sistemi ile Boğaz'ın iki yakasındaki metro yapılanmaları ve tüp geçişle
entegre edilecek metro sayesinde akıcı bir ulaşım hedefleniyor.
Köprü, deprem anında 'acil çıkış yolu'
olacak
Bu köprü aynı zamanda İstanbul’un kuzeyinde yer alarak deprem
fay hattına en uzak bölgede konuşlandığı için bir deprem anında acil çıkış yolu
olarakda önemli bir konumda yer alacak. Bu nedenle transit araç trafiğinin
tamamen buraya aktarılması düşünülüyor.
Kozal, proje için dünyaca tanınmış bir İtalyan şirketi
Leitner'in yetkilisi Oliver Kirchheim ve Türkiye temsilcisi İlker Cumbul ile
görüş alışverişinde bulunduklarını ve mimari çizimleri de Uğur Proje'nin
üstlendiğini söyledi.
"Projeyi yabancılar değil, biz
hazırlamalıyız"
Türk mimar ve mühendislerinin, Türkiye’yi daha iyi tanıdıkları
için çok güzel işler ortaya çıkardıklarını belirten Remzi Kozal, "Üçüncü
köprüyü, yüklü paralar ödenerek yabancılar değil, bizzat kendi mühendis ve
mimarlarımız yapmalıdır" dedi.
Kozal ayrıca, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri'nde
oluşan trafik yoğunluğunu azaltacak proje geliştirdiklerini sözlerine
ekledi.