400 Bin Araç Yerin Altına İniyor



İstanbul’un en büyük sorunlarından biri olan ulaşıma, son geliştirilen çözüm projesi "7 Tepeye 7 Tünel". Kadir Topbaş yönetimi, tünellerin ilk aşamasını şubat sonuna kadar ulaşıma açmayı planlıyor. Bu tüneller trafiğe açıldığında Dolmabahçe’den giren bir araç kesintisiz olarak Kağıthane’ye yani TEM’e çok yakın bir mesafeye 10 dakikadan kısa bir sürede ulaşacak.

İlk etabın ilk tüneli olan Kağıthane-Piyalepaşa’nın ışıklandırma, sinyalizasyon ve bağlantı yolları kullanıma hazır durumda. Şimdilik Kağıthane’den Piyalepaşa’ya 2 dakikada ulaşmak mümkün ancak daha Piyalepaşa-Dolmabahçe bağlantısı tamamlanmadı. Zaten İnönü Stadı’nın yanından geçenlerin de göreceği gibi Dolmabahçe’deki tünelin ucu göründü ama bağlantı yolları tamamlanamadı.

15 Mayıs 2007'de ilk kazması vurulan tünellerin ilki 29 Ekim 2008'de tamamlandı. Diğer tünel ve bağlantı yolları ise şubat sonuna kadar açılacak...

Peki nedir bu tünellerin teknik özellikleri, ulaşıma çare olabilecek mi, depreme dayanıklı mı? İşte bu soruların cevapları:

Tüneller, trafiğin en yoğun olduğu bölgelerdeki araçları yerin 40 metre altına indirerek sıkışıklığı azaltmayı amaçlıyor. Yapımı biten, süren ve projelendirilen tüneller bittiğinde 400 bin aracın yer altına indirilmesi planlanıyor.

1. Tünel: Piyalepaşa-Kağıthane Tüneli: 3 bin 23 metre

Araçlar Kasımpaşa-Piyalepaşa’dan girerek Okmeydanı-Çağlayan bölgesini alttan geçerek Kağıthane’ye çıkacak ve Sütlüce Bağlantı Yolu ile TEM’e bağlanacak.

2. Tünel: Dolmabahçe-Bomonti Tüneli: 4 bin 691 metre

Amaç Beyoğlu, Şişli, Beşiktaş ilçelerindeki trafik yükünü hafifletmek. İnönü Stadı’nın kuzeyindeki Kadırga’dan tünel girişi ile başlayan güzergah Taksim’i alttan tünel olarak geçerek Taksim-Kabataş-Karaköy  trafiğine girmeden, Feriköy bölgesini yine alttan by-pass ederek Kasımpaşa (Bomonti) Piyalepaşa’dan çıkacak ve E-5’e bağlanacak.

Dolmabahçe'den havaalanı 15 dakika

Kağıthane-Dolmabahçe arası yoğun saatlerde 45 dakikada alınırken, 3.5 km.’lik tünel yoluyla ve saatte 60 km. hızla, kesintisiz olarak 5 dakikada alınabilecek.

Dolmabahçe'den başlayan tünelin derinliği ortalama 40 metre.

Dolmabahçe'den Atatürk Havalimanı’na gitmek isteyen biri, sistem tamamlandığında, bu tünel bandına girip 15-20 dakikada havaalanına erişebilecek.

Tüneller güvenli mi?

Mühendislerin iddiasına göre tünellerin ömrü 1000 yıl. Kaplama betonlarının ömrü ise 200 yıl.

Depremde sağlam kalacak teknoloji ile yapıldığı belirtilen tünel felaket durumunda sığınak, hastane ve ulaşım yolu olarak kullanılacak şekilde planlandı.

Araçların tünelde mahsur kalma ihtimali üzerine de bir çok önlem alınmış.

Karbon monoksit ölçer, fanlar otomatik. Tünel içindeki hava akımının hızı 8 kilometrenin altına düşünce fanlar otomatik çalışacak.

Her 100 metrede bir kamera var.

250 metrede bir acil çıkışlar var.

Tünelin içindeki tüm ekipman 250 santigrat sıcaklığa 2 saat dayanacak nitelikte.

Isı değişimleri de alıcılarla ölçülecek.

Her hangi bir yangın durumunda asfalttan çıkacak zehirli gazların tehlikeli olacağı için farklı bir teknoloji kullanıldı. Asfalt yerine aşınmasız ve ısıya dayanıklı özel beton kullanıldı.

Körleşme yapmayan ampuller

Tünel girişlerinde ya da çıkışlarında en büyük sorun göze inen perdedir. Bu yüzden tünellerde ışık değişikliğinden kaynaklanan körleşme perdesi için akort yapan ışıklandırma teknoloji kullanılmış. Bunun için ampuller özel olarak Hollanda’dan getirilmiş.

Tünel içinde hız sınırı saatte 60 kilometre olacak. Hız sınırını aşanlar EDS ile tespit edilecek ve radyo frekanlarına plakası anons edilecek.

134 senaryo hazır

Tünellerin inşasında yabancıların rolü ise sadece yüzde 10. Onun da büyük bölümünü tüneli yönetecek bilgisayar sisteminin yazılımı oluşturuyor.

134 hazır senaryo ile tüneli yönetmeye hazır olan yazılım bir Hırvat firmasından alınmış. Çünkü bu Hırvat firmanın yaptığı tünel Dünya Yol Komitesi tarafından yılın en güvenli tüneli seçilmiş.

İsimler ne olacak?

Tünellerin isimleri henüz belli değil. Hatta kimsenin bu konuda bir fikri yok. Anlaşılan seçimlerden önce yetiştirmek için çalışan büyükşehir bu ayrıntıyı atlamış.

142 kilometre tünel yapılacak

Yapımı devam eden ve ihale aşamasına gelen karayolu tünellerinin toplam maliyeti yaklaşık 1 milyar dolar.

4 güzergahta inşaatı devam eden tünel yolların uzunluğu 16.7 km.

4 güzergahta ihale süreci devam tünel yolların uzunluğu ise 11.9 km.

7 güzergahta projesi devam eden tünel yolların uzunluğu 55.7 km.

18 güzergahta etüd aşamasındaki tünel yolların uzunluğu ise 58 km.

İhale süreci devam eden tüneller 11 km

1. Dolmabahçe-Fulya Tüneli: 2.027 m.

2. Levazım Sitesi-Akatlar Tüneli: 6720 m.

3. Levazım-Zincirlidere Tüneli:  2.940 m.

4. Eyüp (Silahtarağa) Cad.-G.O.Paşa Caddesi Tüneli: 200 m.

Projesi süren tüneller: 55.7 km

Armutlualtı-Ayazağa Tüneli: 4600 m.

Armutlualtı-Derbent Tüneli: 4.580 m.

Derbent-Çayırbaşı Tüneli: 5300 m.

Kağıthane-Havaalanı Tüneli: 24.700 m.

Harem-Üsküdar-Beylerbeyi Tüneli: 8640 m.

Beylerbeyi-Hekimbaşı Tüneli: 7352 m.

Beykoz-Anadolu Hisarı Tüneli: 500 m.