İstanbul'a Çözüm Seul'den




İstanbul'un trafik sorununa, kentteki toplu taşımayı geliştirmek için iki yıl önce 17 maddelik acil eylem planı uygulamaya başlayan Seul'un, merkezi ulaşım sistemi çözüm olacak. İlk etapta Seul'de olduğu gibi E-5'te toplu taşıma araçları için tercihli yol ve İETT'nin belli hatlarının 'taşıyıcı firmalara' kiralanması gibi uygulamalara gidilecek.

1970'te 5 milyon nüfusu ve 60 bin özel otomobili bulunan Seul' de, 2003'te 10 milyonu aşan nüfus ve 2 milyon 800 bine ulaşan özel otomobil sayısıyla, trafik yoğunluğu 41 kat arttı. Seul'ü ziyaret eden İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul gibi yoğun göç nedeniyle trafik sorunu yaşayan Seul'de, 2003'te ulaşımla ilgili tüm birimlerin toplandığı ulaşım bilgi merkezi uygulamasını inceledi.

Topbaş: Örnek alacağız

Topbaş, Kültürel ve Teknik İşbirliği Anlaşması çerçevesinde, ulaşım için Seul Belediyesi'nin deneyimlerinden yararlanacaklarını söyledi. Seul'deki uygulamaların örnek alınabileceğini belirten Topbaş, şu bilgileri verdi:
"Ulaşımda çok ilerideler. 150 kişilik otobüsler kendilerine ayrılmış yolda çok hızlı hareket ediyor ve insanlara bireysel araçlar yerine toplu taşımayı özendirmiş. Beylikdüzü-Topkapı arasında E-5 üzerinde ve müsait hatlarda bu uygulamayı başlatmak istiyoruz.

İETT'ye otobüs almak yerine, belirli hatları ihaleyle özel taşıyıcı firmalara kiralayacağız. Bu firmalar kendi araç ve personeliyle insanları rahat ve konforlu taşıyacak, ancak ücreti belediye alacak. Uzakdoğu'da bu sistemin çok başarılı olduğunu gördük."

Seul'de neler yapıldı?

-10 bin otobüs ve 450 km. uzunluğundaki metro ücretleri gidilen noktaya göre çeşitlendirildi.

-Dört çeşitte 50 farklı kullanımı olan 'Akıllı Kart' başlatıldı.
Akıllı Kart, toplu ulaşım araçlarında bilet olarak, banka, alışveriş merkezleri, taksi, sağlık, eğlence, spor ve turizm tesislerinde de kredi kartı gibi kullanılabiliyor.

-Yollardaki orta şeritler yalnız otobüslere ayrıldı. 172 kilometre uzunluğundaki 10 tane tercihli yolda, otobüslerin ortalama hızı 10 km.'den 20 km.'ye çıkarıldı.

-Belediye, sadece metro işletiyor. Tamamı özel sektöre ait 10 bin otobüse, 70 bin taksiye uydu sistemi yerleştirildi. Otobüslerin hareketi, bulunduğu nokta, seyir hızı ve yolcu sayısı izleniyor. Varış süresi yolculara cep telefonu ve internetten duyuruluyor. Hızlı veya yavaş seyretmesi durumunda, otobüse hızını yükselt veya yavaşla uyarısı yapılıyor.
Otobüslere kaç kişi bindiği kartla takip ediliyor ve yoğun olan hatlara ekstra otobüs çıkarılıyor.

-'Haftada bir gün otomobilimi kullanmayacağım' kampanyasıyla, toplu taşıma özendirildi.

-Yol kenarlarına park etmek yasak. Metro istasyonlarının yanındaki otoparklar kullanılıyor. Kesilen cezalar, 'Kural ihlalini gösteren görüntüyle' araç sahiplerinin evine gönderiliyor.