600 Yıllık Köyde "Kuzey Marmara Otoyolu" Projesi Endişesi!



Son yılların en büyük kamulaştırma işlemi Kuzey Marmara Otoyol projesi için yapılıyor. Resmi Gazete’nin 22 Ekim tarihli sayısında yer alan Bakanlar Kurulu kararına göre, kamulaştırma işleminin bir ucu Sakarka Akyazı’ya, diğer ucu Kınalı’ya uzanıyor. Dev otoyol projesinin geçiş noktalarından biri de Pendik’e bağlı Kurna Köyü. Geçmişi 600 yıla dayanan Kurna Köyü’nde tarım ve hayvancılık yapılmaya devam ediyor.

İş makineleri köyün dibinde

Hürriyet'ten Dinçer Gökçe'nin haberine göre, 750 hanenin bulunduğu köyde şimdilerde ise ciddi bir belirsizlik yaşanıyor. Otoyol projesi ile ilgili çalışmalar hız kazanırken, iş makineleri evlerin hemen dibinde faaliyet gösteriyor. Yol çalışması için zaman-zaman dinamit patlatılırken, bir kısım ev sahibi ise sancılı bir süreç başladı.

‘Son proje kamunun da zararına’

Edinilen belgelere göre ise Kurna Köylüleri, alternatif bir güzergah belirlenmesi için başta Başbakanlık olmak üzere bir dizi girişimde bulundu. Toplanan imzalar ilgili kurumlara gönderildi. Yapılan yazışmalarda, belirlenen güzergah sonrası, yolun köyü ikiye böldüğü belirtildi. Yapılan bildirimlere göre, alternatif bir güzergah belirlenmesi talep edildi. Kurna köylüleri adına açılan davalarda veya verilen dilekçelerde, belirlenen yeni güzergahın hem daha maliyetli olduğu hem de çevreye büyük bir zarar verdiği belirtildi. Belirlenen güzergah nedeni ile köy çevresindeki çok sayıda ağacın da kesileceği belirtilerek “Yolun yapılmasına karşı değiliz. Ancak daha uygun bir alternatif söz konusu” denildi.

Cuma günü için ‘yıkım’ bildirimi

Yapılan bir dizi girişim ile birlikte, Danıştay Altıncı Daire’ye de tedbir talebi ile dava başvurusunda bulunuldu. Öte yandan, yol projesi ile ilgili sürecin de hızla işlediği anlaşıldı. Pendik Kaymakamlığı’nın, Kurna Köyünden çok sayıda kişiye ‘yıkım’ için bildirimde bulunduğu öğrenildi. 20 yılı aşkın bir süredir Kurna Köyü’ne yaşayan Ragıp Çavuş da kaymakamlık tarafından bildirimde bulunan isimlerden. Söz konusu yazıda, 18 Kasım günü sat 14:00’da yıkım yapılacağı kendisinin de yıkımın yapılacağı yerde olması için bilgilendirildi.

Çok daha uygun bir güzergâh var

Ragıp Çavuş, “Hemen köyün biraz dışında yolun geçirilmesi mümkün. Ancak, anlam vermekte güçlük çektiğimiz şekilde, proje köyün içinden geçirildi. Çok daha maliyetli bir işi girişilmiş durumda. Köy camisinin hemen yanında geçecek bu proje ile, koca bir tepenin yarılması söz konusu. Ve bu korkunç bir maliyet… Oysa, hem çevre açısından, hem kamunun üstleneceği maliyet açısından çok daha makul bir seçenek söz konusu. Biz yıllardır bu köydeyiz. Proje bu şekli ile hayata geçerse köy ortada kalmayacak” dedi.

Karayolları: ‘köyün ortasından geçmiyor’

Bu arada Karayolları Genel Müdürlüğü’nden 18 Ağustos’ta verilen cevapta ise, yolun köyün ortasından değil, köyün 200m güneyinde geçtiği, dolayısı ile projede revizyon yapılamana gerek olmadığı kaydedildi.