Yapımına 1976 yılında başlanan ve bugüne kadar 22
hükümet eskiten Ayaş Tüneli, kaderine terk edilmiş durumda
çürümeye bırakıldı. Türkiye’de hızlı tren tartışmalarının yaşandığı şu günlerde,
Ayaş Tüneli projesi hayata geçirilmiş olsaydı, Ankara-İstanbul
arası mesafe 146 kilometre kısalacak ve yaklaşık 2 saate inecekti.
Resmi verilere göre 1976’dan bu yana 628 milyon lira harcanan
“Ankara-İstanbul Ayaş Tüneli Projesi”nin sonunun ne olacağı
bilinmiyor. Yüzde 75’lik bölümü tamamlanan Ayaş Tüneli, bitirilirse
Ankara-İstanbul arası hızlı trenle ulaşım 1.5-2 saate inmiş olacak.
Ankara-Eskişehir-İstanbul arasında devam eden hızlı tren çalışmaları ağır aksak
sürerken bundan 33 yıl önce başlayan Ayaş üzerinden İstanbul bağlantı yolu
tamamlansaydı, hızlı tren projesi çoktan hayata geçirilmiş olacaktı.
Uzunluğunun 10 bin 65 metre olması öngörülen Ayaş Tüneli’nin sekiz
kilometrelik kısmı bittiği halde, harcanan para ve emek bir tarafa bırakılarak
proje atıl bir şekilde kaderine terk edildi.
Bugüne kadar gelen hükümetlerin birçoğu Ayaş Tüneli ile ilgili bir çalışma
yapmadı. AKP hükümeti, 100 yılı aşkın süredir kullanılan
Ankara-Eskişehir-İstanbul hattını rehabilite ederek trenleri hızlandırmaya
çalışırken 33 yıldır tamamlanmayı bekleyen ve resmi verilere göre ise 628 milyon
liralık yatırım yapılan “Ankara-İstanbul Hızlı Demiryolu Ayaş Tüneli Projesi”
unutuldu.
Görmezden gelinen ve yapımına başlandığı günden bu yana 22 hükümet, 26 bakan
eskiten tünel AKP hükümeti tarafından da bir “ayıp abidesi” olarak çürümeye terk
edilmiş durumda. Yaklaşık 10 yıldır hiçbir yatırımın yapılmadığı projeye
1976’dan bu yana bir servet aktarıldı.
‘Ayaş Tüneli, Türkiye’nin yoludur’
Ayaş Tüneli ile ilgili görüşlerini aldığımız Ayaş Belediye Başkanı
Ali Başkaraağaç, Ayaş Tüneli’ni üzüntüyle seyretmekten başka
ellerinden bir şey gelmediğini vurgulayarak “Son 10 yıldır buraya bir çivi bile
çakılmadı. Ayaş Tüneli kaderine terk edildi” dedi.
Başkaraağaç, AKP hükümetinin hızlı tren projesinde
Ankara-Eskişehir-İstanbul hattına milyarlarca dolar para
harcamasına karşın Ayaş Tüneli’ni unuttuğunu belirterek “Bu tünelin acilen
açılması gerekiyor. Kaynaklarımız boşa harcanmamalıdır. Buraya yatırılan 1
milyar doların akıbetinin ne olacağını hepimiz merak ediyoruz. Kaynaklarımız bu
şekilde boşa harcandığı için ülke olarak büyümeyi de sağlayamıyoruz. Buradaki
yatırımı madem tamamlamayacaktınız, neden o kadar servet harcadınız” diye
sordu.
Başkaraağaç, bu projenin tamamlanmamasında büyük otobüs firmalarının
hükümetlere yaptığı baskıların da payı olduğunu belirterek şöyle konuştu:
“Bu yatırım için biraz daha para harcansa bugün Ankara-İstanbul arası 150
kilometre daha kısalmış olacaktı. Bu yolun açılması gerekiyor, burası Ayaş’ın
değil, Türkiye’nin yoludur. Ayaş halkı olarak bütün desteği vereceğiz, gerekirse
binlerce kişiyle burada eylem yapacağız. Hükümet yetkilileri bir an önce buraya
el atmalıdır.”