7 Bin Kilometrelik Dev Proje Meclis'te



Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu'nun Ermeni açılımı kapsamında AB'li bakanlara önerdiği Kafkaslar'ı Avrupa'ya bağlayacak "barış yolu" projesi, TBMM'nin gündeminde bulunuyor. 12 ülkeyi boydan boya geçen, İstanbul'u Erivan'a, Erivan'ı Bakü'ye bağlayan toplam 7 bin kilometre uzunluğundaki Karadeniz Çevre Yolu anlaşması onaylanmayı bekliyor.

Gül imzaladı

Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün Dışişleri Bakanı olduğu dönemde Karadeniz Ekonomik İşbirliği'ne üye 12 ülke 2007 Nisan ayında "Karadeniz Çevre Karayolunun Koordineli Olarak Geliştirilmesine Dair Mutabakat Zaptı" imzalamıştı. Bu anlaşmanın onaylanmasına ilişkin yasa tasarısı TBMM'ye geldi ve Dışişleri Komisyonu tarafından kabul edildi. Anlaşma halen Genel Kurul gündeminde bulunuyor.

Bin 985 km'si Türkiye'de

Asya'yı Avrupa'ya bağlaması için gündeme gelen yol, anlaşmaya göre "Karadeniz Çevre Karayolu" ismini taşıyacak. 12 ülke ve 24 şehirden geçecek yol ile Kafkaslar Balkanlar'a bağlanacak. Yolun Avrupa yol ağı ile bağlantıları yapılacak. Böylece Karadeniz Çevre Yolu, Avrupa yol şebekesine bağlanacak. Bakü'den yola çıkan biri Batı Avrupa ülkelerine kadar gidebilecek. Yolun bin 985 kilometrelik bölümü Türkiye'den geçecek. Her ülke kendi sınırları içindeki yapım maliyetlerini karşılayacak. AB fonları yolun yapımı için kullanılabilecek. Anlaşmada yolun ana güzergah ve bağlantılarının kapsayacağı ülke ve şehirler şöyle sıralandı: "Komotini, Dedeağaç (Yunanistan), Edirne, İstanbul, Samsun, Trabzon (Türkiye), Batum, Poti (Gürcistan), Erivan (Ermenistan), Bakü (Azerbaycan), Novorosisk, Rostov-on-Don, Taganrok (Rusya), Mariupol, Melitopol, Odessa (Ukrayna), Kişinev (Moldova), Bükreş, Köstence (Romanya), Haskovo, Sofya (Bulgaristan), Niş, Belgrad (Sırbistan), Tiran (Arnavutluk)." Anlaşmada, ana güzergahın hangi şehirlerden, bağlantıların hangi şehirlerden geçeceğinin daha sonra imzacı ülkeler tarafından belirleneceğinin altı çizildi.

Avrupa - Asya bağlantısı

Anlaşmanın gerekçesinde, "Bu yol kapsamında, AB, Karadeniz ve Asya ülkeleri arasında bağlantı kurulmasının, karayolu ile uluslararası yük ve yolcu taşımacılığının ülke ekonomilerinin gelişmesinde büyük öneme sahip olduğu ve böylece uluslararası karayolu ağları üzerinde yük ve yolcu taşımacılığını teşvik eden KEİ üye ülkeleri arasında işbirliğinin güçlendirilmesinin sağlanacağı" belirtiliyor.