Akademisyenler Uyardı: 'Olası Depremde Marmaray, 'Milenyum Faciası' Olur'



Akademisyenler, Marmaray projesini eleştirerek, olası bir depremin tüp geçit için bir 'facia yaratacağını' savunuyor.

İki hafta önce temeli atılan ve İstanbul’un iki yakasını deniz altından birleştirmeyi hedefleyen Marmaray projesi, maliyet ve güzargah açısından da çeşitli eleştirilere hedef oluyor. Akademik Çevreler, Ulaştırma Bakanının “milenyum projesi” olarak tanımladığı ve temelini Başbakan’ın attığı boğaz tüp geçişine yönelik çeşitli eleştirilerde bulunuyor. Ancak yapılan eleştiriler, projeye yani tüp geçide değil; geçidin maliyetine, güzergahına ve “Batırma tünel tekniğinin” kullanılmasına yönelik olarak yapılıyor.

“MİLENYUM FACİASI”

Boğaziçi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Semih Tezcan projeyi eleştirerek, “İpek yolunu bağlıyoruz diye övünülen proje, milenyum faciası olmaya namzettir” dedi. Marmaray projesinin, yanlış ve risklerle dolu olduğunu belirten Tezcan, “Meydana gelecek 7’lik bir depremin ivmeleri büyük olur. Bu şiddetteki sarsıntı çamuru sallayarak batırılmış tüpleri kopartacak, içine su sızacak, facia olacak” dedi.

“RAKAMLARA UYULURSA, SORUN OLMAZ”

Boğaz geçişinin “jeolojik altyapısını” hazırlayan Prof. Celal Şengör ise, “Ben, depreme dayanıklılık için gerekli bütün rakamsal verileri verdim, bunlar dikkate alınırsa sorun olmaz” dedi. Şengör, “Yapı her yerde yapılır, yeter ki sınır şartlarını bilesiniz. Bizim mühendislere verdiğimiz sınır şartları, biz dedik ki, şu sınır şartları içinde çalışmalısınız” dedi.

PROJE MALİYETİ

Projenin, yap-işlet-devret modeliyle “Sıfır harcamayla yapılabileceğini” savunan Prof. Semih Tezcan, sadece Boğaz geçişinin ihale edildiği “810 milyon doları”, “gerçeğin çok üstünde bir harcama” olarak yorumluyor. Tezcan, “İzmir, Ankara ve İstanbul’da metro yapıldı bunu hiç mi görmüyorlar. İddia ediyorum, 13 km’nin maliyeti 390 milyon dolardır, bunu 810 milyon dolara verdiler, batırma tünel olduğu için, delme olsaydı 390 tutardı” dedi.

GÜZERGAH

Boğazın en akıntılı bölgesinde yapılacak tünelin, “ek maliyet” ve “gemi geçişlerinde yeni riskler” getireceğine dikkat çeken Semih Tezcan, güzergahı da yanlış buluyor. Tezcan’a göre tüp geçit, Yenikapı’ya değil, Levent gibi “İş bölgelerinin yakınına” çıkabilmeli. Tezcan, “Kim Caddebostan’dan yeraltında 1 saatte, indi-bindilerle karşıya geçmek ister, yüzde 80 bunu kullanmayacak, yani bebek ölü doğacak” dedi.