Alışverişte 'Metrekare' Daha Çok Arttı



Türkiye'de sayısı hızla artan alışveriş merkezleri nedeniyle mağazaların metrekare alanları da yukarı doğru tırmanıyor. Fakat elde edilen cirolar metrekare rakamlarındaki artış hızının altında kaldı.

Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği'nin (AMPD) hazırladığı, perakende endeksine göre sektörün ciro rakamı, kasım ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 14 artış gösterdi. Fakat, sektördeki toplam mağaza sayısı 2007 yılının 11 aylık döneminde yüzde 21.5, toplam hizmet alanı da yüzde 21.2 oranında arttı.

Aralık cirosu önemli
Organize perakende sektörü, yılın dokuz aylık döneminde yüzde 9.8'lik bir büyüme kaydederek, özel tüketim harcama artışının üstünde bir performans sergiledi. Ekim ayında yüzde 8.7'lik bir büyüme kaydeden sektör cirosu, kasım ayında da yüzde 14 oranında artış gösterdi. Kasım rakamıyla birlikte, organize perakendenin 11 aylık ciro artışı yüzde 10.3 olarak gerçekleşirken, sektörün yıl sonunda yüzde 10'un üzerinde bir büyüme yakalayacağı yönündeki beklentiler güçlendi. AMPD Yönetim Kurulu Başkanı Nuşin Oral, "Metrekarelerin cirolardan fazla artması aslında normal bir gelişme. Çünkü sektöre çok yatırım yapılıyor.

Yatırımların realize olması gerekiyor. Bu nedenle 2008 çok önemli bir yıl olacak. Türkiye ekonomisinin büyüme performansının yurtiçi ve uluslararası etkenler nedeniyle yavaşlama eğilimleri gösterdiği bir dönemde, sektör tarafından yakalanan bu performans önemlidir. Modern perakende esaslarından ve kayıtlılıktan taviz vermeyen organize perakende, dönemi yüksek büyümeyle kapatıyor. Mevsimsel olarak harcamaların en yüksek düzeyine ulaştığı aralıkta da yüksek ciro rakamlarının yakalanacağıı tahmin ediyoruz. Sektörün yılsonu büyümesinin, Türkiye büyüme rakamının çok üzerinde gerçekleşeceğini öngörüyoruz. Yüzde 10'u geçeceğini bekliyoruz" dedi. Endeks verilerine göre perakende sektörü, yatırım ve istihdama ağırlık veren genişleme trendini kasım ayında da sürdürdü. Ekimde mağaza açılışlarında görülen göreli yavaşlama, kasımda yerini toparlanma ve hızlanmaya bırakırken, 2007 Kasım ayında mağaza sayısı, bir önceki yılın aynı döneminde açılan mağaza sayısının yaklaşık 2.5 katı oldu. Sektördeki toplam mağaza sayısı 2007 yılının 11 aylık döneminde yüzde 21.5 oranında artarken, mağaza sayısındaki hızlı artış, toplam hizmet alanı artışlarına da yansıdı.

Ocak-Kasım 2007 döneminde sektörün toplam hizmet alanı artışı yani metrekare olarak yüzde 21.2 olarak gerçekleşti.