Altı Üstü Otopark!



İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin, imar planlarına eklediği not tüm yeşil alanlara özel otopark yapılmasının önünü açıyor.
Belediye Başkanı Topbaş’ın, “bürokrasiyi azaltmak, işleyişi hızlandırmak, donatı alanlarının bir an önce gerçekleşmesini sağlayarak bölgelerine kazandırmak” iddiası ile onayladığı ve 1/5000 ölçekli nazım imar planlarına eklemek üzere hazırlanan 7 maddelik plan notu ilavesi askıya çıktı. Bu maddeler sayesinde evlerin arka bahçeleri dahil, tüm parkların ve yeşil alanların zemin altı kamuya ya da özel sektöre ait otopark yapılmasına izin veriliyor.

Bahçeye otopark
Mimarlar Odası (MO) İstanbul Büyükkent Şubesi’nin, Belediye İmar ve Şehircilik Daire Başkanlığı’na gönderdiği itiraz dilekçesine göre bu karar; meydan, park, oyun alanları, dinlenme alanları, çocuk bahçeleri, kavşak ve yol alanlarının tabii zemin kotları değiştirilmeyecek şekilde zemin altı otopark yapılması, İmar planlarında kentsel ve sosyal altyapı alanı olarak ayrılan alanlarda (eğitim, sağlık, kültürel tesis, sosyal tesis, spor alanı vb. ) zemin altında kamuya ait alanlarda kamu, özel mülkiyette olan alanlarda özel zemin, altı katlı otopark yapılması, hatta bahçe sahiplerinin oluru alınmak kaydıyla, arka bahçeler birleştirilerek zemin altında katlı otopark yapılmasının önünü açıyor.

Mimarlar Odası, plan notlarının kamu yararını göz ardı ettiğini; sosyal devlet anlayışı ortadan kaldırılarak, imar planı kararı ile getirilmiş sosyal ve teknik altyapı alanlarının gerçekleştirilmesinde kamu kurumlarının işlevsizleştirildiğini belirtti. Uygulamanın, “özel” adı altında kamu çıkarı gözetilmeksizin yerine getirilmesine olanak tanındığını vurgulayan mimarlar, plan notlarının iptal edilmesini talep etti.

‘Büyük yatırımların talebini karşılıyorlar’
Belediyenin kararını gazetemize değerlendiren MO Büyükkent Şubesi’nden Mimar Yıldız Uysal, kararın yeni büyük yatırımların otopark taleplerini karşılamak için çıkartıldığı düşüncesinde olduğunu belirtti. Her yere otopark yapılmasına izin verilmesinin zemin açısından tehlikeli olabileceğine dikkat çeken Uysal, “Toprağın bir kullanım yüzdesi vardır. Çok fazla kullanıldığı zaman doğal hayatı etkiler” dedi.

Otoparklardan, sürekli araç giriş çıkışı yapılmasıyla trafik sorununun daha da büyüyeceğinin altını çizen Uysal, “Belli grupların istedikleri yerlere otopark yapma talepleri var. Kendi oturdukları zeminin altına otopark yapabiliyor, ancak o da yetmiyor ki bu kararlar alınıyor. Eğer otopark ihtiyacı karşılamak isteniyorsa, daire başına vatandaştan kesilen otopark paralarına ne olduğunu sormak lazım. Otopark ihtiyacını karşılamak kamunun görevidir. İhtiyaç varsa, imar planında bir araştırma sonucu yerini seçerek yaparsın. Ancak bu plan notlarıyla her yere yapılmasının önünü açmak yanlıştır” diye konuştu.