Anadolu Otogarı Projesi ‘Dava’ Engelini Aşamıyor



İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 1995 yılında yapımına karar verdiği Anadolu Otogarı Projesi, Emlak Bankası’nın açtığı dava nedeniyle yıllardır başlatılamıyor.

1970 yılındaki şartlara göre inşa edilen Harem Otogarı’nın gelişen ulaşım sektörüne cevap verememesi, gözleri yeniden Anadolu Otogarı Projesi’ne çevirdi. Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği Harem Otogarı Müdür Yardımcısı Ali Akova, Harem’de 1970’li yıllarda firma sayısının 20’yi geçmezken, bugün 41 yazıhane ve 15 yazıhane harici işyeri ile sıkışık bir şekilde hizmet vermeye çalıştıklarını açıkladı.

Büyükşehir Belediyesi, Anadolu Yakası’nda mevcut bulunan Harem Otogarı’nın ihtiyaca cevap verememesi nedeniyle 1995 yılında yeni bir otogar yapma kararı aldı. Kadıköy ilçesi sınırlarındaki Küçükbakkalköy içerisinde, Ümraniye bitişiğinde ve TEM yolu ile E–5 üzerinde bir bölge, yeni otogar alanı olarak kararlaştırıldı. Otogar alanı olarak belirlenen 582 bin metrekarelik arazinin sahibi Emlak Bankası Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı (GYO) AŞ ile belediye arasında 8 yıldır süren mahkeme sonuçlanmayınca, 17 Nisan’da yapılacağı duyurulan ihale yapılamadı. Daha önce de iki defa aynı gerekçeyle ertelenen ihale, bu sefer süresiz olarak ertelendi. Halen devam eden davanın belediye aleyhine sonuçlanması halinde otogar projesi, yeni bir arazi bulununcaya kadar tamamen rafa kalkacak.

Belediyenin otogar, kültür merkezi, ticaret merkezi ve otelden oluşan dev bir kompleks yapmayı planladığı alan, Birinci Boğaz Köprüsü Anadolu yakası çıkışı ile İkinci Boğaz Köprüsü çıkışının kesiştiği Anadolu Otoyolu Köprülü Kavşağı’nın yakınında yer alıyor. Ancak arazinin mülkiyetini elinde bulunduran Emlak Bankası GYO AŞ, buraya toplu konut yapmayı planlıyor. 8 yıldır süren mahkeme nedeniyle ne belediye otogar için kazma vurabiliyor, ne de Emlak Bankası GYO AŞ toplu konut için harekete geçebiliyor.

İstanbul’un Avrupa yakasındaki Bayrampaşa Büyük Otogarı’na karşılık Anadolu Yakası’nda merkez otogarı olarak hizmet veren Harem Otogarı bulunuyor. Harem Otogarı esnafı adına açıklamada bulunan Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği Harem Otogarı Müdür Yardımcısı Ali Akova, Harem’in 1970 yılındaki şartlara göre inşa edildiğini hatırlatarak şunları kaydetti: “1970’li yıllardaki firma sayısı 20’yi geçmezken, şu anda 41 yazıhane ve 15 yazıhane harici işyeri bulunuyor. Burada faaliyet gösteren toplam firma sayısı ise 240. Bu rakamlar çerçevesinde otogarımız ihtiyacı karşılayamamakta olup, aynı zamanda esnaf ve yolcuların çile çektiği bir mekan konumuna gelmiştir. Otogarın, TEM ve E–5 köprü kavşaklarından yaklaşık 20 kilometre içeride olması nedeniyle bir otobüs günde 35–40 kilometre fazla yol kat edip, fazla yakıt tüketerek 45 dakika ekstra zaman kaybetmekte, doğal olarak bölge trafiğinin bu yoğunluğu da otogar güzergahında kilitlenmeye neden olmaktadır.”

Başkan Tayyip Erdoğan’ın planıydı

Anadolu Otogarı’nın İstanbul Büyükşehir Belediyesi eski başkanlarından Nurettin Sözen döneminde Kurtköy’e yapılması planlanıyordu. Sözen’den sonra seçilen Recep Tayyip Erdoğan, 1994 yılında imar planında bir tadilat yaparak yeni otogar alanı olarak Türkiye Emlak Bankası AŞ’nin arazisini gösterdi. Bunun üzerine şirket 1995 yılında idare mahkemesine planın iptali davası açtı. Mahkeme, davanın kabulü kararı verince belediye davayı temyize götürdü. Temyiz davasına bakan Danıştay, şirketin dava süresini aştığını belirleyerek idare mahkemesinin kararını bozdu. Emlak Bankası GYO AŞ son olarak Danıştay 6. Daire’ye başvurup davayı temyiz etti. Dava halen idare mahkemesinde devam ediyor. Belediye, 1970 yılında kurulan Harem Otogarı’nın, Fatih Köprüsü'nün devreye girmesi yüzünden işlevini yitirdiğini düşünüyor. Ayrıca nüfus artışıyla beraber Anadolu yakasında yerleşmelerin kıyıdan iç kısımlara doğru büyüdüğü, dolayısıyla yeni bir otogara ihtiyaç duyulduğu belirtilip yeni otogar için en uygun yerin Emlak Bankası GYO AŞ’nin arazisi olduğu belirtiliyor.