14 Ocak 2011 tarihli Fransız Le Monde Gazetesi’nde Guillaume Perrier
imzasıyla yayımlanan haberde, İstanbul’a yer verildi. ‘Etkileyici bir şehir’
olarak nitelenen İstanbul’un güzelliklerinden, Boğaz’dan, tarihi eserlerden,
2010 Avrupa Kültür Başkenti etkinliklerinden, kentin hızla büyümesinden övgüyle
söz edildi. Şehrin başarı hikayesini anlatan Perrier, çarpık yapılaşmaya da
geniş yer ayırdı. Haberde, İstanbul’da kentleşmenin hızla ilerlediği, ancak bu
hareketin ‘anarşik’ bir şekilde geliştiği yazıldı.
‘Büyük felaket olur’
İstanbul’daki kaçak yapılaşmanın süratle arttığını söyleyen Perrier, “İnşaat
normlarına o kadar az riayet ediliyor ki yaşam alanının üçte ikisi, en azından
kısmen, kaçak bir şekilde yapıldı” dedi. Kentteki kaçak yapılaşmaya örnek olarak
da İstiklal Caddesi’ndeki alışveriş merkezi inşaatını gösterdi. AVM’ye planda
öngörülmeyen kaçak dört kat eklendiğini belirtti. Yazar, olası bir deprem
durumunda bu kaçak yapılaşmaların büyük çaplı bir felakete neden olabileceğinin
de altını çizdi.
Kentsel dönüşüm yorumu:
‘İnsani yönü zayıf’
Haberde, kentsel dönüşüm projelerinden de bahsedildi. İstanbulluların,
üzerinde uzlaşı olmadan belediye tarafından tasarlanan projelere itiraz ettiği
yazıldı. Örnek olarak da Sulukule ve Tarlabaşı verildi. Perrier, “Büyük Bizans
ve Osmanlı eserlerinin bulunduğu Tarihi Yarımada, insani yönü zayıflamış bir
turistik park haline geldi” dedi.
Altın fiyatına
Perrier, Sulukule’deki dönüşüm projesi nedeniyle Romanların yerlerinden
yurtlarından olduğunu söyledi, arsaların değerinin artığını anlattı:
“Müteahhitlere emanet edilen arsaların değeri 5 kat arttı. Aynı süreç şehir
merkezinde yer alan Tarlabaşı’nda da söz konusu oldu. Semtteki tarihi binalar
yenilenerek altın fiyatına satılacak...”
Tophane olayı için ‘öldürücü darbe’ dedi
İstanbul’u anlatan yazıda, Tophane’deki sanat galerilerine yapılan saldırı da
şöyle anlatıldı:
“2010 İstanbul’a öldürücü son darbe, sembolik olarak eylül ayında indirildi.
Ellerinde sopalar ve demirler bulunan bir grup modern sanat galerilerine baskın
yaparak vitrinlerini kırdı ve bir sergi prömiyerine katılan topluluğu tehdit
etti. Sanatçılara mahalle halkınca tepki gösterildi”.