Ankara Metrosu İki Dereye Komşu Çıktı



Sokullu ve Dikmen derelerinin birleştiği noktanın, göçüğün meydana geldiği kaldırımın 20-25 metre altında olduğunu ifade eden Bakan Çelik, “Metro tüneli, göçüğün meydana gelen bölümünden yaklaşık 12 metre uzakta” dedi. Kadir Sevim 23 Haziran’da Hava Kuvvetleri Komutanlığı önünde yürürken ‘kendiliğinden’ açılan iki metre çapındaki çukura düşmüştü. Sevim’in cesedine ancak 15 saat sonra 1 kilometre ötede devam eden metro çalışması alanında ulaşılabildi. Sevim’in buraya kadar balçıkla sürüklenerek geldiği belirlendi.

CHP ’li Yıldız’ın sorusu

CHP Ordu milletvekili İdris Yıldız, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Çelik’in cevaplaması istemiyle TBMM Başkanlığı’na verdiği soru önergesinde, “37 yaşındaki Ordulu işçi Kadir Sevim, Başbakanlık’a 900 metre, İçişleri Bakanlığı’na 600 metre, TBMM ’ye 600 metre, Genelkurmay Başkanlığı’na 200 metre, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’na 250 metre, Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na 600 metre mesafede yani başkentin en işlek yerlerinden biri olan İnönü Bulvarı’nda hayatını kaybetmiştir” dedi. İdris Yıldız, kaldırım göçmesi sonucu yaşanan bu facianın sorumlusunun kim olduğunu sordu.

İki derenin birleştiği yer

Radikal Gazetesi'nden Tarık Işık'ın haberine göre Bakan Çelik, verdiği cevapta ‘kaza’ya ilişkin emniyet, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve metro inşaatını yapan Komsa-Açılım İş Ortaklığı Şirketi yetkilileriyle görüşmeler yapıldığını ifade ederek şöyle devam etti:

“Görüşmeler sonucunda; kaldırım zemininden 20–25 metre derinlikte Sokullu ve Dikmen derelerinin aktığı, göçük olan noktada iki derenin birleştiği, metro tünelinin göçüğün meydana gelen bölümünden yaklaşık 12 metre uzakta olduğu, göçüğün metro inşaatı ile bir ilgisinin bulunmadığı, kazayla ilgili savcılık tarafından inceleme başlatılarak kazanın incelenmesi için bilirkişilerin tayin edildiği hususları tespit edilmiştir. Ayrıca, söz konusu kazada işçi-işveren ilişkisi olmadığı için İş Kanunu kapsamına girmemektedir.”

Metro takvimi de sarktı

Göçüğün meydana gelmesinin ardından Kızılay-Çayyolu metro inşaatında da hedeflenen takvimin gerisinde kalındı. İnşaat dolayısıyla trafiğe kapatılan Genelkurmay Kavşağı’nın 17 Eylül’de açılacağı belirtilmişti. Ancak kazanın ardından kavşağın açılışı ekim ayının sonuna ertelendi. Bu tarihte de kavşağın trafiğe açılıp açılmayacağı net değil.

Binali Yıldırım ‘normal’ demişti

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, olayın hemen ardından yaptığı açıklamada, benzer olayların yine beklenebileceğini belirtmişti. Yıldırım, “Yeraltında çalışıyoruz, Ankara ’nın altında elektrik devreleri, kanalizasyon devreleri, her türlü şebekeler mevcut. Tedbirler alınmakla beraber zor bir iştir. Buna benzer olaylar yine de beklenebilir. Dünyada da böyledir, normaldir. Araştırma, inceleme yapmadan şimdiden hüküm vermek haksızlık olur” diye konuşmuştu.

Bilirkişi: Aksi tesadüf

Ankara Başsavcılığı’nın hazırladığı iddianameye dayanak olan bilirkişi raporunda ise, “Kaçınılmazlık, aksi tesadüf” ifadesi kullanılmıştı:

“Olayın nedeni, kaldırım altındaki zeminin suyla teması ve zeminin kendi içinde oturması, çökmesi sonucu bu olayın kaldırım altında olması, olay anında maktulün aksi tesadüf ile kaldırımın tam çökme anında üzerinde oluşu. Buna göre olayda önemli oranda kaçınılmazlık ve aksi tesadüf olduğu, eylemlerin bilinçli taksir olmadığı...”