Başkan Kadir Topbaş, ‘Kaynaklarımızı Büyük Ölçüde Ulaşım Sorununun Çözümüne Ayırdık’



İTO’da konuşan Başkan Kadir Topbaş, “Kaynak ve imkanlarımızı israf etmeden en verimli şekilde kullanarak yatırıma çeviriyoruz. Çalışma arkadaşlarıma ‘bordür, tretuar çalışmalarını durdurun, tüm kaynaklarımızı ulaşım yatırımlarına ayıralım’ talimatını verdim” dedi.

İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) toplantısına katılan Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, “İstanbul’un Sorunları ve Çözüm Önerileri” konulu bir konuşma yaptı. İstanbul’u insanca yaşanan bir şehir haline getirerek gelişmiş kentlerle yarışa sokmak için çalıştıklarını belirten Başkan Kadir Topbaş, “Tencerede pişirip kapağında yiyoruz. Kaynak ve imkanlarımızı israf yapmadan en verimli şekilde kullanarak yatırıma çeviriyoruz. Yatırımlarımızın yüzde 65’ini ulaşıma ayırdık. Çalışma arkadaşlarıma ‘bordür, tretuar çalışmalarını durdurun, tüm kaynaklarımızı ulaşım yatırımlarına ayıralım’ talimatını verdim” dedi.

İstanbul’un toplam 3 bin 600 kilometrelik yollarındaki araç sayısının 2 milyon 800 bine ulaştığına ve trafiğe hergün ortalama 630 yeni araç katıldığına dikkat çeken Başkan Topbaş, “İstanbul mevcut yol ağıyla gelişmiş ülkelere yol fakiri bir kent… 630 aracı ortalama araç uzunluğu olan 5 metre ile çarparsanız trafikte hergün 3 kilometrelik bir şerit kaybına uğradığımızı görüyoruz. Bu da hergün 3 kilometre yeni yol ilave etmezsek, İstanbul varolan yol kapasitesinin altına düşüyor anlamına gelir. Bu nedenle son 2 yılda karayolu, raylı sistem ve deniz yolu yatırımlarını eşzamanlı olarak yaptık, hiç birini diğerine tercih etmedik. Halkımız bize güvendi ve sorunlarnı çözümü için bir görev verdi. Hazırladığımız ‘7 Tepeye 7 Tünel’ projesi gibi hayati önem taşıyan projelerimizi çeşitli çevrelerden gelen bilimsel görüşleri de dikkate alarak gözden geçiriyoruz. Ardından her türlü riski göze alarak gerçekleştiriyoruz. İstanbullular bizden hizmet bekliyor” diye konuştu.

İstanbul’un tepelerle örülü coğrafyası tünellerle ‘yol’ oluyor…
Karayollarında tek çözümün yeni yollar ve kavşaklar yaparak düğüm noktalarını açmaktan geçtiğini, bu nedenle 116 proje kapsamında 13 karayolu sistemini tamamladıklarını, 40 karayolu ve kavşak inşaatını devam ettirdiklerini, 34 tanesinin ihale aşamasında olduğunu ve 6’sının da projesinin tamamlandığını açıklayan Topbaş, şöyle konuştu:

“Karayolu yatırımlarında 116 projenin ardından 200 projelik ikinci adımı atacağız. Mayıs ayında geçtiğimiz günlerde törenini yaptığımız ‘20 Kavşak ve Yol Açılışı, 20 Temel’ gibi bir çalışmamız daha olacak. Öte yandan, İstanbul’un birbirini takip eden tepeler ve vadiler biçimindeki bir topografik yapıya sahip olması nedeniyle tünel yollara çok uygun bir yapısı var. Şehrimizin bu özelliğini, 30 ayrı noktaya tünel yol inşa ederek karayolu trafiğinin çözümü için bir avantaja dönüştürüyoruz. Avrupa Yakası’nda 23 ve Asya Yakası’nda 7 adet olarak planladığımız tünel yolların toplam uzunluğu 68.5 kilometreyi buluyor. Bu çalışmaların tamamını 2 yıl içinde bitirmeyi hedefliyoruz. Tünel yollara ek olarak ‘Tünel Otoparklar’ inşa edeceğiz. E-5 üzerindeki genişletme çalışmalarımızı tamamladığımızda ise, bu güzergahtaki trafik yükünü almak için ‘metro bus’ sistemini devreye sokacağız. Bütün bu karayolu çalışmalarını tamamladığımızda pik saatlerde kentin merkez noktalarına girişi paralı hale getirebiliriz. Alternatif yollar oluşturarak kentin yoğun noktalarını geçiş noktası olarak kullandırmayacağız.”

Devam eden raylı sistem yatırımları bu dönem tamamlanacak…
Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, nüfusun çok yoğun olduğu İstanbul gibi kentlerde en uygun ulaşım çözümünün raylı sistem olduğunu vurgulayarak, amaçlarının 47 kilometre olan raylı sistem ağını 2010 yılına kadar 250 kilometreye çıkarmak olduğunu kaydetti. Bu kapsamda 56 kilometrelik raylı sistem inşaatının hızla devam ettiğini hatırlatan Başkan Topbaş, açıklamalarını şöyle sürdürdü:

“İnşaatları devam eden 4. Levent-Ayazağa-Darüşşafaka, Haliç’ten köprü geçişli Taksim-Yenikapı, Zeytinburnu-Bağcılar-Güngören Hatları ile 5.5 kilometresini yeraltına aldığımız Edirnekapı-Sultançiftliği Tramvayı’nı bu dönem bitirmeyi planlıyoruz. Yine bu dönem Kadıköy-Kartal Metrosu’nun Göztepe’ye kadar olan kısmı ile inşaatına yakında başlayacağımız Emiönü- Kabataş Hattı’nın Beşiktaş’a kadar uzatılması işini bitireceğiz. 104 kilometrelik raylı sistem yatırımı ise ihale aşamasında. Bu dönem Üsküdar-Altunizade-Ümraniye, Bakırköy-Beykikdüzü-Silivri ve Beşiktaş-Levent Hatlarının temelini de atmayı planlıyoruz. Bütün bu raylı sistem yatırımlarını kendi öz kaynaklarımızla yapıyoruz, ancak bundan sonraki yatırımlar için yap-işlet modeline de açığız. Bu arada deniz ulaşımında İstanbul-Mudanya arasına deniz otobüsü seferleri koymayı ve İstanbul’un her iki yakası arasında ro-ro taşımacılığını geliştirmeyi de amaçlıyoruz.”

İTO Başkanı Yalçıntaş; ‘İstanbul’daki yatırımlara Hükümet de destek olmalıdır’
Toplantıda konuşan İTO Başkanı Murat Yalçıntaş da, İstanbul’un ulaşım, göç, plansız gelişme, deprem ve güvenlik gibi problemleri bulunduğunu belirterek, “Türkiye genelinde toplanan verginin yüzde 45’i İstanbul’dan toplanırken, hizmet olarak İstanbul bu vergilerin sadece yüzde 5’ini alabiliyor. Oysa İstanbul Türk ekonomisinin, turizminin ve kültürünün kalbi. İstanbul’a hizmet etmek aslında Türkiye’ye hizmet etmektir. Başkanımız Kadir Topbaş İstanbul’a önemli yatırımlar yapıyor. Ancak hiçbir gelişmiş şehirde metro tamamen o şehrin kaynaklarıyla yapılmıyor. Bu nedenle Merkezi Hükümet’in de mutlaka İstanbul’a kaynak aktarımında bulunması ve sorunların çözümüne yardımcı olması gerekiyor” diye konuştu.

Güvenlik için MOBESE Sistemi’nin geliştirilmesi, polis sayısının artırılması ve adli sorunların etkin bir yasal altyapıyla çözülmesi gerektiğini vurgulayan Murat Yalçıntaş, “İstanbul son yıllarda bir marka oldu. Görevimiz bu markayı daha etkili hale getirmektir. Şehrimizi bir ticaret, turizm, kongre, fuarcılık merkezi haline getirmeliyiz. Hükümet desteğiyle mutlaka deprem riski taşıyan yapıları yıkmalı, daha güvenli, planlı yerleşim alanları inşa etmeliyiz” dedi.