İstanbul’u 632 kilometre metro ağıyla döşemek isteyen
ancak yüksek maliyetler nedeniyle finansman sıkıntısı yaşayan İstanbul
Büyükşehir Belediyesi (İBB) yeni kaynak yaratma yolları arıyor. İstanbul
Büyükşehir Belediyesi yetkililerinin başta rant vergisi olmak üzere bazı
seçenekler üzerinde çalıştığı öğrenildi.
Edinilen bilgilere göre, metronun geçtiğin hatlardaki gayrimenkulleri
değerlenen vatandaştan, ortaya çıkan değer artışından yüzde 25 oranında kamu
payı yani belediyeye rant vergisi alınması üzerinde çalışılıyor. Tüm şehri
kapsaması hedeflenen İstanbul Metrosu’nun 73 kilometresi tamamlandı, 54
kilometrenin ise yapımı sürüyor. Bu çalışmaların yasal hazırlık anlamında da
karşılığı bulunuyor. Eylül başında basına yansıyan haberlere göre yeni gelir
vergisi kanunu taslağı, yol, metro, köprü, park, okul, hastane gibi kamu
hizmetleri sonucunda sahibine rant sağlayan gayrimenkullerden devletin vergi
almasının yolunu açıyor.
Araç başına 100 lira
Belediye kaynakları doğrulamasa da üzerinde çalışılan bir diğer yöntemin ise
her yeni araç alımında ilave bir verginin metro vergisi altında alınması olduğu
belirtiliyor. Bunun bir kanunla düzenlenebileceğine dikkat çeken yetkililer,
“Dünyada örnekleri yok değil” diyor. İstanbul’da yılda ortalama 255 bin adet
araç satıldığına dikkat çeken uzmanlar, “Araç başına 100 lira alınırsa buradan
yaklaşık 17.46 milyon dolar gelir elde edilebilir. 50 TL alınırsa rakam 8.73
milyon doları bulur” dedi.
Nişantaşı’na kısıtlama yok
Konuşulan bir diğer önlem ise Nişantaşı, Taksim, Levent gibi yoğun merkezlere
günün belli saatlerinde arabayla girenden bir bedel alınması. Ancak özellikle
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın bu öneriye şimdilik sıcak
bakmadığı söyleniyor. Kadir Topbaş’ın, toplu taşıma ağı tamamlanmadan bu yönde
bir uygulamanın gündeme getirilmesini adaletli bulmadığı söyleniyor.
Bu arada, dün Ankara’da düzenlenen, Hazine Müsteşarı İbrahim Çanakçı’nın da
katıldığı “Yerel yönetimlerin alternatif finansman yöntemleri” forumuna katılan
İstanbul Büyükşehir Belediyesi yetkilileri yerel yönetimlerin öz gelirlerinin
artırılmasına yönelik tartışmaları yakından takip etti.