BOTAŞ Genel Müdürü Saltuk Düzyol’un, üç
ay önce ODTÜ’de yaptığı “Nabucco Projesi”
sunumunda, “Nabucco Projesi’nin hayata geçirilebilmesinin önündeki ana engel,
gaz arzı sıkıntısıdır: Yani politik sorunlardır... Mevcut yasal ve düzenleyici
altyapı BOTAŞ’ın elini kolunu bağlamaktadır. Halihazırda bir transit mevzuat
mevcut değildir” değerlendirmesinde bulunduğu ortaya çıktı. Düzyol “Genel Durum”
başlığı altında yaptığı değerlendirmede “Ülkemiz arz güvenliğinin sağlanması
öncelikli hedefimizdir” diyerek proje kapsamında taşınacak gazdan “İç pazara
yüzde 15 net-back fiyatla (ucuz) gaz satışı” yapılmasını istedi. Ancak, önceki
gün imzalanan anlaşmada Türkiye’nin bu isteği de yer almadı.
BOTAŞ Genel Müdürü Düzyol, 28 Mart 2009 tarihinde ODTÜ Mezunlar Derneği için
yaptığı sunumda, “Nabucco vb. Transit Boru Hattı Projelerinin Önündeki
Engeller”i de şu ifadelerle sıraladı:
* Yakın vadede yeterli miktarda arz kaynağının teminindeki güçlükler. *
Boru ve boru hattı ekipmanlarının teslim sürelerinin uzunluğu. * Üretim ve
transit taşımacılığa ilişkin hukuki altyapının hazır olmayışı. * AB’nin ortak
bir enerji politikasının bulunmayışı. * AB üyesi ülkeler arasında enerji
alanında yaşanan çıkar çatışmaları. * AB ve AB üyesi olmayan ülkelerin
transit rejimleri arasındaki farklılıklar. * Küresel mali krizin ve krizin
yarattığı belirsizliklerin iş ve yatırım ortamı üzerindeki olumsuz
etkileri. * Aynı zamanda büyük tüketici konumunda bulunan transit ülkelerin
enerji arz güvenliği ihtiyaçlarının öncelikli olarak korunması. * Transit
boru hatları projelerine potansiyel arz kaynağı olabilecek ülkeler üzerindeki
politik baskılar ve bu baskıların üretici ülkelerin yatırım kararlarını
almalarını güçleştirmesi.