Atatürk Hava Limanı’na 7 Firma Talip

Atatürk Hava Limanı Dış ve İç Hatlar Terminali’nin yeni işletmecisi 10 Haziran’da yapılacak ihale ile belirleniyor.

Kapalı zarf usulü açık artırma ile yapılacak ihalede en yüksek teklifi veren firma hava limanını 15,5 yıllığına kiralama hakkını kazanacak. Bu arada daha önce 3 Haziran olarak belirlenen ihale tarihi bazı şirketlerin ‘hazırlanamadık’ yönündeki itirazları üzerine bir hafta ileriye alındı. Hava limanı için halen Dış Hatlar terminal işletmecisi TAV’ın (Tepe-Afken-Vie) yanı sıra, 6 şirket başvuruda bulunurken, firmalardan 6’sı yer görme belgesi aldı. Alsim Alarko ihaleye Ermeni asıllı Arjantinli işadamı Eduardo Eurnekian’ın sahibi olduğu Corporacion America SA ile girecek. Firmanın patronu Eduardo Eurnekian, aynı zamanda Arjantin’deki 32 hava limanını işleten konsorsiyumun ortaklarından. Arjantin, diğer Amerika ülkeleri ve Ermenistan’a zirai faaliyetlere yönelik önemli yatırımlar yapan Eurnekian ayrıca, kısa süre önce Ermenistan’daki Zvartnots Uluslararası Hava Limanı’nın yapım ve işletme işini aldı. Antalya Hava Limanı 2. Dış Hatlar Terminali’ni (AY Terminal 2) Çelebi ile işleten İçtaş ise ihaleye TBI (Luton Airport-İngiltere) ile giriyor. TBI, Londra’da bir havaalanı işletiyor. Çelebi de, Antalya Dış Hatlar Terminali’ni Bayındır ile işleten Alman şirketi Fraport ile giriyor. Kanadalı firma SNC ise ihaleye Paris’te 12 havaalanı işleten ADP (Aero Dü Paris) ile teklif vermeye hazırlanıyor. İhaleye katılacak güçlü firmalardan biri de Kuala Lumpur Hava Limanı işletmecisi Malezyalı şirket KLI. Yer görme belgesi almayan tek firma olan Roma’daki Leonardo Da Vinci ve Fiomicino hava limanlarını işleten ADR (Auroport Di Roma) de ihaleye katılan son firma.

Türkiye’nin en büyük ve en önemli sınır kapısı durumundaki Atatürk Hava Limanı’nın sorunsuz bir şekilde işletilebilmesi için talip firmalara yönelik bazı kriterler getirildi. Buna göre ihaleye girecek şirketlerde, 175 bin metrekareden büyük ve son on yıl içinde en az üç yıl bu tür bir işletmeyi gerçekleştirmiş olma şartı aranıyor. Ortaklıklarla girilecek ihalede de 175 bin metrekareden daha büyük terminal işletmiş olan tarafın hissesinin de yüzde 49 olması isteniyor. 15 yıl olarak planlanan işletme süresi, devir-teslim işleminin yoğun yaz sezonu yerine kış döneminde gerçekleştirilmesi amacıyla 6 ay daha eklenerek 15,5 yıl olarak belirlendi. Firmalar, net bir karar vermek üzere ihaleye girecekleri ortaklarla birlikte Atatürk Hava Limanı’nda gezerek incelemelerde de bulundu. Bu arada hava limanıyla ilgili gündeme gelecek bazı konular firmaların gözünü korkutuyor. Bunlardan en önemlisi, yolcu garantisi verilmemesi ve Atatürk Hava Limanı’nın, artan uçak ve yolcu kapasitesi göz önüne alınarak 1 Haziran’dan itibaren ekstra uçuşlara kapatılacak olması. Halen TAV tarafından işletilen Atatürk Hava Limanı Dış Hatlar Terminali, yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkarılmıştı. 10 Ocak 2000’de hizmete açılan ve 398 milyon dolara mal olan terminal, 264 bin metrekare büyüklüğünde ve yıllık 20 milyon yolcu kapasitesine sahip.