Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği(AYD) Başkanı
Hakan Kodal, AVM’lerin yol haritasını
belirleyen ve sektörün nabzını ölçen AVM Endeksi sonuçlarına
göre Haziran ayında 2009 yılının en yüksek ciro rakamına ulaşıldığını açıkladı.
Hakan Kodal, Haziran ayında ciro endeksinin geçen yılın aynı dönemine kıyasla
yüzde 4 arttığını, ilk altı ayda ise AVM’leri ziyaret eden kişi sayısının 450
milyonu aştığını ve toplam yaratılan cironun da 9.5 milyar TL olduğunu söyledi.
AVM sektörünün ilk altı ayını ve 2009 sonu hedeflerini değerlendirmek üzere
Başkan Yardımcısı Gündüz Bayer ile birlikte bir basın toplantısı düzenleyen AYD
Başkanı Hakan Kodal “ Tüketicinin yavaş yavaş krizin psikolojik etkilerinden
çıktığını ve harcamaya başladığını belirtti. Gündüz Bayer de “ Kriz nedeniyle
herkes biraz frene basmıştı. Şimdi frenden ayağı çekip biraz hız vermek
gerekiyor” dedi.
Hakan Kodal, AYD’nin 25’i Anadolu’da 13’ü İstanbul’da olmak üzere toplam 38
AVM yatırımcısını temsil ettiğini belirterek, Türkiye’de 2009’un ilk yarısında
açılanlarla birlikte AVM sayısının 35 ilde toplam 217’e ulaştığını, toplam
kiralanabilir alanın da 5 milyon metrekareye yaklaştığını kaydetti.Kodal, “ Biz
normalde 2009 sonunda 6milyon metrekarelik bir kiralanabilir alana ulaşmayı
hedefliyorduk.Ancak gelişmeler yol sonunda 5.5 milyon metrekarelik bir hedefin
yakalanabileceğini gösteriyor” dedi.
“2009 sonunda 1 milyar ziyaretçiyi aşarız”
AYD Başkanı Kodal, 2009’un ikinci yarısında özellikle Eylül ayı ile birlikte
AVM’lerde canlılığın artacağını, ilk yarıya kıyasla yüzde 20’lik daha fazla bir
artış beklediklerini vurgulayarak “ Temmuz ve Ağustos aylarında belirli bir
durgunluk olabilir yaz dönemi dolayısıyla.Ancak Ramazan’ın başlaması ve ardından
Eylül ayında Bayram ile birlikte AVM’lerde alışverişin canlanacağını
düşünüyoruz. İkinci yarıda 11.5 milyar TL’lik bir ciro ve 550-600 milyon
civarında da ziyaretçi bekliyoruz. Bu rakamlarla 2009 sonunda 20 milyar TL’lik
ciroyu ve 1 milyar ziyaretçiyi de yakalarız, hatta belki de aşabiliriz” diye
konuştu.
Haziran ayında ziyaretçi sayısında yüzde 4’lük bir düşüş olmakla birlikte
cirolarda artış yaşanmasının nedenlerini açıklayan Kodal şöyle devam etti: “
Ziyaretçi sayısında küçük bir azalma olmasına rağmen ciroların artması önemli.
Çünkü bizim için önemli oran ziyaretçi başına ciro rakamının yükselmesi. Haziran
ayında AVM’leri ziyaret edenlerin daha fazla alışveriş yaptığını bu rakamlardan
görüyoruz. Bu da tüketicinin alıma geçtiğini ve panik havasından uzaklaştığını
gösteriyor” .
“Kampanyaların da etkisi oldu”
Kodal, 2008 ile 2009’un ilk yarı ciro değerlerinin hemen hemen aynı
kaldığını,ilk çeyrekte gözlenen olumsuzluğun ise 2009’un ikinci çeyreğinde
olumlu bir tabloya döndüğünü hatırlatarak “ İkinci çeyrekte özellikle Mayıs ve
Haziran aylarında trend tamamen yukarı döndü. Genelde Haziran aylarında bu kadar
yüksek rakamlara ulaşılmazdı. Ancak bu yıl tüketici davranışındaki olumlu
değişimin yanı sıra biraz kampanyaların erkene alınmasının da katkısıyla Haziran
ayı çok iyi sonuçlar ortayla çıkardı” dedi.
“Sigara yasağı orta vadede olumlu etkiler”
Toplantıda soruları yanıtlayan Hakan Kodal, sigara yasağının kısa vadede
ziyaretçi sayısı ve cirolar yönünden azaltıcı bir etkisi olabileceğini ve bu
etkinin özellikle yiyecek-içecek bölümlerinde gözleneceğini vurgulayarak şu
değerlendirmeyi yaptı: “ Ancak orta ve uzun vadede sigara yasağının ziyaretçi
sayıları ve cirolar üzerinde olumlu bir etki yapacağını düşünüyoruz. Burada
önemli olan AVM’ler ile cadde mağazaları arasında sigara yasağı denetiminde
haksız rekabet doğurucu bir durum ortayla çıkmaması.Denetim konusunda eşitlik
bekliyoruz”. Gündüz Bayer de bu konuda “ Tüketiciler daha sağlıklı yaşayacakları
için alışveriş için daha fazla enerji ve zaman bulacaklar. Bu sayede alışveriş
merkezlerine daha sık ziyaret yapacaklar” yorumunda bulundu.