Baymak'ın Kombideki Hedefi Avrupa Zirvesi

2002 yılında Avrupa'nın en büyük 3. grubu Baxi ile ortaklık yapan Baymak ısı sektörünün lideri konumunda. Krizin hemen ardından pekçok firma küçülme yoluna giderken; onlar büyüme yollarını aramayı tercih etmişler. 2002 yılında ısı sektöründe dünya devlerinden biri olan Baxi'yi ortaklığa ikna etmek ise neredeyse dönüm noktası olmuş. Çünkü bu stratejik ortaklık sayesinde Baymak büyüme oranını her yıl arttırarak sektöründe lider konuma yükselmeyi başarmış. Baymak Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akdoğan, başarı hikayesini Selçuk Geçer'le Mercek Altı'na anlattı.

Baymak'ın ısı sektöründeki konumu ne?

Baymak sektöründe lider konumda. Satış ve pazarlamada açık ara öndeyiz ve hedef büyütmeye devam ediyoruz.

Baxi ile ortaklık nasıl başladı?

Baxi dünyanın en önemli kombi üretim tesislerine sahipti. Bu tesisler Almanya, İngiltere, İspanya ve Fransa gibi önemli Avrupa ülkelerinde konumlanmıştı. Biz onlara bu fabrikaları Türkiye'ye taşımalarını önerdik. İlk başta sıcak bakmadılar; "İspanya'daki İngiltere'deki ürün kalitesini neden Türkiye'ye getirelim?" diye düşündüler. Ama biz onlara Türkiye'de bu işin yapılmasıyla dünya çapındaki rekabetin boyutundan nasıl faydalanacaklarını anlattık. Kolay olmadı ama ikna ettik, Fransa'daki fabrikayı söküp buraya taşıdılar; bu ayın sonunda üretime başlıyoruz.

Size "daha kaliteli ürünü daha ucuza nasıl üreteceğiz?" diye sormadılar mı?

Sordular tabii ki... Biz de onlara burada bu işin özel okulunu kurduğumuzu 25-26 yaşında genç işçilerle çalıştığımızı anlattık. Örneğin Danimarka'daki işçilerin yaşı 50-55, 3-5 sene sonra pek çoğu emekli olacak. Ama Türkiye'de genç çalışanlar olduğundan 20-25 sene sonrasını planlayabiliyor. Kısacası işgücümüz daha ucuz, daha kaliteli ve daha uzun vadeli. Başka bir ayrıntı işçi izinlerinin çakışması nedeniyle yılda bir ay tesislerini kapatıyorlar. Biz ise izinleri yayarak fabrikamızı hiç kapatmıyoruz; yani 12 ay sürekli üretim yapıyoruz. İşte onlara tüm bu ayrıntıları anlattık ve değişik ülkelerdeki üretimleri bir merkeze taşıdıklarında hem verimliliklerinin hem de kârlılıklarının artacağını ortaya koyduk. Böylece ikna oldular.

Baxi'nin üretim üssü

Sizin avantajınız ne oldu?

Bir kere Türkiye'deki tüm aşamalar Baymak'ın kontrolü altında. Baymak'ın kontrolü altında farklı markalar oluştu. Böylece pazar çeşitliliğini kontrolümüz altında tutuyoruz. Bir başka önemli ayrıntı Baxi Group'un dünyada 3 tane kombi üretim üssü var. İtalya, İspanya ve İngiltere. Biz bu yılbaşında yeni fabrikaların üretime geçmesiyle 2010 yılında İtalya'dan sonra en büyük ikinci kombi üreticisi olacağız. Böylece grubun bütün üretiminin merkez ülkesi Türkiye olacak. Pazarı ele geçiriyoruz. Yılda 150 milyon dolarlık ihracata doğru hızlı adımlarla ilerliyoruz. Teknolojimizi geliştiriyoruz, istihdam sağlıyoruz. Alman işçisinin işini alıp Türkiye'ye kazandırmış oluyoruz. Bugün mağazacılar Türkiye'de yatırım yapmak için kararlar alıyorlar. Kararlarını alırken daha önceden Türkiye'ye yatırım yapan yabancıları model olarak görüyorlar.

Demirdöküm sert rekabete yol açtı

Demirdöküm'ün satışını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Demirdöküm önemli bir kurum. Ciddi ve disiplinli bir kurum tarafından alınmalıydı. Eğer böyle bir kurum almasaydı ısı piyasasında problem yaşanırdı. Koç Demirdöküm'ü satma fikrini ortaya attığında satış politikası gereği agresif bir tavır sergilemişti. Spot ürünlerle piyasaya girdi, dağıtım kanallarında bozulmalar oldu. Sert rekabet koşulları ve dağıtım kanallarında bozulmalar olunca ister istemez olumsuz bir tablo oluştu.

Siz neden alamadınız?

Baxi grubu daha yüksek bir teklif verme çizgisine geldiği zaman biz istemedik. Çünkü alternatif yatırımlarımız çok daha az maliyetli, çok daha büyük kurum çıkaracak yatırımlardı. Kesin olmamakla birlikte Vaillant'a kaldı.

Rekabet Kurumu Vaillant'ın alımını kartelleşme nedeniyle engeller mi?

Hayır kartelleşme durumu olmaz. Bizim dışımızda karşılarında ECA, Alarko gibi çok güçlü markalar var.