İETT Arsası Ucuza mı Gitti?

CNN Türk’te dün ‘İstanbul’un özgür mimarı yapısı korunuyor mu?, Büyükdere Caddesi bu kadar yapı yoğunluğunu taşıyabilir mi’ diye sormuştuk. Araştırma ve bilgilerimiz sonunda ortaya şöyle bir manzara çıkıyor:

Yabancı sermayeye kimse karşı değil, ancak İstanbul; Dubai, Pekin, Şanghay, Kuala Lumpur’daki gibi gökdelenleri ile övünülecek bir kent olamaz. Dubai Şeyhliği’nin bulunduğu BAE çöl, İstanbul ise tepelerde kurulu tarihi ve kültürel değerleriyle bir dünya kenti.

4. Levent’in karşısındaki İETT garajının olduğu yer AKP’li Kağıthane Belediyesi’nin 35 bin nüfuslu Çeliktepe mahallesi sınırları içinde bulunuyor. Arkasında Şişli ve Kağıthane’nin varoşlarının neredeyse tamamı kaçak yapı; tek yeşil alanı yok. (17 Ağustos depreminde Çeliktepe’liler bu alana kaçışmışlardı) Önündeki Büyükdere Caddesi’nin trafik yükünü taşıyabilmesi için 6x6 şeritli yol gerektiği hesapları yapılıyor. Büyükdere’nin altyapısı en az 50 yıllık. İmarla ilgili bir karar alınıyor, sonuçları düşünülmüyor.

Şehir Plancıları Odası Başkanı Ahmet Turgut, ‘Kent yöneticileri imar konusunda hassas olmalı. Yeşil alanlarda kurulan dev alışveriş merkezleri küçük esnafı bitirdi; alışveriş kültürünü bitirdi. ‘Rezidanslar’ yaşam kültürüne hiç uygun değil’ diyor. İmarla ilgili bir karar alınırken, sonuçları düşünülmüyor.

Büyükşehir Belediyesi’nin, projede %20 pay sahibi olacağını açıklanıyor. Bu düşük bir oran değil mi? Büyükdere Caddesi’nde yapı anlaşmaları %55 arsa sahibi, %45 müteahhit olarak değer buluyor. Bağdat Caddesi’nde de benzer rayiçler var.

Şişli’de açılan Cevahir Alışveriş Merkezi (Belediye eski İETT arazisi sahibi olarak %59, Cevahir firması da 41 ortak) 16-17 yılda bittirilebildi ve 250 milyon dolara maloldu. İbrahim Cevahir, ‘Satarsam gönlümden geçen fiyat 1 milyar dolar’ diyor. Başbakan Erdoğan da ‘Değeri bulursanız satın burayı’ önerisinde bulunuyor. Dubai Holding’in bünyesinde DİP ile Büyükşehir’in ortak yatırım ortaklığı ile inşa edilecek burgu formundaki kuleler, ucuza gitmiş olmuyor mu?

Büyükşehir, böyle bir kamu arazisini ihaleye çıkmadan verebilir mi? Hiç olmazsa benzeri yapı firmalarından teklif alması gerekmez miydi? (Buraya şimdi Irak’ta otoyol ve su getirme projelerini üstlenen Ali Haydar Veziroğlu talip olmuş, ancak verilmemişti.)

Büyükşehir’in Tepebaşı’nda eski TÜYAP binasında Avrupa’nın en büyük planlama bürosunda 500’e yakın mimar, İstanbul’la ilgili planlama çalışmaları yapıyor. Acaba bu uzmanların dün açıklanan projeden haberleri oldu mu? Yoksa, bazı şeyler gözlerden kaçırılmak mı isteniyor? Büronun başındaki Prof. Hüseyin Kaptan ne diyor?