Beşiktaş Tersanesi Yeni Gemi Onarım Merkezi Olmaya Aday
Yalova Altınova'daki en son tekniklerle donatılmış
Beşiktaş Gemi İnşa ve Onarım Tersanesi gemi inşaatı yanında,
panamax tonajlarına kadar her türlü gemiyeonarım
hizmeti veriyor.
Yalova Altınova bölgesindeki Beşiktaş
Tersanesi'nin 100 bin metrekarelikbir alanda
kurulu olduğunu belirten Beşiktaş Şirketler Grubu CEO'su Yavuz
Kalkavan, tersanede gemi inşa ve onarım faaliyetlerinin bir arada
yürütüldüğünü söyledi.
Ekim ayında gemi onarımı amaçlı kuru havuzun tamamlanmasıyla birlikte onarım
hizmeti vermeye başladıklarını belirten Yavuz Kalkavan, şunları söyledi: "Bu
yılın başında İtalyan Grimaldi Grubu ile sahibi oldukları
ro-ro gemilerinin Beşiktaş Tersanesi'nde havuzlanması konusunda
anlaşma yaptık. Bu aydan itibaren Grimaldi'ye ait gemiler Beşiktaş Tersanesi
kuru havuzunda onarıma girecekler. İlk gemi 19 Ocak'ta havuza alınmıştır ve
onarımı en yüksek verimlilikle devam etmektedir."
Beşiktaş Gemi İnşa Tersanesi'ni gemi inşa ve gemi onarım
olanaklarını çok ön planda tutarak planladıklarını, tersane alanında adeta iki
ayrı yatırımı gerçekleştirdiklerini ifade eden Kalkavan, "Gemi onarımını ve
bakımını bizim için ana faaliyetlerden biri gördük ve geliştirdik. İstanbul ve
Marmara, İzmit Körfezi bölgeleri gemi tamiri piyasasındaki konumları itibariyle
son derece cazip coğrafi bir imkanı ortaya koymaktadır. Avrupa'da artık ağır
sanayi olarak kabul edilen gemi tamir hizmeti çok zorlaşmaktadır. İşçilerin
sosyal hakları, sendikaların tersaneler üzerinde yaptıkları baskılar, çalışma
saatlerine getirilen kısıtlamalar nedeniyle Avrupa tersaneleri faaliyetlerini
son derece zorlukla götürmekteler veya bazıları kapanmakta. Verdiğim örneklere,
Malta ve Yunanistan tersaneleri de dahil. Bu nedenle Türkiye'deki tamir
tersanelerinin önemi artmaktadır. Gelecek dönemde bu önem daha da artacak ve
Avrupalı armatörlük firmalarının gemilerini onarım için Türk onarım
tersanelerine göndermeleri oranı yükselecektir" diye konuştu.
Kriz dönemi olması nedeniyle halen beklenen onarım talebinin görülmediğini
kaydeden Kalkavan, bunun armatörlerin filolarındaki yaşlı gemileri onarıma
göndermek yerine hurdaya çıkarmalarından kaynaklarındığını söyledi.
UN Ro-ro gemileri Beşiktaş Tersanesi'nde onarıma
giriyor
Beşiktaş Gemi Onarım Tersanesi'nde halen bir onarım boşluğu
olduğunu, ancak önümüzdeki dönemde bu boşluk diliminin dikkat edilecek
bir şekilde azalacağı görüşünü dile getiren Kalkavan, "Nitekim gemilerinin
onarım kalitesine son derece özen gösteren UN Ro-Ro filosundaki
gemiler de yaptığımız anlaşma uyarınca artık Beşiktaş Tersanesi'nde onarıma
gelecekler. Tersanemizin gemi onarım kapasitesi çok daha fazla
artacaktır. Avrupa son üç yıllık süreçte onarım ve gemi inşa
sektöründen giderek çekilmekte. Avrupa'daki bazı tersaneler ise
turistik yolcu gemileri gibi çok sofistike gemilere kendilerini
odakladılar. Türkiye gemi onarım sektöründe daha önemli rol almaya
hazırlanmaktadır. Beşiktaş Tersanesi böyle bir tasarımla projelendirilmiş ve
hayata geçirilmiştir" dedi.
Kuruyük gemilerinin büyük onarımı için günümüzde fiyat bakımından en cazip
ülkenin Çin olduğunu belirten Kalkavan, bunun fiyat avantajından kaynaklandığını
söyledi. Kalkavan, "Zira gemi sacını devlet teşvikiyle indirimli fiyatlarla
alıyorlar. Böylesine devlet destekli tersaneler nedeniyle Türk onarım
tersanelerinin büyük onarımlar için şansı kalmıyor. Bazı armatörler Uzakdoğu'da
çalışmayan gemilerini Türk onarım tersanelerine yönlendiriyorlar. Bunlar
konteyner gemileri, tankerler, ro-ro'lar, feribotlar, düzenli hat
taşımacılığında yer alan muhtelif tip gemiler, araç taşıma gemileri gibi, bizler
için sürekli ve güçlü bir müşteri portföyü oluşturuyorlar. Örneğin
Neptun Line'ınGölcük-İtalya bağlantılı ihraç
otomobil taşımaları mevcut. Grimaldi bir diğer örnek" dedi.
Türkiye'nin en büyük avantajının ise, Akdeniz- Ege bölgesindeki tek onarım
tersaneler bölgesi olması ve bu bölgelere yakınlığı olduğunu ifade eden
Kalkavan, "Bir diğer avantajımız ise İstanbul-Atina arasında uçakla seyahat
imkanının verdiği büyük kolaylıklar. Atina, Pire'de Yunan denizciliğinin çok
güçlü firmalarının genel merkezleri var. Yunanistan'da kendimi evimizde gibi
hissediyoruz. Geleneklerimiz bizi birbirimize çok kolaylıkla kaynaştırıyor.
Yunanistan'ın dünyada denizci yapısıyla lider olması, bizler için de büyük bir
avantaj. Zira yanıbaşımızdalar. Yunanistan Amerika kıtasında olabilirdi. O zaman
çok uzun seyahatler yapmak zorunda kalacaktı" diye
konuştu.
TÜRKİYE'NİN GEMİ ONARIMINDA ŞANSI BÜYÜK
Kuru havuzun
panamax tip gemileri alabilecek şekilde ölçülendirildiğine işaret eden Yavuz
Kalkavan şu bilgileri verdi: "40 metre iç genişliğinde ve 235 metre
uzunluğundadır. Tersanede gerek kendi personelimiz ve gerekse alt üstlenici
firma personeli olarak bin kişi çalışmaktadır. Boya ikmalcilerimiz
Jotun, International, Hempel, Sigma, Chugoku, Amerion ve Marine
Line. Tersanede kule vinçleri, Jib kreynler, gantry kreynler hizmet
vermektedir. Ayrıca cherry pickers, telehandler, forklift, bobcats gibi
özellikli araçlar bulunmaktadır. Günde kuru havuzda 30 ton saç işleme
kapasitesine sahibiz. Atölyeleri çok kapsamlı taleplere cevap verecek şekilde
donattık."
İnsan kaynaklarını ise doğru deneyimde, doğru verimlilik alanlarında en üst
faydayı yaratacak şekilde bir araya getirdiklerine dikkat çeken Kalkavan,
"İnanıyorum ki Beşiktaş Gemi İnşa ve Onarım Tersanesi gemi
onarımı ile Türkiye'nin iftihar ettiği onarım tersanelerinden biri olacak. Biz
bu konuya çok önem veriyoruz. Türkiye'nin gemi onarımı sektöründeki şansının
yüksek olduğunu görüyoruz ve altyapı yatırımlarımızı artacak taleplere uyum
sağlayacak şekilde daha da artırmaya devam edeceğiz" diye konuştu.
Yılda
40-50 arasında gemiye onarım servisi verebildiklerini, kuru havuzda ise
gemilerin büyüklükleri esas alınmak kaydıyla iki gemiye hizmet verilebildiğini
anlatan Yavuz Kalkavan, "Yine 500 mt'lik onarım iskelesinde de bir gemiye olmak
üzere toplamında 3 geminin aynı anda onarım hizmetini yürütebiliyoruz"
dedi.
Palmali Denizcilik'e 10 gemi inşa
ediliyor
Uzakdoğu tersaneleriyle rekabetin çok zor
olduğunu belirten Yavuz Kalkavan, "Aynen onarım alanında olduğu gibi
gemi inşaatında da büyük maliyet avantajları var. Çin'de işgücü çok
ucuz, Güney Kore'de deneyim birikimi çok güçlü, yan sanayiler çok donanımlı.
Gemi inşada biz rakip olamayız. Ancak Türk gemi inşa sanayisi olarak
çok akıllı hareket edersek ayakta kalabiliriz. Bölgemizde mevcut güçlü
denizcilik kuruluşlarıyla çok iyi ilişkiler geliştirmemiz gerekir. Avrupa'da
Shortsea Operator dedikleri yakın limanlararası taşımalar yapan
gemi işletmecilerinin sahip olduğu küçük tonajlı belli teknolojileri
haiz gemileri var. Bu armatörlerle, iyi ilişkiler kurarak onları
Türkiye'de gemi inşa ettirmeye ikna etmemiz lazım" diye
konuştu.
Cemre Mühendislik ideal bir
örnek
Cemre Mühendislik firmasının
Norveç'teki off-shore sektörüne hizmet eden bir firma ile
kurduğu işbirliğinin buna çok önemli bir örnek oluşturduğunu ifade eden
Kalkavan, şunları söyledi: "Altınova'daki tersanelerinde seri
halde spesifik gemiler inşa etmekteler. Bu örneklerin artması lazım. Elimizdeki
kaynakları çok ustaca planlamayla gerçeğe dönüştürebiliriz. Cemre Mühendislik bu
yönde ciddi bir örnektir."
Beşiktaş Gemi İnşa ve Onarım
Tersanesi'nde, Palmali Denizcilik Grubu tarafından
verilen siparişle 2010 Aralık- 2013 Eylül sürecinde olmak üzere
10 adet 7100 ton taşıma kapasiteli 10 adet nehir ve deniz tipi Ice Class
kimyasal/oil tip tanker inşa ediliyor. Yavuz Kalkavan,
imzalanan bu anlaşmanın gemi inşa sanayisi için çok büyük önem taşıdığını ve
Beşiktaş Tersanesi'nde bu gemilerin inşasında görev yapacak bin kişiye istihdam
sağlandığına işaret etti.