Beyaz Eşya Bayileri Endişeli: Sonumuz Bakkallar Gibi Olacak



Büyük alışveriş merkezlerinin ve marketlerin devreye girmesi ile geleneksel hale gelmiş birçok meslek türünü yok olma endişesi sardı. Marketlere karşı savaşta büyük yara alan bakkallardan sonra beyaz eşya ve elektronik ürün bayileri de sıkıntılı günler yaşamaya başladı. Vestel, Arçelik, Beko, Bosch ve Profilo'nun ürünlerini satan bayiler, hızlı yayılan Teknosa, Bimeks, Vatan, Gold, Media Markt ve Darty gibi teknoloji marketleriyle rekabet edemiyor. Ayrıca Koçtaş, Bauhaus, Praktiker ve Tekzen gibi yapı marketleri de kombi, klima, mobilya, inşaat malzemeleri ve ev eşyaları satan bayileri zora sokuyor. Büyük alanlarda fazla çeşit imkanı sunan ve indirim kampanyaları düzenleyen marketler, rekabette bayilerin önüne geçiyor. Açılan her yeni perakendeci, bayilerin iş hacimini ve kârını düşürüyor.

Üretici firmalar, bayilerini korumak için çözüm yolu arıyor. Arçelik Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir'in, "Biz hiçbir markamızı yani Beko ve Arçelik'i teknoloji marketlere sokmayacağız. Sonuna kadar da bayilerin yanındayız" şeklindeki açıklamaları, gelinen noktayı özetliyor. Teknoloji market zincirlerinden Gold ve Darty'nin genel müdürleri, sektördeki gelişme ve rekabetten bayilerin olumsuz etkilendiğini doğruluyor. Casper Genel Koordinatörü Yalçın Yıldırım ise kapanan bayilere dikkat çekiyor. Ancak mücadelenin asıl tarafları yani bayiler, sonlarının bakkallara benzemesinden korkuyor.

Yerliler Bayilere, Yabancılar Marketlere
Türkiye'de beyaz ve kahverengi eşya satan yaklaşık 12 bin bayi bulunuyor. Bu bayiler, rekabetin yanında geçen yıl sektörde yaşanan daralmadan da büyük zarar gördü. Beyaz Eşya Yan Sanayicileri Derneği Başkanı Murat Önay'ın verdiği bilgiye göre buzdolabı, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi ve fırın satışları 2007'de yüzde 15 düştü. Üreticiler küçülmeyi ihracata ağırlık vererek atlatmaya çalışıyor. Öte yandan LCD ve plazma televizyonlara artan ilgi de geleneksel bayileri zora soktu. Uzakdoğulu TV şirketleri ince ekranlı ürünleriyle Türk televizyon pazarındaki paylarını artırırken, daha çok tüplü TV üretimi gerçekleştiren yerli firmaların satışları azaldı. Yerli televizyon üreticileri ürünlerini genellikle bayi kanalıyla, yabancı firmalar ise teknoloji marketleri kanalıyla pazarlıyor. Teknoloji marketi Darty Türkiye'nin üst düzey yöneticisi Nedim Esgin, rekabetin sektörde yoğunlaştığını; ancak bu durumun 'bayiler artık iş yapamayacak' anlamına gelmediğini söylüyor. Esgin, bayilerin işlevi devam ettiği sürece müşterilerini de korumaya devam edeceklerini düşünüyor. Beyaz eşya ve elektronik sektöründe kâr marjları daha birkaç yıl öncesine kadar yüzde 20'ler civarındaydı. Şimdi kâr oranı yüzde 10'lara kadar geriledi. Nedim Esgin, bayilerin kâr marjlarından fedakarlık yaparak işlerini sürdürmeye çalıştıklarını vurguluyor.

Filler tepişir, çimenler ezilir
Gold Bilgisayar Genel Müdür Yardımcısı Kamil Şenol ise bayilerin durumu için "Filler tepişir, çimenler ezilir" benzetmesi yapıyor. Beyaz eşya şirketlerinin cirolarının yüzde 50'den fazlası bayi ağından geliyor. Yüzde 15-18 arasında brüt kâr marjıyla çalışan bayilerinin net kârları yüzde 3-5 arasında seyrediyor. Toptan alımlarda ise bu oran daha da inerek yüzde 1-2 seviyesine geriliyor. Bayilik teşkilatını koruma adına teknoloji marketlere mal vermemekte ısrar eden Arçelik'in söz konusu prensibine ne kadar daha dayanacağı merakla bekleniyor. Gold'un yöneticisi Şenol'a göre beyaz eşya üreticilerinin dayanıklılık süresini zaman belirleyecek. Çünkü rekabet 2008'de daha da hızlanacak.