Birkiye’den, Haydarpaşa için Yeni Proje Hazır



Haydarpaşa Port, yani kruvaziyer liman yapma projesi bundan bir yıl önce de yoğun şekilde gündeme gelmişti. Hükümet, kamuoyundan habersiz projeyi gözlerden kaçırmıştı. Tartışmalardan sonra Kıyı Kanunu’nda yapılan değişiklikle kruvaziyer liman yapılmak koşuluyla kıyının imara açılmasına formül bulunmuştu. (Kuşadası limanı ile başlayan bu süreç, Haydarpaşa ve Galata’da su yüzüne çıkmıştı.)

Ancak kanunun kıyıları imara açması nedeniyle yeni bir dava konusu olmuştu. İşte bu maddeye dayandırılarak projelendirilen Haydarpaşa Port, yine gündeme geliyor.

Haydarpaşa için ilk proje teklif ve konsept çalışmasını Alman Drees&Sommer firması üstlenmişti. Tartışmalar nedeniyle şirket projeden vazgeçmişti. Bu süreçte devreye, Belçika’da yaşayan ünlü mimarımız Şefik Birkiye girdi... Haydarpaşa Garı, limanı ve çevresinde yaklaşık 1 milyon m2’lik araziye uygun bir proje hazırladı. Liman İş Sendikası buna karşı yargıya giderek projenin iptal edilmesini sağladı.

Şimdilerde Şefik Birkiye, Haydarpaşa Garı için bu kez 2.2 milyon m2’lik alana yayılan yeni bir proje daha hazırladığı ortaya çıktı.. Bunu kendi internet sitesinden de duyurmaya başlayan Birkiye’nin, Çalık Holding adına hareket ettiği belirtiliyor. Birkiye, ilk ödülünü 29 yaşındayken Ahmet Hamoğlu’nun, Silivri’deki Klassis Oteli tasarımı için almış, daha sonra bir bir çok yarışma kazanmıştı. Bunlar AB bünyesinde otel, alışveriş merkezi, büyük banka binaları ve kentsel dönüşüm projeleri olarak biliniyor.

Belçika'da yaşıyor

Bir mimar dostumuz diyor ki:

"Birkiye, Belçika’dan geldiğini ve Dolmabahçe’de kendisine tahsis edilen bir ofiste çalıştığını duyuyoruz. Aynı dönemde İstanbul Büyükşehir Belediyesi de, Haydarpaşa ile ilgili yeni bir proje düşündüğü belirtiyor. Ama ayrıntı yok. Acaba bu yeni proje, Birkiye’nin 2.2 milyon m2’lik projesi olabilir mi? İstanbul’da rant pazarı ne yazık ki tersine işliyor. Önce ortaya bir proje atılıyor; bilim çevrelerinin nabzı tutuluyor. Eğer büyük tepki görmezse, proje için düğmeye basalıyor. Ama Haydarpaşa için böyle bir süreç işlemedi. Çünkü STK’lar işin yakın takipçisi oldu; iktidar-belediye rahat hareket edemedi... Tıpkı Galataport ve Zeyport’ta olduğu gibi... Yani aculculuğun ne bu projenin peşinde koşanlara, ne de kamunun yararına oluyor sonuçta... Kaybeden de İstanbul oluyor."