Boğaz’a 5 Km Uzunluğunda İkinci Tüp Geçit Yapılacak

İkinci tüp geçit projesinde ilk adım atılıyor.

İstanbul Boğazı’na ikinci tüp geçit projesinin ilk adımı atıldı. Marmaray Projesi’nin ardından İstanbul’da motorlu araçları iki kıta arasında denizin altından geçirecek karayolu tüp geçit projesinin yapımı için Ulaştırma Bakanlığı tarafından proje yürütülmesini öngören kanun teklifi, Meclis Bayındırlık ve İmar Komisyonu’nda kabul edildi.

Komisyonda proje hakkında bilgi veren Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Mehmet Habip Soluk, projenin devlet kaynağı kullanılmadan ve Hazine garantisi verilmeden yap-işlet-devret modeli ile yapılacağını açıkladı. Soluk, ağır tonajlı araçlar hariç, sadece lastik tekerlekli motorlu araçların kullanacağı ikinci tüp geçidin 5 km uzunluğunda ve iki gidiş iki geliş şeklinde olacağını, günde 70 bin araç geçişi ile İstanbul trafiğinin hafifletilmesinin planlandığını söyledi. AKP’li vekil Zeynep Karahan Uslu’nun sunduğu yasa teklifinin gerekçesi ise Marmaray Projesi sırasında çıkan aksaklıkların 2. tüp geçitte yaşanmasının önüne geçmek şeklinde açıklanıyor.

Denizaltı karayolu tünel projesi konusunda aceleleri olduğunu belirten Soluk, “İstanbul trafiği kilitlenmiş durumda. Teklifin yasalaşması halinde hemen ihaleye çıkacağız ve etüt projesi de dahil, hiçbir kamu kaynağı kullanmadan projeyi gerçekleştireceğiz.” dedi. Daha sonra Genel Kurul’da ele alınacak teklif ile Ulaştırma Bakanlığı’nın görevleri arasına ‘denizaltından tüp ve tünel gibi altyapı projelerini yap-işlet-devret modeli ile yapma, yaptırma, bu konuda her türlü proje’ hususları ekleniyor.

Teklifin gerekçesinde, Ulaştırma Bakanlığı’nın halen demiryolu olarak planlanan Boğaz Tünel Tüp Geçit Projesi’nin (Marmaray) yapımında edindiği tecrübeler dikkate alınarak, denizaltından kara taşıtlarına uygun tünel yaptırılmasının da yetkileri arasına alınmasına ihtiyaç duyulduğu belirtildi.

CHP Milletvekili Erdal Karademir, “Kanun teklifi, eğer önceden bu projeyi alacak firma için getirilmişse bağımsız Meclis olma özelliğimizi kaybederiz. Müsteşar yardımcısının konuşmasından, sanki ‘böyle bir paket var’ anlamı çıkıyor.” diye konuştu.

Müsteşar Yardımcısı Soluk ise, projenin ihalesiyle ilgili firmanın önceden belirlenmediğini kaydetti. Komisyon Başkanı Mustafa Demir, Karademir’e, “Bu ifadeleriniz bir paranoyaya, şüpheye mi dayanıyor yoksa özel bir bilgiye mi sahipsiniz?” diye sordu. Karademir, “Soluk’un, ‘kamu kaynağı kullanılmayacak, Hazine garantisi verilmeden yap-işlet-devret modeliyle yapılacak’ yönündeki açıklamasından bu anlamı çıkardım.” şeklinde konuştu.