Botaş'ın Fazla Ödemesinin Sebebi Ne?



Botaş'ın Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattı projesinde şirketlere kendi sorumlulukları içinde olduğu halde 45.3 milyon dolar fazladan ödeme yaptığı Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu (YDK) tarafından da tespit edildi. YDK, fazla ödemenin, hattın iki etabını inşa eden Tepe
acap ve Günsayıl-HTS-Alarko konsorsiyumlarından tahsil edilmesi için hukuki yollara başvurulmasını istedi.
YDK'nın alacak olarak nitelediği fazladan ödemenin 29.4 milyon dolarlık bölümü, Fernas şirketine yapılmış. Yüksek Denetleme Kurulu'nun, Botaş'ın 2003 yılı faaliyetlerine ilişkin hazırladığı 8 Şubat 2005 tarihli raporda 2004 yılına ilişkin de değerlendirmeye gidildi ve ana raporun yanı sıra üç ayrı özel inceleme raporu hazırlandı.

Tepe tamamlayamadı
Rapora göre, 22 Mart 2004'te boru hattının Lot A (Gürcistan sınırı-Erzurum arası) bölümündeki boruların döşenmesi ve istasyon inşaatlarında yaşanan gecikmeyi telafi etme kararı alan Botaş yönetim kurulu, 70 km.'lik bölümün, inşaatı sürdüren Tepe
acap konsorsiyumundan alınarak ikinci bir şirkete verilmesini kararlaştırdı. Teklif istenebilecek şirketler olarak, aralarında ikinci enerji operasyonu çerçevesinde halen tutuklu olan Muzaffer Nasıroğlu'na ait Fernas'ın da bulunduğu dört şirkete 6 Nisan 2004'te yazı yazılıp, 70 km.'lik bölümün yapımı için kullanılmak üzere makine ve ekipman ile personeli kaç gün içerisinde inşaat alanına getirebileceklerini ertesi gün 17.00'ye kadar bildirmeleri istendi. Şirketler cevaplarını 7 ve 8 Nisan 2004 tarihinde bildirdiler. Tekfen makine ve ekipmanlarının yurtdışında olduğunu ancak 15-30 gün içerisinde getirebileceğini belirtirken, ekipmanlarının Ankara Gölbaşı'nda bulunduğu anlaşılan Fernas üzerinde karar kılındı. Fernas'tan 9 Nisan 2004'te talep edilen teklif, dört günde hazırlanarak 13 Nisan'da verildi. Ancak, tam bu noktada Tepe
acap konsorsiyumu müdahale ederek, başka bir şirketin devreye girmesinin maliyetleri 15 milyon dolar artıracağını ve kendi işlerini de aksatacağını savunarak, Fernas'ın işi almasını engelledi. Konsorsiyum, 23-25 Nisan'da Botaş yönetimiyle görüşerek, gecikmenin telafi edilebilmesi için kendisi üçüncü bir ekip kurmayı önerdi. Bunun için de konsorsiyuma makine ve ekipman ve personel sağlanması için 6 milyon dolar, güzergâhtaki bir köprünün yıkılması için 4 milyon dolar ve Hasankale Nehri geçişi için de 5 milyon 937 bin dolar olmak üzere toplam 15 milyon 937 bin dolar ödendi.

Kapılar hâlâ açık
Tepe
acap konsorsiyumunun engellemesi nedeniyle işalamayan Fernas'a şans 28 Nisan'da yine güldü. Botaş Yönetim Kurulu, BTC projesinin tümünü değerlendirerek Lot A'nın yanı sıra Erzurum-Sivas arasındaki Lot B bölümündeki gecikmeleri karşılamak amacıyla, bir 'acil durum ekibi' kurulmasını kararlaştırarak, Fernas şirketinden teklif istedi. Şirket 10 Mayıs 2005 tarihli revize teklifini 13 Mayıs'ta Botaş'a verdi. Teklif 14 Haziran 2004'te kabul edilerek, toplam 9 aylık sürede yapılacak 'bükme, kaynak, tamir, boru indirme ve dolgu' işleri için şirkete 29.4 milyon dolarlık ödeme kararı alındı.

'Konsorsiyumlar borçlu'
Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu'nun özel inceleme raporunda, Lot A yapımı işini üstlenen Tepe
acap konsorsiyumuna yapılan toplam 15 milyon 937 bin dolarlık ödemenin, zaten bu şirketin sorumluğunda olan ve parasını genel müteahhitlik sözleşmesi çerçevesinde aldığı iş için yapıldığı vurgulanarak, ilgili konsorsiyumdan iadesi istendi.
Yüksek Denetleme Kurulu, Lot A ve Lot B'deki eksik kalan işlerin tamamlanması için Fernas şirketine ödenen 29.4 milyon doların da bu işleri üstlenmiş bulunan konsorsiyumlardan, kendileriyle imzalanmış olan sözleşmeler uyarınca alınması gerektiğini, bunun için de hukuki yollara başvurulmasını talep etti.