Çimento ve Otomotiv Sektörü 2008'i Arayacak



Küresel krizden en çok etkilenen sektörlerden çimento ve otomotivde, gelecek yıl bu seneyi aratacağa benziyor. OYAK Çimento ve Otomotiv Şirketleri Yönetim Kurulu Başkanı Celal Çağlar, küresel kriz nedeniyle çimentoda özellikle en kârlı pazarları Rusya'da haziran ayından itibaren bıçak gibi kesilen siparişlerle ilgili sorunu, iç pazarla aştıklarını ancak önümüzdeki yıl iç pazarın da kurtarıcı olamayacağını belirtti. İnşaatları süren projelerin tamamlanmasının ardından sektörde krizin ciddi biçimde hissedileceğini söyleyen Çağlar, OYAK olarak çimentoda 2009 yılı için yüzde 10'luk bir üretim ve satış düşüşü beklediklerini kaydetti.

Otomotivde ise ağustos ayına kadar 350 bin adet olan üretim planlarını kasım başında 320 bine, ardından 310 bine ve son olarak 286 bine çektiklerini belirten Çağlar; "Sanayi yüzde 20'ye yakın eksik üretimle bitirmiş olacağız. 2009 yılında otomobil konusunda da ciddi plan yapmak maalesef mümkün değil. Ancak 250 bine doğru giden bir üretim planlanıyor" dedi.
    
Çimento sektörünün kârı ne olacak

Referans'ın sorularını yanıtlayan Çağlar, krizin etkisini hissetmemenin mümkün olmadığını belirtirken, haziran ayında Rusya'ya günde 3-5 gemi çimento gönderirken bir anda tüm siparişlerinin iptal olduğunu söyledi. Çağlar, "Neden diye baktığımızda, Avrupalı bankaların Rusya'ya verdiği tüm kredilerin dondurulduğunu ve kesildiğini gördük" dedi. Yılın ilk 6 ayı en kârlı ülke olan Rusya'da pazarın bir anda 'sıfırlandığını' belirten Çağlar, "Oysa ilk 8 ay çok iyi satışlar yaptık. Özellikle Rusya pazarı çok etken oldu. Hem iyi fiyatlarda hem büyük miktarda mal satıldı" dedi. Çağlar, bu kaybı temmuz, ağustos ve eylül aylarında iç piyasayla aşmaya çalıştıklarını kaydederken, içerideki canlılığın sürmesiyle bunun büyük oranda başarıldığını belirtti. Ancak önümüzdeki yıl için büyük endişeleri olduğunu vurgulayan Çağlar, binaların ortalama 12 aydan kısa sürede tamamlanamaması nedeniyle şu an krizin iç piyasada tam anlamıyla hissedilmeye başlanmadığını söyledi. Çağlar, gelecek yıl inşaat sektörünün neredeyse tamamen durma noktasına gelmesiyle krizi çok ciddi anlamda hissedeceklerine dikkat çekti. Çağlar, çimentonun son 5 yılda çok kârlı olması nedeniyle yeni yatırımlarla kapasitesinin yüzde 50 artmasının sektörün ikinci krizini oluşturduğunu söyledi. Çağlar, çimentoda yılı 2007'yle satış hacmi olarak başabaş ama kârlılık olarak 2007 yılının altında kapatacaklarını ifade etti.
    
Kamu bankaları otomobil için fon oluşturmalı

Otomotiv sektöründe ise üretim yavaşlamasının eylülde başladığını belirten Çağlar, "Sanki şalterin aşağı inmesi gibi bir tıkanma oldu ve o tıkanma hâlen sürüyor" dedi. Bu durumu temel olarak bankalarla ilişkilendirdiklerini söyleyen Çağlar, "Herkesin kendisini koruması çok tabii. Ama krizin etkisiyle her tür tüketici kredi destekleri bir anda kesildi. Böyle olunca zaten yavaşlayan konut satışları da, gayet iyi giden araba satışları da sıfıra düştü" dedi. Önümüzdeki yılın ilk 6 ayında sektöre ilişkin tabloyu daha iyi görebileceklerini belirten Çağlar, "Kriz nasıl akşamdan sabaha Türkiye'nin kapısını çaldıysa, akşamdan sabaha da gün ışığının tekrar açabilmesini ümit ediyoruz. Ama bu oldukça düşük bir umut. Normal koşullarda konut, çimento ve otomotivde krizin 2009 yılı boyunca süreceğini tahmin ediyoruz" dedi. Çağlar, otomotivde sektörün taleplerinin defalarca çeşitli bakanlarla görüşüldüğünü ifade ederken, "Özellikle devlet bankalarının fon ayırıp otomobil alanlara bu fondan kredilendirme yapması, hurda araç teşviği meselesinin tekrar gündeme gelmesi, KDV ve ÖTV indirimleriyle ilgili bir sürü öneri oldu. En çok hurda araç meselesinin üzerinde duruyorum. Bir an önce devreye girmeli" dedi.