D-Marin'lerin İkincisini Didim'de Açan Doğuş'un Gözü Bölgesel Marinacılıkta

Turizm sektöründe derinleşme ve genişleme stratejisi çerçevesinde marinacılık alanındaki yatırımlarına hız veren Doğuş Grubu’nun Türkiye’deki ikinci marinası D-Marin Didim, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından hizmete açıldı. D-Marin Turgutreis’in ardından, Ege ve Akdeniz çanağındaki ikinci yatırım olan D-Marin Didim’in açılışına Erdoğan’ın yanı sıra Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk ve grup CEO’su Hüsnü Akhan da katıldı.

Port Göcek’i de alıyor

Geçen ay Hırvatistan’da Mandalina Yacht&Club ile ilgili olarak ortaklık anlaşması imzalayan Doğuş Grubu, son olarak Port Göcek Marina ve Select Maris Otel’i bünyesine katacağını açıkladı. Hırvatistan’ın Sibenik kentindeki Mandalina Marina&Yacht Club’da mevcut marinaya ortak olan, bunun yanı sıra IGY ve NCP şirketleriyle yaptığı işbirliğiyle marina alanında biri 4 yıldızlı biri ise 5 yıldızlı olmak üzere iki otel ve bir alışveriş sahasının yapımını üstlenen Doğuş Grubu, Mandalina Marina&Yacht Club’da bir de mega yat marinası inşa edecek. Toplam yatırım tutarı 100 milyon avro olarak planlanan projede, bu tutarın yaklaşık üçte biri Doğuş Grubu tarafından karşılanacak. Mandalina Marina&Yacht Club’ın işletmesi ise IGY ile Doğuş Grubu’nun ortaklığında yürütülecek. Doğuş, Türkiye’de üç marina, denizde 1325, karada 960 olmak üzere toplamda 2285 bağlama kapasitesi, 8 otel ve tatil köyü ile 5150 yatak kapasitesine ulaşmış oldu.

Şahenk: Deneyim artırdık

Ulaştırma Bakanlığı ve Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü tarafından Yap-İşlet-Devret Modeli ile ihale edilerek Doğuş Didim Marina İşletmeciliği Turizm ve Ticaret A.Ş. tarafından yapımı gerçekleştirilen, inşaatına Ekim 2006’da başlanan D-Marin Didim Marina, 30 ay gibi rekor bir sürede tamamlanarak hizmete açıldı. Yaklaşık 75 milyon dolara mal olan ve yapımı 2.5 yılda tamamlanan D-Marin Didim, 400 deniz, 650 kara kapasiteli.

D-Marin Didim’in açılışı ile bir hayali gerçekleştirdiklerini belirten Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk, yaşadıkları gururun sadece fiziki bir yatırımı hayata geçirmekten kaynaklanmadığını; aynı zamanda ülke ekonomisine ve insanına katkıda bulunuyor olmanın mutluluğunu da yaşadıklarını söyledi. Marinacılığın hak ettiği önemi yeni yeni kazandığına dikkat çeken Şahenk, “Marinacılık yan sektörleri de tetikleyerek gelişen ve geliştiren bir yapıya sahip. Fark yaratan marinaların inşa edilmesi; tek bir noktada her türlü deniz ve kara hizmetinin sağlanması kritik önem taşıyor. İşte bu nedenle, Doğuş olarak stratejik konuma sahip ve turizmde iddialı bir merkez olan D-Marin Didim Marina’yı açmış olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz” dedi. Marinacılık alanında edindikleri deneyimi Doğu Akdeniz çanağı başta olmak üzere, diğer ülkelerde de kullanmayı planladıklarını ifade eden Şahenk, “Biz yurtdışındaki yatırımlarımızla da, bu ülkenin neleri başarabileceğini bölgemizde göstermek niyetindeyiz” dedi.

‘Ortak akılla yapılır’

Dünyadaki koşullar ne olursa olsun, Türkiye’nin kendi ortak aklı sayesinde yeni yatırım ve iş imkanları yaratabildiğine dikkat çeken Şahenk, şöyle devam etti: “Biz bu ülkenin insanına ve geleceğine güveniyoruz. Dünyadaki koşullar ne kadar zor olursa olsun, moral gücümüzü en yüksek seviyede tutarak yeni yatırımlar ve yeni iş imkanları yaratmak için gayret gösteriyoruz. D-Marin Didim Marina bölge ekonomisine büyük katkıda bulunacak ve Didim’e toplam 650 kişilik yeni istihdam olanağı getirecektir. Aynı zamanda ticari ve ekonomik canlılık sağlayarak, tarihi ve kültürel değerlerimizin daha yaygın tanıtımını da mümkün kılacaktır. Türk turizmine dünya standartlarında bir marina kazandırmaktan gurur duyuyoruz”

Erdoğan Dalaman’a da marina sözü aldı

Başbakan Tayyip Erdoğan, açılışta yaptığı konuşmada Türkiye’nin yeniden denizle barışık bir ülke haline geldiğini belirterek, bu konuda özel sektörün önemine dikkat çekti. Erdoğan, konuşmasının ardından vatandaşların Dalaman’a da marina istemeleri üzerine Ferit Şahenk’e dönerek, “Ferit Bey, Dalaman’da da bir marina yapacak. Bak başını salladı” dedi. Erdoğan, bunun üzerine Dalaman’a da bir marina yapacağı sözünü aldığı Şahenk’e plaket verdi. Başbakan Erdoğan, Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay’ın kendisine uzattığı Kısmi Turizm İşletmesi Belgesi’ni de Şahenk’e verdi.
Başbakan Erdoğan, daha sonra eşi Emine Erdoğan, Ferit Şahenk ve beraberindekilerle  butona basarak Türkiye’nin en büyük vinci olan 400 ton kapasiteli vinci çalıştırarak, tekneyi denize indirdi.

1.6 milyon ton taş kullanıldı

* Denizde 400, karada 650 yat kapasitesi
* 8m-20m arası boylarında 240 tekne, 20m-30m arası boylarında 100 tekne, 30m üzeri boylarda 50 tekne, 50m’lik 10 tekne bağlanabiliyor.
* 70.000 m2 büyük çekme alanı mevcut. İki adet Travel Lift (75 ton ve 400 ton) ve 40 ton Trailer var.
* Toplam alan: 500.000 m2
* 173.000 m2 (1150 m ve 625 m uzunlukta iki dalgakıran ile korunmuş ve 3-10 m arası deniz derinliği)
* Kara alanı: 287.000 m2 (dolgu alanları dahil)
* Bina alanı: 25.690 m2
* Çekek alanı: 70.000 m2
* Peyzaj alanı: 40.000 m2 (112.000 adet ağaç ve bitki kullanılarak)
* Yat Bağlama Tesisleri: 2200 m beton rıhtım 1000 m çift taraflı yüzer iskele
* Araç park sahası: 770 araç
* Depo: 320
* Garaj: 68
* Kullanılan ana malzemeler: Taş: 1.665.000 ton, Beton: 135.000 m3, Demir: 2.670 ton

‘Yatlardaki vergilendirmeyi düzenleyeceğiz’

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, marinanın açılışında yaptığı konuşmada, ilk Bakanlar Kurulu toplantısında yatlara yönelik olarak vergilendirmedeki yapıyı değiştireceklerini söyledi. Yabancı bayraklı Türk gemilerine yönelik yeni bir düzenleme yapacaklarını ifade eden Başbakan Erdoğan, şunları söyledi: “Şimdi yeni bir süreci başlatıyoruz. Maalesef ülkemizdeki birçok yat yabancı bayraklı olarak dolaşıyor. O da doğrusu bizi rahatsız ediyordu. Tanıyoruz, biliyoruz ki bu Ahmettir, Mehmet’tir. Arkadaki bayrağa bakıyoruz yabancı bayrak. Şimdi ‘bu bayrakları kaldırın’ diyoruz. Türk bayrağını as ve vergiyi de biz düşürüyoruz. Yabancı denizlerde Türk bayrağıyla dolaş. Bu da Bakanlar Kurulu kararından sonra ciddi bir sıçrama getirecek. Diğer yatlarla ilgili vergilendirmelerde bunu düşünüyoruz.”

Denizcilik meslek yüksekokullarını kurmaya başladıklarını da belirten Başbakan Erdoğan, şöyle devam etti: “Babam gerçi kıyı kaptanıydı. Hep sorardım ‘Rize’nin çocukları niçin acaba artık denize küskün?’ diye. Eskiden kaptan olurdu, denizci olurdu... Ama şimdi niye yok? Denizle iç içe olan yerlerde bu okulları çoğaltarak inşallah denizcilikte sadece işin işletmesinde, ticaretinde değil, inşasına, balıkçılığına varıncaya kadar, yeniden olacağız. Gerçekten özel sektör yatırımları Türkiye’nin motoru oldu. Türkiye’nin itici gücü oldu. İstikrar ortamı güven ve huzur ortamı bizim kendi yatırımcılarımıza da yeni imkânlar, yeni ufuklar açtı. Milletimizle el ele, özel sektörümüzle el ele huzur içinde kardeşlik içinde yarınlara yürümeye devam edeceğiz. Hiç tereddütümüz yok. Türkiye artık yıllardır özlediği, o günlere kavuşacak.”