"Danıştay Kararı Özelleştirme Sürecini Etkilemez"



Özelleştirme İdaresi Başkanı Metin Kilci, Danıştay kararının, köprü otoyol özelleştirmesiyle ilgili tasarının yasalaşmasının zaten beklenmesi nedeniyle, söz konusu özelleştirme sürecini etkilemeyeceğini söyledi. Kilci, AA muhabirine Danıştay'ın köprü ve otoyollar ile ilgili yürütmeyi durdurma kararını değerlendirdi. Köprü ve otoyol özelleştirmesi ile ilgili tasarının Meclis'in yoğun gündemi nedeniyle kanunlaşamadığını hatırlatan Kilci, Meclis'in yeniden toplanmasından sonra tasarının yasalaşmasını beklediklerini söyledi.

Kilci, "Kararın gerekçesi basından öğrendiğimiz gibi ise ve zaten söz konusu tasarının yasalaştığını beklediğimiz için, Danıştay'ın kararı, köprü ve otoyolların özelleştirme sürecini etkilemez. Çünkü yasa çıktığında zaten Danıştay'ın yürütmeyi durdurma gerekçesi de ortadan kalkacak" dedi. Bu yıl içinde ihale sürecini başlatacaklarını kaydeden Kilci, ihale ve devir işlemlerinin 2009 yılına sarkabileceğini bildirdi.

"Özelleştirmelere karşı çıkmamak lazım"

Danıştay'ın yürütmeyi durdurma kararı ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Nafız Özak da, kararın gerekçesini görmeden yorum yapmak istemediğini, ancak özelleştirmelerin Türkiye için önemli bir kaynak olduğunu vurguladı.

Özak, "Türkiye globalleşecekse, Avrupa Birliği'ne girecekse özelleştirmelere karşı çıkmamak lazım. Biz İtalya'yı inceledik. Bütün Avrupa'da özelleşmiş. Özelleştirme yeni bir kaynaktır, yeni yatırım, yeni istihdamdır. Gerekçeye bakmadan yorum yapmamak lazım" diye konuştu.

"İstanbul-İzmir geçişi için 6 milyar dolar yatırım yapacaksak, Ankara-İzmir otoyolunu yapacaksak, belki Çanakkale Boğazı'na köprü yapacaksak bunları öz kaynaklarla yapmamız mümkün değil" diyen Özak, "Türkiye'nin kaynakları belli. Bir yandan faiz ödüyor, borçlarımızı azaltıyoruz. Bir yandan da yeni yatırım yapıyoruz. Her yıl 700 bin gencimiz iş bulmak için bize müracaat ediyor. Türkiye bir takım sorunları olan, ama sorunlarının da çözümü olan bir ülke. O nedenle gerekçeyi bilmediğim için eleştiri yapamıyorum" dedi.

Özelleştirmelerde ülke yararının göz önüne alınması gerektiğini de vurgulayan Özak, "Burada şudur belki neden. "Özelleştirme olacak, vatandaş mağdur olacak'. Hayır, burada kuralı devlet koyacak. Yani alan firma istediği rakama geçişleri yapamayacağı için özelleştirmenin bir mahsurunun olmaması lazım. Ama dediğim gibi gerekçeyi görmek lazım" diye konuştu.

ÖİB'in karara itiraz hakkı bulunuyor

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER), 9 otoyol ve 2 boğaz köprüsünün işletme hakkı devri yöntemiyle 31 Aralık 2008'e kadar özelleştirilmesine ilişkin ÖYK kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Danıştay'da dava açmıştı.

Adli tatil olduğu için Danıştay 13'üncü Dairesi yerine Danıştay Nöbetçi Dairesi, istemin ilk incelemesini yaparken, nöbetçi heyeti, söz konusu ÖYK kararının yürütmesini oy birliğiyle durdurmuştu.

Gerekçede, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün yapım, bakım, onarım ve işletimini üstlendiği hizmet üretim birimi olan otoyolların, köprüler ve bunlar üzerinde yer alan tesislerin, 4046 sayılı Özelleştirme Kanunu'nda öngörülen hukuki yönden özelleştirmeye hazırlık işlemleri, yasal altyapısı tamamlanmadan özelleştirme programına alınması mümkün olmadığından ÖYK'nın dava konusu kararında hukuka uyarlık bulunmadığı kaydedildi.

Davalı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın, bu karara itiraz hakkı bulunuyor. İtirazı, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu görüşecek.