Danıştay'dan İzmir Limanı Özelleştirmesine Ret



Geçen hafta TCDD'ye ait taşınmazların özelleştirmesiyle ilgili yürütmeye durdurma kararı veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, bu kez de 1 milyar 275 milyon dolara satılan TCDD'ye ait İzmir Limanının özelleştirmesi amacıyla yapılan ihale ile ihalenin onayına ilişkin Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) kararının yürütmesini durdurdu.

Liman-İş Sendikası ve Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Merkezi Vakfı İzmir Limanının 49 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi amacıyla 3 Mayıs 2007'de yapılan ihale ile söz konusu ihalenin onaylanmasına ilişkin 3 Temmuz 2007 tarihli ÖYK kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Danıştay'da iki ayrı dava açmıştı. Danıştay 13. Dairesi, iki ayrı davada da söz konusu ihale ve ÖYK kararının yürütmesinin durdurulması istemlerini reddetmişti. Davacı Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Merkezi Vakfının 13. Dairenin bu kararına yaptığı itiraz üzerine dosyaları görüşen Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, itirazları kabul etti ve dava konusu işlemlerin yürütmesini durdurdu. Türkiye'nin toplam ihracatının yaklaşık üçte birinin gerçekleştirildiği İzmir Limanının işletme hakkının devri için geçen yıl mayıs ayında yapılan ihaleyi 1 milyar 275 milyon dolarla Mehmet Kutman'ın sahibi olduğu Global Yatırım Holding-Hutchison-Ege İhracatçı Birlikleri Liman Hizmetleri A.Ş. (LİMAŞ) Ortak Girişim Grubu kazanmıştı.

Gerekçe daha sonra
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, esasa ilişkin kararını ise daha sonra verecek. Danıştayın yürütmeyi durdurma kararı ise henüz açıklanmadı. Eğer Danıştay kararını "İzmir Limanı'nın özelleştirilmesinde kamu yararı yok" gerekçesine dayandırırsa, bundan sonraki özelleştirmelerde de Danıştay engeli söz konusu olabilecek.

Liman İş adına davayı açan avukat Metin Bayyar, gerekçeyi bilmediklerini ama yaptıkları iptal başvurusunda, özelleştirme kararının üzerinden bir yıl geçtiği için karar düşmüş olmasına rağmen satışın ÖYK kararıyla yapılmasının usule aykırı olduğunu, satış tutarının düşük olduğunu, limanın stratejik özelliği nedeniyle ülke güvenliği açısından önemini belirttiklerini anlattı. Bayyar, Danıştayın, 1 milyar 275 milyon dolarlık satış kararında eksik değerlendirme bulmuş olabileceğini, iptalin bu nedenle de verilmiş olabileceğine dikkat çekti.

İskenderun da iptal edildi
Hükümet kısa bir süre önce de Bandırma ve Samsun limanları için özelleştirme ihalesine çıktı. İskenderun Limanının özelleştirme ihalesi ise yine Liman İş'in başvurusu üzerine daha önce iptal edildi. İzmir Limanının özelleştirme sonrası devir işlemleri henüz gerçekleşmediği için Danıştay'ın iptal kararı vermesi halinde limanın kamuya dönme ihtimali yüksek bulunuyor. İzmir Limanı ihalesini kazanan LİMAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Servet Eröcal, bu kararın özelleştirme sürecini uzatacağını belirtti. Eröcal, şöyle konuştu: "Şimdi esastan inceleme yapılacak. Daha önce liman özelleştirmesi olarak Mersin'de de yapılmış bir uygulama var. Yargı değerlendirmesini yapacak, kararını verecektir. Yargı kararına saygılıyız.

Bu karar, muhakkak ki süreci uzatabilecek bir gelişmedir. Yürütmenin durdurulması kararı, en azından esas hakkında karar verilinceye kadar devir teslim işlemini önler, geciktirir. Bu yönde bir karar çıkmasaydı devir işleminin Mart ayında olmasını bekliyorduk. Bundan sonraki süreçte yargının işleyiş hızıyla ilgili bir yorumda bulunmak istemiyorum."

'İzmir kaybeder'
İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, şunları söyledi: "Bu şekilde her özelleştirmeyle ilgili hukuki sorun çıkarsa yakında özelleştirme ihalelerine girecek ne yerli ne yabancı yatırımcı bulacağız. İhale dosyalarının hiçbir hukuki sorun çıkmayacak şekilde hazırlanması gerekiyor. İzmir Limanı'nın özelleştirme ihalesi zaten adeta yılan hikayesine dönmüştü. Limana hiçbir yatırım yapılmadı. İhaleyi bekleyerek büyük vakit kaybettik. Eğer İzmir Limanı'nın özelleştirilmesiyle ilgili süreç tıpkı Mersin Limanı gibi yıllar alırsa bundan hem ülke ekonomisi ve dış ticaret hem de İzmir ekonomisi büyük zarar görür."