Dansözsüz ve Fessiz Tanıtıma Turizmciden Destek Geldi
Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul
Günay'ın "Lokumlu, fesli, uçan halılı reklamlara son verilecek"
açıklaması turizm sektöründe olumlu yankı buldu. Bu tarz reklamların Türkiye'yi
Arap ülkeleriyle karıştırdığını belirten turizmciler, bugüne kadar 70'ten fazla
ülkede gösterilen ve yaklaşık 40 milyon dolar harcanan reklamların yerine
Türkiye'nin çağdaş yüzünü yansıtan tanıtım filmlerine yönelmek gerektiğini
açıkladılar. Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran
Ulusoy, "Artık reklamlarda dansöz, şiş kebap görmek istemiyoruz. Ayrıca
gazinoda, restoranda, otellerde semazen gösterisi de görmek istemiyoruz.
Kimsenin üç beş kuruş kazanmak için bu ülkeyi yanlış tanıtmaya hakkı yok"
dedi.
Türkiye'nin turizmde reklamlarıyla atağa geçtiği 2000'li yıllarda dünya
güzeli Azra Akın'ın da yer aldığı tanıtım filmlerinde, Boğaz'ın üzerini kaplayan
uçan halılar, içinde şehzadelerin oturduğu uçan gemiler, uçarak dans eden
şalvarlı kızlar, İstanbul Boğazı'nı atlayan, metrodan geçen atlı şehzadeler yer
almıştı. Filmler, Dream DesignFactory (dDf) tarafından yapılmış
ve 5 kıtada 70'ten fazla ülkede gösterilmişti. 2007 yılının yurt dışı tanıtım
reklamında ise Efes ve Mevlânâ gibi tarihi
değerler vurgulanmıştı.
Sonraki iki yılda da genel Türkiye tanıtımı yanında, Akdeniz, Kapadokya,
Güney ve Doğu Anadolu ile SPA gibi turizm bölgeleri ve çeşitlerine yönelik ayrı
filmler yapıldı. Geçen günlerde bir televizyon programına katılan Kültür ve
Turizm Bakanı Ertuğrul Günay ise tanıtım reklamlarında Türkiye
imajının tamamen değişeceğini açıkladı. Günay bu kapsamda Avrupa'da Türk
kültürüyle ilgili "Turkish lokum, kafada kırmızı fes ve dansöz, bıyıklı,
şalvarlı ve palalı erkekler" gibi yanlış bir imajın olduğunu ve yeni reklamlarda
bunu değiştirmeye çalıştıklarını açıkladı.
Türkiye'de çöl
arıyorlar
Günay'ın bu tanıtım biçimini tartışmaya açması turizm sektöründe destek
buldu. 90 ülkede, 22 bine yakın üyeye sahip bulunan ve dünya turizminin önemli
sivil toplum kuruluşlarından biri olan SKAL International'ın Başkanı
Hülya Aslantaş, "Sayın Bakan bu açıklama ile bundan sonra
doğrusunu yapacağız, yeni tanıtımları ön plana çıkaracağız demek istedi. Bu
reklamlarla Araplarla karıştırılıyoruz. Türkiye'nin içinde çöl, deve arıyorlar.
Zararın neresinden dönülse kâr" dedi. Artık geçmişi geride bırakmanın
gerektiğini belirten Aslantaş, "Eskiler de yeniler de bizim kültürümüzün bir
parçası ancak artık çağdaş yüzümüzü daha fazla ön plana çıkartmamız gerekiyor.
Bugün bizim mavi bayraklı marinalardan tutun da altyapısı inanılmaz gelişmiş ve
ön plana çıkarılmayı bekleyen bir perakende sektörümüz var. Yeni tanıtımlarda
bunlar öne çıkartılabilir" diye konuştu.
Bu reklamlara
karşıydık
Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran
Ulusoy ise Bakan Ertuğrul Günay'ın açıklamalarına destek verdiklerini
belirterek, "Artık reklamlarda dansöz, şiş kebap görmek istemiyoruz. Buna ek
olarak gazinoda, restoranda, otellerde semazen gösterisi de görmek istemiyoruz.
Sema gösterilerinin yeri Konya'dır. Kimsenin üç beş kuruş kazanmak için bu
ülkeyi yanlış tanıtmaya hakkı yok" dedi. Tanıtım reklamlarının seçim komitesinde
yer alan TÜRSAB'ın kriterleri ile ilgili olarak "sadece Türkiye'ye ait değerleri
görmek' istediklerini dile getiren Ulusoy, şöyle devam etti:
"Uçan halı görmek istemiyoruz. Bize ait olan şeyleri görmek istiyoruz.
Sultanahmet, Selimiye, Eyüp Sultan koy" dedi. Ulusoy, TÜRSAB'ın bundan önceki
reklamların seçildiği ön kurulda yer aldığını hatırlatarak "O zamanki siyasi
otoriteye bunları söylüyorduk".
Reklamın iyisi kötüsü
olmaz
Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı
Timur Bayındır ise reklamların Türkiye imajını çok kötü
etkilediğini düşünmediğini ancak artık şiş kebap, dansözün geride kalması
gerektiğini dile getirdi. Bayındır, "Daha güzel, daha çarpıcı tanıtımlara
yönelme vakti geldi. Sonuçta Türkiye bütçemizin elverdiği ölçüde tanınıyor.
Açtığımız yabancı kanallarda bu reklamları görüyoruz, bundan sonra daha modern
bir Türkiye görüntüsü ile karşılaşacağız" diye
konuştu.
Tanıtım yapılan ülke sayısı artıyor
Türkiye'nin tanıtımı için reklam yaptığı ülke sayısı her geçen yıl artış
gösteriyor. 2008 yılında Almanya, Rusya, İngiltere ve ABD olmak üzere 83 ülkeye
reklam kampanyası düzenlenirken, 2007 yılında bu rakam 76 idi. Ülke sayısı
artarken reklamcıların da konuya olan ilgisi artış göstermiş, 2007 yılında 3
ülke grubuna sadece 13 firma başvururken, 2008 yılı için 10 ülke grubuna toplam
68 teklif gelmişti.
Günay'ın bakanlığında ilk tanıtımda
Tülin Şahin, simit ve kahve vardı
Ertuğrul Günay'ın Kültür ve Turizm Bakanı olmasından sonra gerçekleşen ilk
Türkiye tanıtımında ise manken Tülin Şahin, Türkiye'nin yeni yüzü olmuştu.
Afişlerde simit yiyip, kahve içen Şahin'in yer aldığı tanıtım kampanyasının
ajanslarından biri yine dDf'ti. Ajanstan yapılan açıklamada İstanbul tanıtım
görsellerinde model Tülin Şahin'e yer vererek "evrensel kadın imajı" yaratmak
istedikleri belirtilmişti. Tülin Şahin'li afişler Almanya, Avusturya, Rusya
Federasyonu ve Ukrayna dışında tüm Avrupa ülkelerinde ve Türk Cumhuriyetleri'nde
Türkiye'yi tanıtıyor.