Dansözsüz ve Fessiz Tanıtıma Turizmciden Destek Geldi



Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay'ın "Lokumlu, fesli, uçan halılı reklamlara son verilecek" açıklaması turizm sektöründe olumlu yankı buldu. Bu tarz reklamların Türkiye'yi Arap ülkeleriyle karıştırdığını belirten turizmciler, bugüne kadar 70'ten fazla ülkede gösterilen ve yaklaşık 40 milyon dolar harcanan reklamların yerine Türkiye'nin çağdaş yüzünü yansıtan tanıtım filmlerine yönelmek gerektiğini açıkladılar. Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran Ulusoy, "Artık reklamlarda dansöz, şiş kebap görmek istemiyoruz. Ayrıca gazinoda, restoranda, otellerde semazen gösterisi de görmek istemiyoruz. Kimsenin üç beş kuruş kazanmak için bu ülkeyi yanlış tanıtmaya hakkı yok" dedi.

Türkiye'nin turizmde reklamlarıyla atağa geçtiği 2000'li yıllarda dünya güzeli Azra Akın'ın da yer aldığı tanıtım filmlerinde, Boğaz'ın üzerini kaplayan uçan halılar, içinde şehzadelerin oturduğu uçan gemiler, uçarak dans eden şalvarlı kızlar, İstanbul Boğazı'nı atlayan, metrodan geçen atlı şehzadeler yer almıştı. Filmler, Dream DesignFactory (dDf) tarafından yapılmış ve 5 kıtada 70'ten fazla ülkede gösterilmişti. 2007 yılının yurt dışı tanıtım reklamında ise Efes ve Mevlânâ gibi tarihi değerler vurgulanmıştı.

Sonraki iki yılda da genel Türkiye tanıtımı yanında, Akdeniz, Kapadokya, Güney ve Doğu Anadolu ile SPA gibi turizm bölgeleri ve çeşitlerine yönelik ayrı filmler yapıldı. Geçen günlerde bir televizyon programına katılan Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay ise tanıtım reklamlarında Türkiye imajının tamamen değişeceğini açıkladı. Günay bu kapsamda Avrupa'da Türk kültürüyle ilgili "Turkish lokum, kafada kırmızı fes ve dansöz, bıyıklı, şalvarlı ve palalı erkekler" gibi yanlış bir imajın olduğunu ve yeni reklamlarda bunu değiştirmeye çalıştıklarını açıkladı.
 
Türkiye'de çöl arıyorlar

Günay'ın bu tanıtım biçimini tartışmaya açması turizm sektöründe destek buldu. 90 ülkede, 22 bine yakın üyeye sahip bulunan ve dünya turizminin önemli sivil toplum kuruluşlarından biri olan SKAL International'ın Başkanı Hülya Aslantaş, "Sayın Bakan bu açıklama ile bundan sonra doğrusunu yapacağız, yeni tanıtımları ön plana çıkaracağız demek istedi. Bu reklamlarla Araplarla karıştırılıyoruz. Türkiye'nin içinde çöl, deve arıyorlar. Zararın neresinden dönülse kâr" dedi. Artık geçmişi geride bırakmanın gerektiğini belirten Aslantaş, "Eskiler de yeniler de bizim kültürümüzün bir parçası ancak artık çağdaş yüzümüzü daha fazla ön plana çıkartmamız gerekiyor. Bugün bizim mavi bayraklı marinalardan tutun da altyapısı inanılmaz gelişmiş ve ön plana çıkarılmayı bekleyen bir perakende sektörümüz var. Yeni tanıtımlarda bunlar öne çıkartılabilir" diye konuştu.
 
Bu reklamlara karşıydık

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran Ulusoy ise Bakan Ertuğrul Günay'ın açıklamalarına destek verdiklerini belirterek, "Artık reklamlarda dansöz, şiş kebap görmek istemiyoruz. Buna ek olarak gazinoda, restoranda, otellerde semazen gösterisi de görmek istemiyoruz. Sema gösterilerinin yeri Konya'dır. Kimsenin üç beş kuruş kazanmak için bu ülkeyi yanlış tanıtmaya hakkı yok" dedi. Tanıtım reklamlarının seçim komitesinde yer alan TÜRSAB'ın kriterleri ile ilgili olarak "sadece Türkiye'ye ait değerleri görmek' istediklerini dile getiren Ulusoy, şöyle devam etti:

"Uçan halı görmek istemiyoruz. Bize ait olan şeyleri görmek istiyoruz. Sultanahmet, Selimiye, Eyüp Sultan koy" dedi. Ulusoy, TÜRSAB'ın bundan önceki reklamların seçildiği ön kurulda yer aldığını hatırlatarak "O zamanki siyasi otoriteye bunları söylüyorduk".
 
Reklamın iyisi kötüsü olmaz

Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır ise reklamların Türkiye imajını çok kötü etkilediğini düşünmediğini ancak artık şiş kebap, dansözün geride kalması gerektiğini dile getirdi. Bayındır, "Daha güzel, daha çarpıcı tanıtımlara yönelme vakti geldi. Sonuçta Türkiye bütçemizin elverdiği ölçüde tanınıyor. Açtığımız yabancı kanallarda bu reklamları görüyoruz, bundan sonra daha modern bir Türkiye görüntüsü ile karşılaşacağız" diye konuştu.
 
Tanıtım yapılan ülke sayısı artıyor

Türkiye'nin tanıtımı için reklam yaptığı ülke sayısı her geçen yıl artış gösteriyor. 2008 yılında Almanya, Rusya, İngiltere ve ABD olmak üzere 83 ülkeye reklam kampanyası düzenlenirken, 2007 yılında bu rakam 76 idi. Ülke sayısı artarken reklamcıların da konuya olan ilgisi artış göstermiş, 2007 yılında 3 ülke grubuna sadece 13 firma başvururken, 2008 yılı için 10 ülke grubuna toplam 68 teklif gelmişti.
 
Günay'ın bakanlığında ilk tanıtımda Tülin Şahin, simit ve kahve vardı

Ertuğrul Günay'ın Kültür ve Turizm Bakanı olmasından sonra gerçekleşen ilk Türkiye tanıtımında ise manken Tülin Şahin, Türkiye'nin yeni yüzü olmuştu. Afişlerde simit yiyip, kahve içen Şahin'in yer aldığı tanıtım kampanyasının ajanslarından biri yine dDf'ti. Ajanstan yapılan açıklamada İstanbul tanıtım görsellerinde model Tülin Şahin'e yer vererek "evrensel kadın imajı" yaratmak istedikleri belirtilmişti. Tülin Şahin'li afişler Almanya, Avusturya, Rusya Federasyonu ve Ukrayna dışında tüm Avrupa ülkelerinde ve Türk Cumhuriyetleri'nde Türkiye'yi tanıtıyor.