Demir ve Demir Dışından 8,4 Milyar Dolar İhracat



Türkiye’nin toplam ihracatına aralıksız katkı veren Demir ve Demir Dışı Metaller sektörü pandemi yılında da söz konusu katkıyı vermeye devam etti. Alüminyum, bakır, mutfak eşyaları, endüstriyel mutfak, yapı malzemeleri, metal hırdavat, döküm, kaynak malzemeleri ve metal ambalaj olmak üzere dokuz alt sektörün çatı birliği konumunda bulunan İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Aralık ayı ve 12 aylık ihracat rakamlarını açıkladı.

Sektör geride bıraktığımız yılı 8,4 milyar dolarlık ihracat ile genel ihracattan yüzde 4,6’lık pay alarak tamamladı ve sanayi sektörleri arasında en çok ihracat gerçekleştiren altıncı sektör oldu. En hızlı toparlanan sektörlerin başında gelen Demir ve Demir Dışı Metaller yılın son ayını geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 22 ihracat artışıyla tamamladı.

Alt sektörlerden ihracata büyük katkı
Alüminyum sektöründe Türkmenistan geçtiğimiz yıl sektör ihracatında yüzde 107 ile en fazla artış kaydedilen ülke oldu. Alt sektör gruplarına bakıldığında, 2020 yılı içinde en büyük büyüme yüzde 47 ihracat artışı ile örme halat ürün grubunda yaşandı. Özellikle Brezilya, Türkmenistan ve Fas’a olan ihracata bakıldığında inşaat sektöründeki ara mamul talebinin giderek arttığı anlaşılıyor.

Reklam Goruntulenme Bolumu

Bakır sektöründe 2020 Ocak-Aralık döneminde ihracatta değer olarak yüzde 6,06 miktar olarak ise yüzde 6,13 artış sağlandı. Pandemi sürecinin etkisiyle ilk beş ayda düşen ihracat, bakır metalinin borsa değerinin artışıyla Haziran ayından itibaren arttı. Bakır sektörünün alt ürün gruplarında 2020 yılında en fazla ihracat yapılan grup bakır teller olup yine değer olarak yüzde 4'lük bir artış yaşandı. Pandemi süreci sonrası canlanan sanayi üretimi, otomotiv, yenilenebilir enerji ve beyaz eşya sektörlerindeki üretim ve tüketim artışı sonucu, bu sektörlerde kullanılan temel malzemelerden olan bakır teller talebinde de önemli bir artış öngörülüyor.

Yıllık 2,2 milyon ton kapasite ile döküm sektöründe dünyada ilk 10'da yer alan ve Avrupa'da Almanya'dan sonra en büyük ihracatçı olan Türkiye, otomotivden makineye, iklimlendirmeden savunma sanayine kadar birçok sektöre hizmet veriyor.

2020 yılında genel mutfak sektöründe, bir önceki yıla göre ihracat değerinde en çok artış gösteren coğrafi bölge yüzde 4 artış ve 526,7 milyon dolar ihracatla Kuzey Afrika bölgesi oldu. 2020 yılında Metalden Mamul Sofra ve Ev Eşyalarında, bir önceki yıla göre ihracat değerinde en çok artış gösteren ülke yüzde 18,1 artış ve 133 milyon dolarla Mısır oldu. Cezayir yüzde 35 artış ve 45,4 milyon dolar değerinde ihracat ile 2’nci en çok artış gösteren ülke olurken, Almanya yüzde 23 artış ve 39,2 milyon dolar ile bir önceki yıla göre ihracat değerinde en çok artış gösteren 3’üncü ülke oldu.

Hırdavat sektörü ihracatının yüzde 40’ı Avrupa bölgesine yapılıyor. Avrupa’da en fazla ihracat yapılan ülke 843 milyon dolar ile Almanya, en fazla ihracat artışı sağlanan ülke ise geçen yıla göre yüzde 34 artış ve 81 milyon dolar ile Kazakistan oldu. Bakır boru bağlantı parçalarında (rakor, dirsek, manşon vb.) bir önceki yıla göre yüzde 7 artış ve 170 milyon dolar ile Avrupa’da 5’inci, dünyada ise 7’inci sırada yer aldık. Ayrıca demir çelikten cıvata, somun, vida ve perçinler 417 milyon dolar ihracat ile Avrupa’da 11’inci, dünyada ise 21’inci sırada yer alıyor.

İmalat Sanayii içinde önemli bir yeri olan kaynak malzemeleri, 2020 yılında sektör ihracatının yüzde 39'unu ihracattaki en önemli pazar olan Avrupa Birliği ülkelerine gerçekleştirdi. Bu sektörde Avrupa Birliği ülkelerine olan ihracat geçtiğimiz yıla oranla yüzde 11 oranında arttı. Kaynak Malzemeleri sektöründe ihracatın en fazla artığı ürün grubu yüzde 49 ile kaynak makineleri oldu.

Türk Yapı Malzemeleri sektöründe ise ABD geçtiğimiz yıl sektör ihracatında yüzde 21 ile en fazla artış gösterdiğimiz ülke olmuştur. Söz konusu pazardaki payımız yüzde 6 civarındadır. Alt sektör gruplarına baktığımızda, 2020 yılı içinde en büyük büyümenin prefabrik yapılarda olduğunu görüyoruz. Özellikle Afrika ülkelerine olan ihracatımızın bu yönde artıyor olması yeni başlayan projelerin de habercisi ve pazar fırsatının habercisi olabilir.

Metal Ambalaj sektörü ise Hollanda’ya 2020 yılında bir önceki yıla göre yüzde 41 oranında artış kaydederek ihracatını 13,3 milyon dolardan 20 milyon dolara çıkardı. Ayrıca bu sektör altında sıvılaştırılmış gaz için alüminyum kaplar ihracatında dünyada 7’nci, Avrupa’ da ise 4’üncü sıraya ulaşıldı.

Reklam Goruntulenme Bolumu

2021 ve sonrası için ‘yeni nesil ihracat’
Birlik olarak sektörün gelecek vizyonuna katkı sunmak istediklerini ifade eden İDDMİB Başkanı Tahsin Öztiryaki, “Aşı faaliyetlerinin hızlanmasıyla fiziki çalışma hayatına hızla geri dönerek geçtiğimiz dönemde yürüttüğümüz sanal faaliyetleri tüm hızıyla fiziki faaliyetlerin takip etmesini planlıyoruz. Fuar ve heyet katılımlarının yanı sıra önemli uluslararası faaliyetlere sponsor olarak, tüm dünyada sektörlerimizin tanıtımına yoğunlaşacağız. 365 Web Platformlarımızı ise canlı tutmak için reklam çalışmalarımıza devam edeceğiz. Yaşanan zorluk ve engellere rağmen her zamankinden daha hevesli ve motivasyonumuz tam olarak ihracata devam edeceğiz. Bu yıl temellerini attığımız pek çok projeyi 2021 yılında hayata geçirmek üzere çalışmalarımıza devam ediyoruz. Küresel değişime adapte olmak ve ihracatımızı dış etkilere karşı daha dayanıklı hale getirmek için İDDMİB olarak daha önceki klasik faaliyetlerimize ilave strateji ve eylemler geliştiriyoruz ve 2021 yılında hızla ‘Yeni Nesil İhracat’ projemizi hayata geçirmeyi hedefliyoruz. Sektörel kümelenmelerin cazibe merkezi haline getirilmesi, ticaret elçilerinin yetiştirilmesi, yerli ara mamul üretim ve kullanımının teşviki, dijital dönüşüm, yeşil farkındalık ve ‘Uluslararası Ticaret Gündemi Webinarları’ başlıkları altında topladığımız projelerimizi çizdiğimiz yol haritaları doğrultusunda birer birer üyelerimize hizmet etmek üzere sunacağız.” ifadelerini kullandı.

Dijital pazarlama, sanal ticaret heyetleri ve sanal fuar kavramlarının vazgeçilmez birer unsur olduğunun altını çizen Öztiryaki sözlerini şöyle tamamladı: “Dijital platformlar, sanal fuar ve konferanslar artık ticarete yön veriyor. Biz de İDDMİB olarak 2020 yılında 15 ülkede 140 Türk firması ve 632 yabancı firmanın katılımı ile 1.300’den fazla ikili görüşme gerçekleştirdik. Ticaret Bakanlığımızın da destekleri bizlere itici güç oldu. Sanal heyetlere ilave olarak TRADE365 Projemiz ile ihracatçılarımızı yılın 365 günü yabancı satın almacılar ile buluşturacak Web Portallarımızı hayata geçirdik. İlgili portallarımızdan (turkishaluminium365.com, turkishkitchenware365.com, turkishhardware365.com, turkishhorecaequipment365.com, turkishcopper365.com, turkishcasting365.com) alt sektörlerimize özel reklam kampanyaları hazırlayarak üye firmalarımızın tanıtımını gerçekleştirmenin yanı sıra sanal ticaret heyetlerimizin devam görüşmelerini de aynı portallar üzerinden gerçekleştireceğiz.”