TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu
bünyesinde oluşturulan İzmir Deniz Ulaşımı Komisyonu, kentin bu
konudaki avantajını yeterince değerlendiremediğini vurgulayarak, “Deniz ulaşımı
yönetimi kalifiye kişilere bırakılmalı ve yeniden master plan yapılarak, gerekli
altyapı koşulları hazırlanmalıdır” dedi.
İzmir Körfezi ve kıyısının etkin kullanımının önündeki en büyük engelin,
projelerin belirli bir plana bağlı kalmaksızın yapılması olduğuna dikkat çekilen
komisyon raporunda, “Alsancak Limanı'nın geleceği, iç ve dış körfezdeki marina
projeleri, su sporları, tersane ve çekek yerleri, dış körfezdeki balık
çiftlikleri sorunu, toplu deniz ulaşımındaki kullanım sorunları, kruvaziyer,
İzmir'in rutin tartışma konuları haline gelmiş, ancak yıllardır sonuç
alınamamıştır. Bu durum plansız ve programsız karar alma süreçlerinin bir
ürünüdür” denildi.
Ulaşım kültürü
Raporda, deniz ulaşım kültürünün oluşması için öncelikle yetkin denizci
kadroların görev başına gelmesi gerektiği vurgulanarak, körfezde bulunan iskele
sayılarının artırılması, engelli, yaşlı ve çocuklar başta olmak üzere tüm
yurttaşların rahat ve güvenli kullanabileceği, ergonomik iskeleler inşa edilmesi
gerektiğine dikkat çekildi. Ulaşım amaçlı yeni tekneler yapılması ve bunların
iskelelere rahatlıkla yanaşacak biçimde tasarlanması istendi. Tüm yurttaşların
kıyılara ve iskelelere rahatlıkla ulaşımının sağlanması gerektiğine dikkat
çekilen raporda şu görüşlere yer verildi:
“Deniz ulaşımı master planındaki veriler ele alınarak yeniden planlanmalıdır.
Planlama yapılırken mevcut kısıtlı talepler değil, halkımızın daha çok deniz
ulaşımından faydalanacağı şekilde talep yaratma hedeflenmeli ve buna uygun
olarak sefer sayıları artırılmalıdır. Daha üstün manevra kabiliyetine sahip ve
süratli gemiler temin edilmelidir. Kent siluetiyle uyumlu, temiz ve
yenilenebilir enerjiyle çalışan, yaşlı ve engelli vatandaşların deniz
ulaşımından en üst düzeyde yararlanmasını sağlayacak teknelerin, yerel
uzmanlarca tasarlanarak yerel işçilerle yapılması sağlanmalıdır.”
Sefer ayarı
Eğitim gemileri, deniz taksileri, restoran tekneleri gibi alternatif tipte
teknelerin körfeze indirilmesi gerektiğine vurgu yapılan komisyon raporunda,
“Talebin yoğun olduğu saatlerde yüksek yolcu kapasiteli tekneler, talebin düşük
az olduğu saatlerde düşük kapasiteli tekneler sefere konulmalıdır” açıklaması
yapıldı.
İzmir Körfezi üzerine yapılması planlanan marinaların yer seçiminde, deniz
ulaşımına engel olmayacak unsurların göz önüne alınması gerektiği vurgulanan
raporda, mevcut balıkçı barınaklarının da modernleştirilerek amatör denizcilere
ayrılması gerektiği vurgulandı.
TMMOB İzmir İl Koondinasyon Kurulu'ndan Ferdan Çiftçi,
hazırlanan raporun İzmir Büyükşehir Belediyesi yetkililerine sunulacağını ve
sonuç alınması için konunun takipçisi olacaklarını bildirdi. Çiftçi, Alsancak
İskelesi'nden gece vapurlarının kaldırılmasıyla ilgili daha önce İzmir
Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve İZDENİZ yetkilileriyle yaptıkları
görüşmelerden sonuç alamadıklarını da anımsatarak, “Umarım bu kez kentin
yararına bir sonuç ortaya çıkar” dedi.