Denize Yabancılaşıyoruz



Foto: Oğuz Yıldız

TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu bünyesinde oluşturulan İzmir Deniz Ulaşımı Komisyonu, kentin bu konudaki avantajını yeterince değerlendiremediğini vurgulayarak, “Deniz ulaşımı yönetimi kalifiye kişilere bırakılmalı ve yeniden master plan yapılarak, gerekli altyapı koşulları hazırlanmalıdır” dedi.

İzmir Körfezi ve kıyısının etkin kullanımının önündeki en büyük engelin, projelerin belirli bir plana bağlı kalmaksızın yapılması olduğuna dikkat çekilen komisyon raporunda, “Alsancak Limanı'nın geleceği, iç ve dış körfezdeki marina projeleri, su sporları, tersane ve çekek yerleri, dış körfezdeki balık çiftlikleri sorunu, toplu deniz ulaşımındaki kullanım sorunları, kruvaziyer, İzmir'in rutin tartışma konuları haline gelmiş, ancak yıllardır sonuç alınamamıştır. Bu durum plansız ve programsız karar alma süreçlerinin bir ürünüdür” denildi.

Ulaşım kültürü

Raporda, deniz ulaşım kültürünün oluşması için öncelikle yetkin denizci kadroların görev başına gelmesi gerektiği vurgulanarak, körfezde bulunan iskele sayılarının artırılması, engelli, yaşlı ve çocuklar başta olmak üzere tüm yurttaşların rahat ve güvenli kullanabileceği, ergonomik iskeleler inşa edilmesi gerektiğine dikkat çekildi. Ulaşım amaçlı yeni tekneler yapılması ve bunların iskelelere rahatlıkla yanaşacak biçimde tasarlanması istendi. Tüm yurttaşların kıyılara ve iskelelere rahatlıkla ulaşımının sağlanması gerektiğine dikkat çekilen raporda şu görüşlere yer verildi:

“Deniz ulaşımı master planındaki veriler ele alınarak yeniden planlanmalıdır. Planlama yapılırken mevcut kısıtlı talepler değil, halkımızın daha çok deniz ulaşımından faydalanacağı şekilde talep yaratma hedeflenmeli ve buna uygun olarak sefer sayıları artırılmalıdır. Daha üstün manevra kabiliyetine sahip ve süratli gemiler temin edilmelidir. Kent siluetiyle uyumlu, temiz ve yenilenebilir enerjiyle çalışan, yaşlı ve engelli vatandaşların deniz ulaşımından en üst düzeyde yararlanmasını sağlayacak teknelerin, yerel uzmanlarca tasarlanarak yerel işçilerle yapılması sağlanmalıdır.”

Sefer ayarı

Eğitim gemileri, deniz taksileri, restoran tekneleri gibi alternatif tipte teknelerin körfeze indirilmesi gerektiğine vurgu yapılan komisyon raporunda, “Talebin yoğun olduğu saatlerde yüksek yolcu kapasiteli tekneler, talebin düşük az olduğu saatlerde düşük kapasiteli tekneler sefere konulmalıdır” açıklaması yapıldı.

İzmir Körfezi üzerine yapılması planlanan marinaların yer seçiminde, deniz ulaşımına engel olmayacak unsurların göz önüne alınması gerektiği vurgulanan raporda, mevcut balıkçı barınaklarının da modernleştirilerek amatör denizcilere ayrılması gerektiği vurgulandı.

TMMOB İzmir İl Koondinasyon Kurulu'ndan Ferdan Çiftçi, hazırlanan raporun İzmir Büyükşehir Belediyesi yetkililerine sunulacağını ve sonuç alınması için konunun takipçisi olacaklarını bildirdi. Çiftçi, Alsancak İskelesi'nden gece vapurlarının kaldırılmasıyla ilgili daha önce İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve İZDENİZ yetkilileriyle yaptıkları görüşmelerden sonuç alamadıklarını da anımsatarak, “Umarım bu kez kentin yararına bir sonuç ortaya çıkar” dedi.