Derince Limanı'nı 36 Yıl İşletmek 195 Milyon Dolar



Özellikle otomotiv sektörü açısından önem arz eden Derince Limanı'nın 36 yıl süreyle işletme hakkının devri ihalesinde en yüksek teklif 195 milyon 250 bin dolarla Türkerler Ortak Girişim Grubu'ndan geldi. Türkerler ödemeyi peşin yapacak. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nda yapılan ihalede elemesiz turda en yüksek teklif 120 milyon dolar oldu.

İzmir'in galipleri çekildi
Birinci elemeli turda en düşük teklifi veren iki şirket olunca, tur tekrarlandı ve teklif 130 milyon dolara çıktı. İlk turda Limak elenirken, en yüksek teklif 140 milyon dolar oldu. Elemeli ikinci turda Akfen Holding-Akfen Altyapı Yatırımları Holding Ortak Girişim Grubu elendi. Açık artırma 195 milyon dolardan başlarken, artırım aralığı 250 bin dolar olarak belirlendi.
Açık artırmanın ilk turunda mola alan Çelebi Holding-Kocaeli Sanayi Odası Ortak Girişimi Grubu ihaleden çekildi. Daha sonra Türkerler teklifi 195 milyon 250 bin dolara yükseltti. Mola alan Global Altyapı da ihaleden çekildi. (Türkiye İhracatçılar Meclisi, Hutchison ve Deutsche Bank ortaklığındaki Global Altyapı Hizmetleri kazandıkları İzmir Limanı ihalesi gibi bu ihaleye de birlikte girmişti.)

Otomotiv sektörünün kapısı
Böylece Türkerler tek kaldı ve ihale teknik olarak sonuçlanmış oldu. Rekabet Kurulu'nun ihaleye ilişkin görüşünün alınmasının ardından, komisyonun nihai kararı, Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun onayına sunulacak. Ardından, ihale lehine sonuçlanan teklif sahibiyle sözleşme imzalanacak ve görüş alınmak üzere Danıştay'a gönderilecek. Danıştay görüşünü takiben idare, alıcı ve TCDD arasında sözleşme imzalanacak. TCDD Genel Müdürlüğü'ne ait liman, İzmit Körfezi'nin kuzeyinde yer alıyor ve stratejik konuma sahip.

Tren yolu bağlantısı bulunan Derince Limanı'nın, İstanbul Haydarpaşa Garı'nın özelleştirilmesinden sonra, çok daha stratejik bir öneme sahip olacağı belirtiliyor. İhracat merkezi olan üç kente de yakın durumda bulunan limanın, otomotiv ve yan sanayi sektörünün de 'arka bahçesi' niteliğinde olduğu kaydediliyor. Körfezdeki otomotiv (otomobil, traktör ve benzeri) sanayi ve karışık eşya yüklerine hizmet veren liman, demiryolu ve karayolu şebekesiyle bağlantılı bulunuyor.

Türkerler Grubu Genel Müdür Yardımcısı Faruk Yıldırım, Derince Limanı özelleştirme ihalesinde ödemenin peşin yapılacağını söyledi. Yıldırım, grup olarak ana hedeflerinin enerji ve ulaştırma sektörü olduğunu belirterek, Derince Limanı'nın ulaştırma konusunda ilk yatırımları olacağını belirtti. Yıldırım, limanın 1999 depreminde zarar görmesi nedeniyle, çok fonksiyonel bir liman olmadığını savundu.

Rıhtımların ağır elleçleme için kullanılamaz durumda bulunduğunu ifade eden Faruk Yıldırım, konteyner elleçlemesi için şu anda limanın mevcut bir donanımının olmadığını da sözlerine ekledi.

'50-70 milyon dolar harcarız'
Yıldırım, inşaat konusunda rıhtımların ve geri sahanın kullanılabilmesi için gerekli inşaat çalışmalarını başlatacaklarını ifade ederek, konteynır elleçlemesi için gerekli en modern donanımları getireceklerini söyledi. Yıldırım, çok yuvarlak rakamlarla 50 ile 70 milyon dolarlık çalışma yapılacağını kaydetti.

Türkerler, Ladik ile adını duyurdu
1993'te kurulan Türkerler Grubu inşaat şirketi olarak faaliyetine başladı. Yönetim kurulu başkanlığını Kazım Türker'in yaptığı şirket, Ladik Çimento ile ismini duyurmuştu. Uzanlardan haczedilerek TMSF tarafından satışa çıkarılan Ladik Çimento ihalesini 140 milyon 250 bin dolara Sabancı'nın iştiraki Akçansa kazanmıştı. Ancak Rekabet Kurumu, satışın hâkim durum yaratacağını belirterek ikinci olan Türkerler'e 140 milyon dolara verilmesini kararlaştırdı. Ancak Sabancı Grubu bu yılın başında Ladik fabrikasıni Türkerler'den aldı. Şanlıurfa çimento fabrikasının sahibi olan grup, İzmir doğalgaz dağıtım lisansına sahip. Türkerler, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin yol, kavşak ve yönetim binası gibi birçok projesine imza attı.