E-5 Trafiğini Minibüsler Tıkıyor



Topkapı-Avcılar hattında, 2006 yazına sıkıştırılan yol ve kavşak yapım çalışmaları, bu güzergahta zaten yavaş ilerleyen trafiği durma noktasına getirdi. Bir yandan yol genişletme çalışmaları, diğer yandan minibüslerin otobüs duraklarını çift sıra işgal etmeleri E-5 trafiğini keşmekeşe dönüştürüyor. Özellikle Cevizlibağ’dan Şirinevler’e kadar olan kısım, sabah ve akşam saatlerinde yolcular ve şoförler için çekilmez oluyor.

Büyükşehir Belediyesi’nin okulların kapanmasının ardından başladığı yol genişletme çalışmalarının en önemli sac ayaklarından biri olan yan yollar, Cevizlibağ’dan Zeytinburnu’na kadar tamamlandı. Bu güzergâhta toplu taşıma araçları transit yola girmeden yan yolları kullanıyor. Fakat, minibüslerin Cevizlibağ, Merter ve Zeytinburnu’nda çift sıra halinde durakları işgal edip çok yavaş hareket etmeleri, diğer araç sürücüleriyle yolculara saç baş yolduruyor. E-5’in Topkapı-Avcılar güzergahında yaşanılan bu çilenin yakında sona ereceğini belirten İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk, önümüzdeki sene 300 yolcu kapasiteli metrobüslerin devreye gireceğinin, minibüs ve otobüslerin E-5’ten kaldırılacağının müjdesini veriyor.

İstanbul’un TEM ve Sahil Yolu ile birlikte 3 önemli hattından biri olan E-5’te toplu taşıma araçlarıyla günde ortalama 450-600 bin yolcu taşınıyor. Özel araçlarıyla trafiğe çıkanların sayısı ise yüz binleri buluyor. Artan araç yoğunluğunu karşılayamayan E-5’te, 2005’ten bu yana yol ve kavşak yapım çalışması yapılıyor. Yol genişletme çalışmaları; ‘Topkapı-Çobançeşme Arası D-100 Karayolu Şerit Düzenleme ve Yanyol İnşaatı ve S D-100 Karayolu Sefaköy-Küçükçekmece Arası Yanyol ve Ayamama Köprüsü İnşaatı’ adı altında iki proje şeklinde yürütülüyor.

Topkapı-Çobançeşme arası yol genişletme projesi, Kalyon İnşaat’a 15 milyon 850 bin YTL’ye ihale edildi. Sefaköy-Küçükçekmece arası çalışmalarını ise 3 milyon 146 bin 235 YTL’ye ihale bedeliyle Asca İnşaat yürütüyor. Bu iki projeyle Cevizlibağ’dan başlayarak Küçükçekmece gölüne kadar olan kesimde kuzey ve güney istikamette gidiş ve geliş yönünde 3 şeritli transit ve 2 şeritli yan yol ve ortada metrobüs için 2 şeritli tercihli yol yapılıyor. Bu çalışmaların 2006 Eylül-Ekim aylarında tamamlanması planlanıyor.

E-5’te trafik tıkanıklığına son verecek bir diğer uygulama da 2007’de devreye girecek olan metrobüsler. Toplu taşımacılıkta metrobüs kullanmak isteyen Büyükşehir Belediyesi yöneticileri Genel Sekreter Mesut Pektaş ile İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk, Hollanda’nın metrobüs üretici firması VDL’nin tesislerinde incelemelerde bulundu. Öztürk, 26 metre boyundaki 300 yolcu kapasiteli modeli beğendiklerini söyledi. Metrobüslerin devreye girmesiyle Topkapı-Avcılar hattından minibüslerin ve otobüslerin kalkacağını söyledi. İşletmesi tümüyle İETT’de olacak sistemde her 2,5 dakikada bir sefer yapacak 300 yolcu kapasiteli metrobüsler, hem yolcu konforunu sağlayacak hem de trafiği rahatlatacak.

Metrobüslerde, tramvay işletmeciliğine benzer bir sistem uygulanacak. Metrobüslerde akbil cihazları olmayacak; tramvay ve metroda olduğu gibi istasyon girişlerine buton konulacak. Çıkışlara da turnike yerleştirilecek. İETT Genel Müdürü Öztürk, “Böylece yolcunun hangi istasyonda binip hangisinde indiği bilineceği için kademelendirilmiş ücret sistemi gelebilir.” diyor. Öztürk, “Metrobüsler en erken Nisan 2007’de üretilme noktasında. O güne kadar biz elimizdeki 100 adet körüklü Citaro’larla bu ihtiyacı karşılamaya çalışacağız. Metrobüsler geldikçe Citaro’ları başka yere çekip sistemi böylece entegre edeceğiz.” şeklinde konuşuyor.