Borusan Sanat Galerisi'nde "Motif: Modernizmin Arabulucusu" Sergisi



Motifler, Türk kültürünün yerleşik bir unsurudur. Geometriyle yakından ilgisi olan motif, İslam sanatında yaygın olarak kullanılır. Hemen her sanat dalında, el sanatlarında, mimarlıkta, müzikte kendini gösterir. Bir dönemi tarihsel olarak tanımlayıp toplumu ortak bir yörüngeye yerleştirirken, motif öğelerini, kişisel ifadelere özgürlük veren bir zaman çizgisi gibi okumak mümkündür. Motif, belirli ideallerin ifadesidir; amacına yineleme yoluyla ulaşır.

Sergide, kültürel hareketleri kullanıma sokarak, özgün ama aynı zamanda paylaşıma açık bir dil yaratan ve çağdaş sanatta motifin etkisini irdeleyen beş sanatçı yer alıyor: Gülçin Aksoy, İnci Eviner, Tal Hadad, Ekrem Yalçındağ ve Nalan Yırtmaç.

1920'lerde başlayan on yıllık dönemde, Türkiye Cumhuriyeti, İslami düzenden vazgeçerek Batılı gelenekleri benimsedi. Motifleri, bu yeni düşünceler çerçevesinde ele aldığımızda, Türkiye'nin demokratikleşmesinin sonuçları da bu kültürel denkleme uygun düşüyor.

Bu "hazır yapım" demokrasi, paketin açılması, çoğaltılarak üretilmesi, yaygınlaştırılması, sanatçıların da tarihten gelen bu mirasla, uluslararası konumları arasında dengeli bir ilişki kurabilmeleri için gerekli bir değişimdi. Bu kültürel iç değişim/gelişim sürecinde bir önceki neslin kavramsal yapısı, bir sonraki nesle evrilmenin yol göstericisi oldu. Bu çerçevede motif, kültür mirasımızın gelişiminde modernizmin arabuluculuğunu üstlendi.

Sanatçılar:

Nalan Yırtmaç, gazetelerde yayınlanan Kurban Bayramı fotoğraflarından şablonlar çıkararak, bunları motif gibi grafiti formunda duvarlarda kullanıyor.
Ekrem Yalçındağ, sergiye birbirine yansımış gibi görünen, tekrarlanan küp motifli iki yağlıboya resimle katılıyor. Yalçındağ'ın yapıtları, yarattığı yanılsama ile izleyiciyi sonsuzluğun içine çekiyor.
İnci Eviner'in yerleştirmesinde, desenler 19. yüzyıl Batı ve İslam dünyasının tıp kitaplarındaki bitki ve hayvan çizimlerini anımsatıyor. Ancak sundukları bu hoş ve güzel havanın altında, aslında hiç de hoş olmayan metaforlar olduğunun farkına varıyoruz.
Gülçin Aksoy'un üzerinde "Vazgeçtim" yazan halısı Türk geleneğinde büyük önemi olan halıcılık sanatına motifsiz de olsa bir gönderme.
Tal Hadad, " Air Play Ground" isimli ses yerleştirmesi ile portatif radyolar ve bir dizi çizimi bir araya getiriyor. Şehrin gürültüleri, sesi, müziği ile yapılan yayınla İstanbul içinde bir gezi etkisi yaratıyor.

"Motif: Modernizmin Arabulucusu" Sergisi
28 Ocak 2006 - 25 Mart 2006
Küratör: Michele Thursz

Borusan Sanat Galerisi
İstiklal Caddesi 421 Beyoğlu

Açılış kokteyli:
28 Ocak 2006 Saat: 18.00

Galeri, Salı - Cumartesi saat: 10.30 - 19.00 arası açık.