Ankara'da Çankaya, Yenimahalle, Keçiören, Altındağ, Mamak, Etimesgut, Gölbaşı ve Sincan Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri'nden Tüketici Hakları Derneği olarak yaptığımız bir araştırmada, en çok şikayet edilen kamu kuruluşunun ASKİ olduğunu gördük. ASKİ'nin yapmış olduğu haksız uygulamalar sona ermiyor, devam ediyor. Yapılan haksız uygulamaların sonucunda da tüketiciler mağdur ediliyor. ASKİ açıkça, Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa'ya aykırı davranarak, tüketicilerin haklarını hiçe sayıyor, zarara uğratıyor. Yukarıda isimleri belirtilen Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri'ne 2005, 2006, 2007 yıllarında tüketiciler tarafından ASKİ hakkında binlerce şikayet yapılmış ve yapılmaya devam etmektedir. ASKİ'ye yapılan şikayetleri şu şekilde özetleyebiliriz:
- Arızalı su sayacına hatalı - haksız kıyas yoluyla yüksek tutarda fatura düzenlenmesi ve yüksek su bedeli alınması.
- Mükerrer su bedeli alınmasına ilişkin fatura düzenlenmesi.
- Kullanılmayan su sayacından su bedeli alınması.
- Kanalizasyon bağlantısı olmadığı halde haksız yere atık su bedeli alınması.
- Yanlış okunan su sayacından haksız yere yüksek su bedeli alınması.
- Haksız yere güvence bedeli alınması.
- Süzme sayaç kullanan tüketicilerden haksız yere yüksek su bedeli alınması.
ASKİ'nin yukarıda belirtilen yanlış ve haksız uygulamaları nedeniyle Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri'nin verdiği kararlar şunlardır:
- Arızalı sayaçtan alınan haksız su bedelinin tüketiciye iade edilmesi kararı.
- Fazla gelen su faturasının iptali kararı.
- Mükerrer düzenlenen su faturasının iptali ve düzeltilmesi kararı.
- Kullanılmayan su sayacından alınan su bedelinin tüketiciye iade edilmesi kararı.
- Verilmeyen kanalizasyon hizmetine ödenen haksız atık su bedelinin tüketiciye iade edilmesi kararı.
- Yanlış okunan sayaçtan alınan haksız su bedelinin tüketiciye iade edilmesi kararı.
- Haksız yere alınan güvence bedelinin tüketiciye iade edilmesi kararı.
- Süzme sayaç kullanımından alınan haksız bedelin tüketiciye iade edilmesi kararı.
Hakem heyeti kararı örneği
Fazla gelen su faturasının iptali kararı:
T.C. Altındağ Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı
KARAR TARİHİ: 03/10/2007
KARAR SAYISI 2007/
TÜKETİCİ:
ŞİKAYET OLUNAN: ASKİ Genel Müdürlüğü
ŞİKAYET KONUSU: Fazla Gelen Su Faturası
RAPORTÖRÜN GÖRÜŞÜ: Tüketici talebinin kabulü yönunde karar verilmelidir.
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ: Adı geçen tüketicinin 24.07.2007 tarihinde Kaymakamlığımız Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne vermiş olduğu dilekçesi gereği için ASKİ Genel Müdürlüğü'ne gönderilmiş olup, 09/07/2007 gün ve 51007-1378 sayılı cevabi yazıda;
ASKİ tarafından yapılan kontroller neticesinde adı geçenin aboneliğe 22/03/2006 tarihinde sayaç değişikliği yapıldığı, sökülen sayacın Sanayi ver Ticaret İl Müdürlüğü tarafindan yapılan teknik muayenesinde numaratörlerin boşa döndüğü anlaşıldığı, yeni sayacın tüketimine göre kıyas yapılmak suretiyle 2006/01 ve 2006/02 dönem tahakkuklarının düzeltilmesi gerektiği belirtilmektedir. Dosya üzerinden yapılan incelemede abonenin su tüketim miktarının ortalama 10 metreküp olduğu anlaşılmıştır. Yukanda açıklanan nedenlerle 2006/01 ve 2006/02 dönem faturalarının tüketicinin olağan kullanım miktarı gözönünde bulundurulduğunda fazla tahakkuk ettirildiği anlaşıldığından iptaline, yeni takılan sayacın tüketim bedeline kıyasen 2006/01 ve 2006/02 dönem faturalarının yeniden düzenlenmesine, kararın tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemesi'ne itiraz yolu açık olmak üzere katılanların oybirliğiyle karar verildi.
Turhan ÇAKAR / Tüketici Hakları Derneği Genel Başkanı
Tüketici Hakları Derneği
T: 425 15 29 - 417 93 34 - 419 37 74
E: thd@tuketicihaklari.org.tr
W: www.tuketicihaklari.org.tr