Enerjide 'Yüzyılın Projesi' 10 Milyon Dolara Takılmış!
Karadeniz ile
Kızıldeniz’i birleştirecek, oradan da
Hindistan’a ulaşacak petrol ve doğalgaz yolu projesinin ön
fizibilite raporunun tamamlandığı, çalışmaları yürüten Çalık
Holding’in fizibilite raporu hazırlayabilmek için 10 milyon dolar
aradığı bildirildi. Çalık’ın fizibilite maliyetinin devlet tarafından
karşılanmasını istediğini iddia eden İsrailli yetkililer,
Türkiye-İsrail-Hindistan üçlü toplantısının da Hindistan düşük
düzeyde katılım bildirdiği için ertelendiğini ifade ettiler. Türkiye ile İsrail
arasında ön anlaşma sağlanan ve Hindistan’ın da davet edilmesiyle yeni yüzyılın
projesi olarak lanse edilen Karadeniz-Kızıldeniz Boru Hatları projesi fizibilite
aşamasına geldi.
Ekonomik olacak
İsrailli diplomatik kaynakların verdiği bilgiye göre, Çalık Holding, yapılan
ön fizibilite çalışması sonucunda Karadeniz’den Samsun’a oradan da Ceyhan’a
taşınacak petrolün ve Türkiye’deki boru hatlarından Ceyhan’a gelecek doğalgazın
Hayfa’ya taşınmasını sağlayacak boru hatlarının ‘ekonomik’ olacağını İsrail’e
bildirdi. İsrailli bir kaynak, Manavgat suyunun da bu iki hatta paralel
taşınması konusunda kuşkular olduğunu belirterek, “Petrol ve doğalgaz boru
hatlarının ekonomik olacağını bildirdiler. Ancak Deniz altından boruyla su
taşınması işi daha önce yapılmamış, denenmemiş. Bu nedenle ekonomik olup
olmayacağını bilmiyoruz” dedi.
Anlaşma 2006’da imzalandı
Dönemin Enerji Bakanı Hilmi Güler, 2006 yılında konuyla
ilgili ön anlaşma Türkiye ile İsrail arasında imzalandığında 6 ay içinde
fizibilite çalışması yapılacağını duyurmuştu. Ancak aradan geçen üç yıl içinde
sadece ön fizibilite çalışması tamamlanabildi. İsrailli kaynaklar, Çalık
Holding’in ön fizibilitenin ardından fizibilite çalışması yapmak için 10 milyon
dolara ihtiyaç duyduğunu ve sözkonusu paranın devlet tarafından karşılanmasını
istediğini bildirdiler. Çalışmanın ardından sonuç alınamaması riski nedeniyle
sözkonusu parayı öz kaynaklarından sağlamak istemeyen şirketin, uluslararası
finans kuruluşlarından da kaynak sağlayamadığı ifade edildi. Türkiye, İsrail ve
Hindistan’ın bu ay yapması planlanan üçlü toplantının Hindistan’ın düşük katılım
bildirmesi nedeniyle ertelendiği ifade edildi. Öte yandan Türkiye ve İsrail’in
Enerji Bakanlığı Müsteşarı düzeyinde katılacağı toplantı için İsrail’den de
Müsteşar düzeyinde bir katılım talep edildi.
İhale yapılacak mı?
Proje, daha önce Bakanlar Kurulu tarafından ön
çalışmalarının yapılması için Çalık Holding’e görev verilen
Samsun-Ceyhan petrol boru hattının devamı niteliğinde
olacağından, çalışmaları da ön fizibilite işini de Çalık Holding yapmıştı.
Enerji Bakanı Güler, Çalık Holding’in sistemde yer alıp almayacağına ilişkin
konunun Türkiye’ye bırakıldığını, söz konusu hattın Samsun - Ceyhan’ın devamı
olması nedeniyle Çalık Holding’in devrede olacağını duyurmuştu. Fizibilite
raporunun tamamlanmasının ardından projenin hayata geçirilmesine karar verilirse
bir ihale açılıp açılmayacağı bilinmiyor. İsrail, Türkiye ve Hindistan’ın
yanısıra İtalya gibi ülkelerden şirketlerin oluşturacağı uluslararası bir
konsorsiyum kurulması daha büyük bir olasılık. Bu konsorsiyumda Türkiye adına
Çalık Holdin’in ve Samsun Ceyhan projesi için işbirliği yaptığı İtalyan ENI
şirketinin olmasına da kesin gözüyle bakılıyor.