Ferroli'yi Düzceliler Yatırım İçin İkna Ettiğinde Henüz Teşvik Ortada Yokmuş



Temeli geçen yıl atıldığında Türkiye'nin 87. büyük yatırımı olarak gösterilen ısıtma ve soğutma sektörünün İtalyan oyuncusu Ferroli'nin Düzce fabrikası eylül ayında faaliyete geçiyor. Yılda 150 bin kombi ve 500 bin panel radyatör üretecek olan fabrikanın yatırım maliyeti 30 milyon avro olarak başlayıp 40 milyon avroya dayanmış. Yatırım için Düzce'de karar kıldıklarında ileride teşvikten yararlanacaklarını bilmediklerini söyleyen Ferroli Türkiye Yönetim Kurulu üyesi ve genel müdürü Çetin Çakmakçı, teşvikin de yatırımlarına artı bir avantaj yarattığını vurguladı.

Üretim eylülde başlıyor
Basınla sohbet toplantısı düzenleyen Çakmakçı, şöyle konuştu: "İtalyanlar Türkiye'de yatırım kararı verip bana 'Haydi' denildiğinde fabrika için arazi aramaya başladım. İzmit ve Adapazarı'na kadar gittik. Fakat uygun şartlarda arazi yoktu. Son olarak Düzce'ye ulaştık. Artık orası da olmazsa Trakya'ya yönelecektik. Fakat Düzce'de inanılmaz bir hoş geldinle karşılaştık. Ve kararımızı verdik. Bir de üzerine Düzce teşvik verilen iller arasında yer aldı. Bu da güzel oldu." Fabrikanın en geç eylülde faaliyete geçeceğini açıklayan Çakmakçı, bunun için İtalya'dan sadece belirli bir model kombinin üretim bandının Türkiye'ye gelmek üzere olduğunu ifade etti.

İSO'da ilk 200'e girecek
Çakmakçı, "Bu kombi artık sadece Türkiye'de üretilecek. Fabrikanın kaba inşaatı bitti. Çoğunluk Düzce'den olmak üzere 200 işçi almını da yaptık. Fabrikanın mühendisleri ve müdürü da istihdam edildi. 35 bin metrekarelik bir üretim alanı mevcut. İlk etapta bunun sadece yüzde 35'inde üretim yapılacak. 2008 yılından itibaren yeni kombiler üretime geçeceğiz. Böylece fabrikanın yüzde 100 kapasitesine ulaşacağız. Üretimin yüzde 75'ini ihraç edeceğiz" dedi. Ferroli'nin Türkiye ve Polonya'da aynı zamanda yatırım kararı aldığını da hatırlatan Çakmakçı, "Polonya ile aramızda ciddi bürokrasi farkı var. Biz inşaata başlarken onlarda izinler yeni çıkıyordu. Yatırımı gerçekleştirmekte Polonya'ya önemli fark attık" diye konuştu.

Yeni yatırımlarıyla birlikte Türkiye'de üretici şirket haline dönüştüklerini söyleyen Çakmakçı, "Bu yıl 50 milyon avro ciroya ulaşacağız Bu da bizim İstanbul Sanayi Odası'nın açıkladığı 'Türkiye'nin en büyük 500 sanayi kuruluşu' içinde ilk 200'e girmemiz demek oluyor" diye konuştu. Bir soru üzerine pazarın son aylarda sıkışık seyrettiğini ifade eden Çakmakçı, "Geçen yıl mini krizin yaşandığı mayıs haziran aylarında yok sattık, adeta mal yetiştiremedik. Eylülle birlike satışlarda bir rahatsızlık başladı. Piyasa sıkıştı ama yine de biz geçen yılın ilk dört ayına göre bu yılın aynı döneminde satışları yüzde 25 artırdık. Fakat bu rakam hedeflerimizin altında kaldı. Bunun nedeni de pazarın sıkışması" diye konuştu.

'İtalyanlar çok rahat'
Çakmakçı'ya Türkiye'de yaşanan seçim süreciyle ilgili siyasi sıkıntıların İtalyanları nasıl etkilediği sorulduğunda şu yanıtı aldık: "Telefon açıp en ufak bir şey sormadılar. Ben arayıp durumu anlattım. Ferroli 1988'den beri Türkiye'de ve 2006'da yatırım yaptı. Ama o tarihten beri bu ülkeyi çok iyi tanıyor. Ayrıca 'Türkiye Avrupa Birliği'ne girer mi girmez mi' diye bakmıyorlar. Zaten Türkiye'yi Avrupa'nin bir parçası olarak görüyorlar."

Garantiyi beş yıla çıkardı
Ferroli, 4 Mayıs 2007 tarihinden itibaren sektörde bir ilke imza atarak bacalı, hermetik ve yoğuşmalı kombi ürünlerinde garanti süresini beş yıla çıkardı. Kampanya başlamadan önce Ferroli ürünü satın almış olan tüketiciler de düşünülerek üç yıl garanti kapsamındaki ürün sahiplerine 150 YTL ekstra ücretle garanti süresini beş yıla çıkarma seçeneği bulunuyor. Ferroli Genel Müdürü Çetin Çakmakçı, "Sektördeki en düşük arıza yüzdesine sahip firmayız. Ürünlerimizin teknolojisine, verimine, servis kalitemize güvenimiz sayesinde garanti süresini beş yıla çıkardık. Ayrıca markamızı nasıl daha satılabilir hale getiririz diye düşündük. Daha üç gün olmasına karşın bayilerden olumlu geri dönüşler almaya başladık" dedi.