2002’de Formula 1 organizasyonun
İstanbul’da yapılmasına karar verildikten sonra, Formula One Administration
(FOA) ile Türkiye arasında sözleşme imzalandı. Katılım ücreti olarak FOA’ya
yıllık 13.5 milyon dolar verilmesi karar bağlandı. Bu paranın ilk yılı nakit
olarak yatırılırken ileriki yıllar için de 25 milyon dolarlık teminat mektubu
verildi. Pistin para kazanarak bu maliyeti karşılayacağı söylendi. Ancak bu
hiçbir zaman olmadı ve devlet kasından her yıl için 13.5 milyon dolar çıktı.
Sözleşme gereği en son yarış 2011’de yapılacak ve 7 yıl süren organizasyonlar
için devletin kasasından sadece katılım payı için 94 milyon dolar çıkmış olacak.
Türkiye 2012’den sonraki takvimde de yer almak istiyorsa yine devletin garanti
verip FOA ile anlaşması gerekiyor. Bu da en az yıllık 13.5 milyon dolar katılım
bedeli demek. Yine 7 yıllık sözleşme imzalanırsa bunun devlete maliyeti yaklaşık
100 milyon dolar olacak. Eğer devlet bu parayı ödemezse, 200 milyon dolara mal
olan pistte dünyanın en hızlı arabaları yarışamayacak.
"Fransa da baskıya başladı"
Pisti işleten İstanbul Park AŞ Genel Müdürü Can Güçlü, bu yılın
sonuna kadar takvime girilmesi gerektiğini söyleyerek, "FOA, yarış takvimini
yaklaşık 2 yıl önce belirler. Bu noktada Türkiye devam etmek istiyorsa yıl
sonuna kadar kararını vermesi gerekiyor" diyor. Güçlü, F 1 organizasyonuyla
ilgili çok önemli bir detaya dikkat çekiyor: "Şu anda dünya üzerinde 18 noktada
yarış yapılıyor, yani kota dolu durumda. 2012 için Hindistan geçtiğimiz günlerde
FOA ile sözleşme imzaladı. Yani bir pist takvimden mecburen çıkacak. Ayrıca
takımlar Kuzey Amerika’dan bir ülkenin de takvime girmesi için baskı yapıyor.
Fransa da tekrar takvime girmek için baskı yapmaya başladı."
Formula 1’de bölünme gündemde
Formula; takımların yaptıkları masraflar, sponsor anlaşmaları,
TV gelirleriyle birlikte yıllık 4.4 milyar dolarlık hacme sahip. Bu kadar büyük
paralara rağmen Formula bölünme krizi yaşıyor. Formula 1’i tehdit eden bölünme
krizi, Mayıs başında Uluslararası Motor Sporları Federasyonu’nun (FIA) ekonomik
krize bağlı olarak 2010’dan itibaren uygulayacağını açıkladığı yeni kurallar ile
başladı. FIA takımları 65.5 milyon dolar bütçe ile sınırladı. Bu değişiklik
sonucu yıllık 400 milyon euro’yu bulan bütçelere sahip takımlar
'çekilme' resti çekti. Şartlar değişmezse Ferrari, McLaren Mercedes,
Toyota, Renault, BMW, Red Bull Racing, Toro Rosso ve Brawn GP çekilerek kendi
organizasyonu kuracakları açıkladı.