Global kriz, dünyada fuarcılık organizasyonlarını da
vurdu. Krizden en çok yapı ve otomotiv sektör fuarları etkilenirken, sektörün
2011'de toparlanması bekleniyor. Dünya fuarcılığının çatı örgütü olarak
nitelendirilen Uluslararası Fuarcılık Endüstrisi Birliği'nin
(UFİ), küresel ekonomik krizle birlikte ocak ayında başlattığı, "Kriz
Barometresi"nin ilk sonuçları açıklandı.
Araştırma sonucuna göre, yapı ve otomotiv sektör fuarlarının krizden en fazla
etkilenen fuarlar olduğu gözlenirken, krizin artan etkisi nedeniyle fuar
organizatörleri bu sektörlere yenilerinin de eklenmesinden endişe ediyor. 83
ülkede gerçekleşen araştırma sonucunda, sanayi sektöründe yaşanan depremin,
fuarcılık gibi ikincil sektörlere henüz gerçek anlamda yansımadığını belirten
UFI Türkiye Temsilcisi ve İZFAŞ Genel Müdür Yardımcısı Ertan
Koyuncu, "Ancak buna rağmen dünya fuar organizatörlerinin yüzde 68'i
krizden etkilendiklerini bildirdi" dedi. Koyuncu, sektörde, dünyayı etkisi
altına alan global ekonomik krizin derinleşerek sürdüğü görüşünün hakim olduğunu
kaydetti.
Ciro kaybı yüzde 10'u geçti
Dünya fuarcılarının bir başka öngörüsünün ise, 2009'daki daralmanın,
fuarcılık sektörünü 2010'da çok daha bariz şekilde etkileyeceğine yönelik
olduğunun altını çizen Koyuncu, fuarcılık sektörünün umudunu 2011'e bağladığına
dikkat çekti. Koyuncu, ekonomideki gerçek iyileşmenin alınacak tedbirlerin de
etkisiyle iki yıl sonra hissedilebileceğini dile getirdi. Fuar
organizasyonlarındaki kriz tedbirlerinin de önemli ölçüde arttığını vurgulayan
Koyuncu, tüm dünyadaki fuar organizatörlerinin ciro kaybının şimdiden yüzde 10
seviyesini aştığına dikkat çekerek, vade esnekliği, indirim, kur sabitleme,
yardımcı etkinliklerin iptali gibi önlemlerin de alındığını
anlattı.
İkinci yarıda sorunlar artacak
Koyuncu, "Fuar şirketleri personel azaltmıyor, ancak harcama kısıtlamalarına
gidiyor. Aynı önlemleri Türkiye'deki fuar şirketleri de alıyor ve Türk fuar
şirketleri de krizden etkileniyor. Türkiye'de de yılın ikinci yarısındaki
fuarlarda daha ciddi sorunlar yaşanacak" ifadesini kullandı.
Tedbir alma konusunda en büyük hassasiyeti Amerika ve Asya Pasifik
ülkelerindeki organizatörlerin gösterdiğini anlatan Koyuncu, Avrupa'daki
organizasyon şirketlerinin ise 2009'un ikinci yarısından itibaren sanayinin,
2010'un ikinci yarısından itibaren ise fuar organizasyonlarının yükseliş
eğrisini yakalayacağını düşündüklerini dile getirdi.