Füreya için Dev Sergi



Türkiye’nin ilk kadın seramikçisi ve çağdaş seramiğin öncüsü Füreya Koral, doğumunun 100’üncü yılında, Maçka Sanat Galerisi’nde açılacak büyük bir sergisiyle anılıyor. 11 Mayıs-5 Haziran arasında açık kalacak serginin teması; Koral’ın kuşlara ve kuş evlerine olan ilgisi nedeniyle ‘Kuş Evi’ olarak belirlendi.

Türkiye’nin dört bir yanından sergiye katılan 145’in üzerinde sanatçı ve güzel sanatlar öğrencisi; Osmanlı mimarisinin içinde yer alan ‘Kuş Evleri’ni kendi üsluplarıyla yorumluyor. Aralarında Sadi Diren, Candeğer Furtun, Ayfer Karamani, Mustafa Pilevneli, Melike Abasıyanık Kurtiç, Sevim Çizer; Ferhan Taylan Erder, Beril Anılanmert, Tüzüm Kızılcan, Güngör Güner, Binay Kaya, S. Sibel Sevim, Zehra Çobanlı, İrfan Aydın, Reyhan Gürses, Lerzan Özer gibi sanatçıların olduğu katılımcıların yanı sıra heykeltıraş Seyhun Topuz, mimar Cengiz Bektaş, yazar Ferit Edgü ve ressam Ayşen Urfalıoğlu gibi farklı disiplinlerden sanatçılar da sergide yer alan diğer isimler. Ayrıca serginin ikinci haftası ‘Kadın Başına Bir Festival’ kapsamında Ayşegül Sönmez, Rabia Çapa, Melike Abasıyanık Kurtiç ve Candeğer Furtun; Füreya Koral’ın sanatçı kişiliği ve üretimi üzerine konuşmalar yapacak. Füreya Koral’ın seramik sanatına katkılarının hatırlanacağı bu söyleşi yine Maçka Sanat Galerisi’nde.

Ayşe Kulin ‘Füreya’nın romanını yazmıştı

2 Haziran 1910’da İstanbul’da doğan Füreya Koral’ın seramik sanatına olan ilgisi, 1947 yılında sağlık sorunları nedeniyle gittiği İsviçre’de başladı. Sonrasında Koral, İsviçre ve Paris’te resim, heykel ve seramik çalışmaları yaptı. Sanatçı, ilerleyen tarihlerde Fransız seramikçi Serré’nin desteğiyle, Paris’te özel bir seramik atölyesinde çalışmalarını sürdürdü. İlk seramik ve taşbaskı sergisini 1951’de Paris’te açan Füreya Koral, soyuttan gerçeküstüne uzanan bir anlatım çeşitliliği içinde seramik panolar, üç boyutlu yapıtlar, vazo, tabak gibi günlük yaşamda kullanılacak ürünler tasarladı. Özellikle çinicilik konusundaki bilgisi Doğu ve Batı sanatını birleştirilmesine yardımcı oldu. Duvar dekorasyonu, pano ve şömine üstüne çalışmalar da yapan sanatçının en bilinen eserleri; 1963 yılında Ankara’da Ulus Çarşısı’na, İstanbul Manifaturacılar Çarşısı’na, 1966 yılında İstanbul’da Ziraat Bankası’na, 1969 yılında İstanbul Divan Oteli’ne yaptığı panolar sayılabilir. Cumhuriyet tarihi ve son dönem Osmanlı tarihi’nin çağdaşlaşma yönündeki yapıtaşlarından biri olan Koral’ın hayatı, Ayşe Kulin’in ‘Füreya’ adlı romanına tüm detaylarıyla konu olmuştu.